Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad lösa lim på bladdern med?

• Vad lösa lim på bladdern med?

Publicerad av nick på 7 februari, 2010 vid 21:17

Jag håller på o byter ut ventiler på en kite. De flesta av ventilerna lossnar med hjälp av varmt vatten. Men en av ventilerna har tidigare blivit fixad och har ett annat lim. Det är mycket hårdare och blir inte mjukt i varmt vatten.
    Någon som har koll o vet vad kan man lösa upp det med utan risk att lösa upp bladdern? Jag vill ju helst inte pröva mig fram…

Tacksam för hjälp.

gadget svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • brushanen

Medlem
    8 februari, 2010 vid 06:23

Kontakta tex Casco som gör Liquid Sole eller någon annan limfabrikant och fråga dem.

• hildingdude

Medlem
    8 februari, 2010 vid 21:23

jag har gjort en fixen gång. jag skar av ventilen sedan limmade jag på nytt bladdermaterial med mjukt limm och limmade på en ny ventil. kanske inte den snyggaste lösningen men de va värt den sessionen för de va såjäävla bra!

• johanw

Medlem
    9 februari, 2010 vid 05:19

ånga kanske funkar?

• nick

Medlem
    9 februari, 2010 vid 09:54

Tack för svaren. Jag vill helst inte klippa bort nånting eftersom jag då får mindre yta att klistra fast den nya ventilen på.
    Jag har kontaktat Casco, men har inte fått svar än. Hoppas på svar idag. (bra tips där)
    Ånga kan kanske fungera, men risken är ju att även plasten i blåsan blir mjuk o deformeras.

Funderar på att prova med aceton, kemiskt ren bensin och alkohol nånstans på blåsan där det inte gör något om den smälter/deformeras.
    Ingen som använt något sådant? Vore bra att slippa testa om någon redan gjort det o det inte fungerade.

• olandstoken

Medlem
    9 februari, 2010 vid 13:44
    Nick;597905 wrote:
    Tack för svaren. Jag vill helst inte klippa bort nånting eftersom jag då får mindre yta att klistra fast den nya ventilen på.
    Jag har kontaktat Casco, men har inte fått svar än. Hoppas på svar idag. (bra tips där)
    Ånga kan kanske fungera, men risken är ju att även plasten i blåsan blir mjuk o deformeras.

Funderar på att prova med aceton, kemiskt ren bensin och alkohol nånstans på blåsan där det inte gör något om den smälter/deformeras.
    Ingen som använt något sådant? Vore bra att slippa testa om någon redan gjort det o det inte fungerade.

Jag skulle hoppa över acetonen!

• nick

Medlem
    9 februari, 2010 vid 13:50
    ölandstoken;597926 wrote:
    Jag skulle hoppa över acetonen!

Noterat, jag testar den inte. Tack.

• gurra_g

Medlem
    9 februari, 2010 vid 14:47

Byte nyligen ut en ventil och jag klippte bara bort den gammla helt och limma på den nya. Det var väll en “fästyta” på 1 cm i diamter så var lite orolig att det inte skulle hålla men har varit ute och kört med kiten 10 gånger sen dess så det verkar funka bra..

• nick

Medlem
    9 februari, 2010 vid 15:41

Någon som har någon erfarenhet av att använda T-röd på en bladder? Det borde ju lösa upp limmet tycker jag. Men kan det skada bladdern tro…

Näpp, jag tar tillbaka det där. Hittade precis följande om användningsområden för T-Röd: “OBS! Får inte användas som rengöring innan limning”

• milkman

Medlem
    9 februari, 2010 vid 19:14

Äh. T-röd löser varken bladder eller lim så det är dead end ändå. Gör som jag tipsa nu istället 🙂 Det räcker med ca en cm på airtimeklistret, så de borde funka på den du har nu också.

• nick

Medlem
    9 februari, 2010 vid 19:41

Fixat! 🙂
    De små svabbarna som kommer med de nya ventilerna är dränkta i isopropylalkohol. Efter lite forskande så visade det sig att Apoteket säljer små flaskor av detta. Det krävdes lite gnuggande innan jag fick bort limmet, men bladdern förblev intakt i alla fall.
    Den nya ventilen är på plats och jag behövde inte klippa bort något.

• gadget

Medlem
    10 februari, 2010 vid 18:35
    Nick;597961 wrote:
    Fixat! 🙂
    De små svabbarna som kommer med de nya ventilerna är dränkta i isopropylalkohol. Efter lite forskande så visade det sig att Apoteket säljer små flaskor av detta. Det krävdes lite gnuggande innan jag fick bort limmet, men bladdern förblev intakt i alla fall.
    Den nya ventilen är på plats och jag behövde inte klippa bort något.

Bra att veta…
    Finns det ingen infobank där sånt här kan noteras så man slipper fundera om det händer igen?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad lösa lim på bladdern med?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.