Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad säger ni om att använda dykarnas ok-signal?

• Vad säger ni om att använda dykarnas ok-signal?

Publicerad av glader på 24 september, 2009 vid 21:23

Idag såg jag Anders gå upp på land långt bort i Torkelstorp. Undrade om allt var ok och körde fram och gick en bra stund. Efter ett tag kände jag mig rätt säker på att det var justering av nedhal på gång. Fick till slut också en hälsning med en hand och körde vidare övertygad om att allt var ok. Någon km senare började jag dock undra om allt verkligen var ok och om jag tolkat signalerna rätt.

Vad säger ni om att använda dykarnas signaler för fråga och svar om allt är ok:
    http://www.bottenskrapet.se/basic_signals.html
    (Inte lilla pluttsignalerna med händerna då utan de stora med armarna.)

Om man t.ex. seglar förbi någon som ligger i vattnet kan man sätta en hand på huvudet för att fråga om allt är ok. Får man ok-signal tillbaka vet man att kit och seglare är hela och allt är lugnt. Känns enkelt och bra.

Edit: Hoppas du inte känner dig uthängd som exempel Anders, men det kan jag inte tänka mig.

steflo112 svarade 15 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • andersbq

Medlem
    25 september, 2009 vid 04:35

Det var en camber som inte var på plats från start. Jag undrade varför alla plötsligen skulle upp och pausa precis där jag satt och pillade!
    Tog ett tag innan jag förstod att ni kom för att hjälpa, inte bara hälsa!
    Själv har jag alltid mobiltelefon med, sedan Getwet bröt foten.

• glader

Medlem
    25 september, 2009 vid 04:53
    andersbq;578495 wrote:
    Själv har jag alltid mobiltelefon med, sedan Getwet bröt foten.

Jag också och tänkte på att ringa dig men har inte ditt nr.

• kesse

Medlem
    26 september, 2009 vid 17:58

Ideen är kanonbra. Det är ofta man undrar hur det går för folk som krachar och drar en lov förbi.
    Jag är för att kopiera dykarnas tecken.

• macedu

Medlem
    26 september, 2009 vid 18:21

Taget!

Mkt bra!

/mac:wink:

• steflo112

Medlem
    29 september, 2009 vid 20:26

Handen ovanpå huvudet funkade klockrent i Shitbay igår. Jag och Glader använde den flera gånger efter några “testkastfall”. Segelsnurrarna trodde väl att vi hade mjäll under hjälmen men det får man ta.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad säger ni om att använda dykarnas ok-signal?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.