Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad säger ni, wv eller annat? Beslutsångest!

• Vad säger ni, wv eller annat? Beslutsångest!

Publicerad av ola_p på 31 juli, 2003 vid 19:05

Går i surfbusstankar för tillfället… Funderar på en folkabuss, har fått ett vettigt erbjudande om att köpa en… Men har hört att dom inte alltid är så bra… crazy.gif Så gäller nedanstående, eller ska man se sig om efter en annan buss, toyota, peguot etc…. Nått konkret förslag på nått annat?

wolksvagen caravelle T3
    -87
    110hk vattenkylda
    prickfri på besiktningen i våras
    lite matt lack, men inte mkt rost
    22 000 mil
    för en sisådär 8k

ola-h svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • styret

Medlem
    31 juli, 2003 vid 20:58

låter hyffast.
    kolla köptipsen på tp2-klubben.com innan du springer iväg och handlar. finns nog en del grejer att lära.

insåg i förrgår att jag aldrig tänker köpa en folkabuss eller liknande.
    Efter att ha krockat med vår astra.
    körde i 40 och ändå blev det stora skador i fronten, som var mellan mej och den andra bilen, i en äldre buss kan man likagärna sitta och dingla med benen framför hytten.
    När jag ser hur mycket den bucklades in av en sån låg hastighet tänker jag på hur mycket en buss utan riktig motorhuv hade bucklats in, och vart…
    Allt gick så fort så man förstod inte riktigt vad som hände. som tur var så skadades ingen och försäkringar täcker allt.
    tur att jag blev av med prylarna jag ahde med mej i bilen för försäljning, hade itne vart skoj om dom kommit bakifrån.

Men nu sitter jag här och skrämmer upp folk. lycka till med bussköpet borde jag säja.

• semivaken

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 20:31

tjena tjena, jag köpte en folka i februari i år, t3 94 hk, aut kat, för 8 papp…

den gick sjysst ett tag sen börja div. saker paja, kylarvätskeläckage(nåt nästan alla folkabussar har problem med vid nåt tillfälle) sen servoolja(var bara en packning som gått fixat på fem min) nästa problem blev vattenpumpen, och sen generatorn, och nu har jag automalådeoljaläckage(vilket om man har en mauell kanske kan undvika… nu är det ju så att jag har en surfpolare som är mekaniker så jag har ju fixat allt detta för under 2 000 spänn, verkstadspris lätt över 10 0000…
    så om du inte är mekkunnig så undvik folkor är mitt råd…

men dom är väldigt charmiga, och jag älskar min än trots vissa problem…
    dock tror jag mer på färdtjänstbilar, helt enkelt ford transit, men då måste man slänga upp lite mer stålar förstås… 20-30000 kanske, en sådan kommer nog bli min nästa surfbuss
    dom är servade enligt manualen vilket gör att dom är i oerhört bra skick, men som sagt en folkabuss är fina grejer, och det där med faran vi krock har jag kanske missförstått, enligt statistik där man tittade på skador vid krock med olika fordon, så var vw carawellen på andraplats med minst skador på förare och passagerare, fast det var ju förstås i aftonbladet wink.gifcool.gif

min buss har alltid funkat på kortare sträckor än 4-5 mil, men varje gång jag åkt till hultan göteborg o dyl så har nåt pajat… (bara tre tillfällen iförsig) så om du inte ska åka så långt till surfet så funkar nog folkan toppen, men om du ska på europa turnè så ta med en mekaniker, vilket jag ska göra.. cool.gif

lycka till… mvh Jeppe

• styret

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 21:39

jag tror du har missförstått nått. men jag är itne säker.

Jags kulle nog köpa nått typ japanskt. bilar som går hur långt som helst, maskinellt. rosten är väl en annan fråga, folkabussar brukar iofs vara rätt hårt åtgågna av rost dom med.

Själv planerar jag att köpa en större kombi, typ volvo 745, opel omega eller nån japanare.
    tror dom funkar nästan lika bra som surfbilar, men har ingen direkt erfarenhet, har ju inte ens körkort ännu… grin.gif

• semivaken

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 19:11

japp jag missuppfatta det, det var t4, alltså 91- och framåt som är väldigt säker… men dom har ju motorn fram så då de ju lite mellan en och helvetet… jag håller helt klart med när det gäller japanare, om skiten rostar sönder i frankrike kan du alltid ta dig hem(förutsatt att det är karossen wink.gif ) om den istället pajar så blir det jobbigare…. mvh Jeppe

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 08:35

Gammal tråd förvisso, kunde dock inte hålla mig, har själv en buss VW från 83 (NO FEAR) Går och har gått som en klocka bortsett från slitdelar som bromsar. En sak folk inte tänker på när de ska köpa VW buss är att man bör ha lite mekvana innan man slänger iväg en massa pengar…de är lätta att meka men man ska veta vad man håller på med…Vet man de har man skaffat sig en kärlek för livet, Skare va surfbuss skare va VW

SURF LIKE HELL…GO TO HEAVEN

• rocco

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 09:16

Wv buss aeger! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 10:37

Om det är någon buss du INTE ska köpa så är det den med vattenkylda boxern. Den är helt enkelt felkonstruerad vad gäller kylsystemets funktion och materialval i toppar m.m. Jag har haft en som fick blåsta toppar p g a detta problem. Trodde jag hade extrem otur men det är ett vanligt fel på dem. Sedan är vw:s serviceorganisation inte den bästa heller.. Om du är ute efter en budgetbil – satsa på en japsare från typ början av nittiotalet. Om du har stålar – köp en nyare Fiat/Citroen/Peguot med diesel. Har en 97:a och är kalasnöjd med den. En hel del lastbilskänsla men jag prioriterar stabil konstruktion före komfort. Löjligt mycket utrymme där bak. 320 x 180 x 190cm, hehe..

• ola_p

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 12:13

Det blev en vw, en transporter från -91 dvs. en T4, vi har ägnat en del tid åt rost på den, men torde nu ha bromsat det ordentligt, även om bakluckan kanske behöver bytas så småningom, trots allt spackel, rostkyddsklägg å färg… Vi har med en redig dos lösningsmedel fått låskolvarna att fungera hyggligt igen… Funderar på att byta en, men det kostar 270 kr så… men det kanske det är värt.
    Den känns förövrigt igen på en fin pwa klibba i vardera bakre sidoruta.
    Å sen e det ruggigt bekvämt att slippa lasta på taket… smile.gif När man e färdigsurfad så tänder man lampan å hivar in grejorna å drar hem…
    Det svåra problem som skall lösas nu e vart baslådan ska få plats… smirk.gif

• rocco

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 15:39

det va ju det jag sa… vw aeger cool.gif

• clemens

Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:08

Doge/Chrysler 4-ever wink.gif

• johan_m

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 09:09

En merca skall det vara.

//johan

• rocco

Medlem
    3 oktober, 2003 vid 20:44

Gott cool.gif

• patrikol

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 07:29

Har haft T3 GL coach cirka 10 år har numera en T4 Multivan, vad skall man säga det finns ingen bättre bil. Kolla årsmodellerna på bilarna som rullar skulle tippa att en VW håller tre gånger så länge som en japsare, 30-50 tusen mil för Taxi caravellerna är inget ovanligt smile.gif

• ola-h

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:45

Hej

Att ta med i beräkningarna är att topparna på de boxermotorer som sitter i T3 kan gå efter sisådär 20000 mil. Skulle gissa att 112:an är känsligare för detta än de mindre motorerna.

En fördel med T3:an är att Haynes mekarhandbok finns att tillgå. Med hjälp av den och lite normal händighet klarar man många problem.

Personligen hade jag stor lycka med min T3 Transporter 89 under ca 3 år 11.000-200000 mil och så vitt jag vet rullar den än. Å andra sidan står min 92:a (12000 mil) nu still igen och reparationskontot för det senaste året kommer nu spräcka 300000-kronorsvallen. Det är inte några riktigt stora grejor, bara många halvstora. Så, med bilar är det mycket tur och otur, trasigheterna kommer i stim.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 10:45

300000 wink.gif Hade jag hellre köpt en ny
    //Ordmärkarpolisen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad säger ni, wv eller annat? Beslutsångest!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.