Senaste nytt Forums Vågsurfing vad och var våtdräkt?

• vad och var våtdräkt?

Publicerad av gustaflilja på 29 augusti, 2006 vid 21:02

Någotsånär precis hemkommen från Australien där jag upptäckte att surfa var hur gött som helst. Vill nu köpa ’svenskvänlig’ våtdräkt med ambitionen att börja hitta vågor här hemma. Bor i Lund och undrar var närmaste ställe är där jag kan köpa detta och hur tjock skall den vara? Behöver den vara så tjock som 5/4? Hur mycket måste jag betala för ett helt set med handskar, huva, dräkt och skor?
    Tack för hjälpen.

stoney77 svarade 18 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • danielf

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 22:29

Bah, skrev ngt långt här så försvann det…gör ett nytt försök:

Soulrider Malmö, Darkblue Helsingör Danmark, Fahléns eller Surfers Paradise Varberg, Backdoor i Särö, Hollywood eller T-12 i Gbg.

Det är inte bara tjockleken som spelar roll, utan om den är limmad, hålfiber etc. som avgör hur länge du kan använda den. T ex så kör jag en limmad Rip Curl Classic 4/3 utan hålfiber och kanske klarar mig till början av oktober, medans en dräkt med hålfiber i samma tjocklek, t ex RC F-bomb eller Xcel Infiniti förmodligen räcker en bit in i november.

En Classic kostar ca. 2 000:-, en F-bomb eller Infiniti ligger på närmare 3 500:-. Skor för hösten kanske 500:-, vinterpjucks närmare 700:-. femfinger handskar runt 300:-, vinterhandskar (trefinger) runt 400:-.

Du kan klara dig på två dräkter i Sverige, en 6/5/4 m. hålfiber och huva och en limmad 4/3:a, dock blir du nog lite varm om det blir surf i juli/aug eller om du skall ner till södra europa och köra där, då vill man ha en 3/2:a när shortien är för kall.

Summa summarum: skall du investera inför hösten, men skippar vintersurfen, så räcker kommer du nog undan med 3 000:- för dräkt, handskar och skor, iofs. kan en huva behövas. Då kanske du klarar dig in till mitten av oktober, allt har att göra med hur frusen du är och hur länge du tänkt surfa.

Salomon har en prisvärd 5/3 Myo Hot som jag hört mycket gott om, kostar 2 700:- tror jag.

• danielf

Medlem
    29 augusti, 2006 vid 22:59

Glömde, Udéns har Salomon i Gbg.

• gustaflilja

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 13:05

Tack för det utförliga svaret.

• stoney77

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:17

Såg idag att surfers paradise i varberg har salomendräkten med, kostar 2700 där med (eller om det var 2800). Får väl min vana trogen slå ett slag för http://www.cleanlinesurf.com, bra priser men i USA så det blir meckigt om du måste skicka tillbaka något. Jag har i alla fall beställt därifrån 3 ggr och blivit nöjd varje gång.

• danielf

Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:19

Jo men när slår ett slag för dem, berätta då om risken för tull och moms också! 🙂 Själv föredrar jag att försöka shoppa lite mot UK, eftersom det är EU, men hittar ingen med lika attraktiva priser som Clealine, men de vägrar juh exportera O’Neill, så jag har handlat på freakfish.co.uk när Adam där rear ut sina dräkter, fast de har rackarns aldrig några 4/3:or i lager, och sen är alltid den storlek man vill ha slut.

• stoney77

Medlem
    31 augusti, 2006 vid 15:09

Visst ska man vara medveten om risken för moms och tull, ska väl även påpeka att det är bara dräkterna som reas som i mitt tycke är intressanta. Känner man någon i USA så kan man ju få O’neill levererade till dem gratis (på ordrar över 50$) så kan de skicka dem vidare. Man betalar ju heller inte moms och tull på det fulla värdet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA