Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vad ska en 50kg tjej ha för grejer ?
-
vad ska en 50kg tjej ha för grejer ?
Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2003 vid 17:29Hejsan tänkte börja kitesurfa, men gar dock ett problem vad ska jag köpa för grejer? Väger runt 50 kg vet inte om det har någon större inverkan på kite valet.
Har åkt mycket sowboard och en del wakeboard, så jag vill ha bra grejer men inte för svårt. Skulle gissa på en drake på tio el tolv kvadrat, men brädan har jag ingen aning om.
Skulle villja ha lite åsikter om olika kiter och brädor. Har funderat på Chabrina, Gaastra, North, men det verkar som många kör Naish, vad är det för skillnad?
Tack för alla tipps och åsikter!!
Mvh Nina
kitelife svarade 21 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Varför inte “Ocean-Rodeo” kites?…
Smaken è som baken!
skillnaden kanske inte ligger i just märket utan på själva modellen dom uppför sig lite olika, det bästa är om du provar lite olika!angående bräda så tycker jag personligen att man inte ska köpa för stor om man bara tänkt köpa en, har man däremot obegränsat med cash så köp tre med en gång!
En lååång lättvindare, en vågbräda och en kort twintip…
Men sama sak där försök att få prova någonstans. -
10 och 14 funkar nog bra för dig, kanske 12 och 16 med. kör själv 12 och 16 och väger 72kg.
alla de märken du nämnde är bra men jag hade nog valt naish, väldigt bra kvalite.
gå en kurs sen kan du få tips av honom vad som kommer passa dig bäst.
skaffa inte bräda längre än 160 för då växer du ur den för snabbt.
//staffan
-
köp en SLINGSHOT Fuel 13 om du bha ska ha en kite.
och en bräda på 140 – 150cm då blir du garanterat nöjd! -
Hej!
Vad du än kommer att köpa så är det väldigt viktigt att du lär dig kiten p g a din låga vikt, anser jag.
Jag vägde en gång (va kan det va? 1 ½ år sen) runt 60 och kom på att det var lite. Jag behövde köra kiten med mycket små marginaler för att inte lyftas och i vattnet blev det värre.
Så mitt tipps (nu blir jag tjatig) är att köpa en liten träningsdrake först. Jag har nämnt detta förr men tycker nog det känns extra viktigt nu. Den är dessutom rolig att ha.
En annan sak (nu vet jag att alla inte håller med) att tänka på är att din låga vikt inte gör att draken fungerar bättre i ett lägre vindregister än vad draken är avsedd för. Många rekommenderar mindre drake för att du väger mindre, vilket jag tycker är fel.
Du vill förmodligen lära dig komma upp på brädan i mindre vind och just i vattnet fungerar inte din mindre drake lika bra som den gjorde på land. Varför?
Jo, för nu driver du(snabbare än andra p g a din låga volym) i drakens riktning och då behöver den de extra m2 för att kunna hålla sig uppe.
Nästa miss man gör är att ta ut draken då det blåser lite mer. Har man tur så är det inga byar, vilket det till 80% är och i byarna lyfts man upp.
Nä, köp nått som funkar när det blåser typ runt 5 m/s efter “trainern”, så gör du inte om mitt misstag. Det blev dyrt./E
-
Brädan kan jag hålla med han Staffan om men då för att du har ju åkt bräda förr och din vikt gynnar dig här. Annars tycker jag att en stor bräda till större folk kan vara bra när det inte blåser så mycket.
/E
-
köp inget större än 10kvm, fråga Anna och Anna om råd…
-
Hejsan Nina. Jag och min fru har just börjat kitesurfa men har dessutom kört vinterkite i två år på telis. Jag har just köpt en G-arc 15 m och min fru har en G-arc 10 m (6,5 projiserat yta. Enligt vad jag läst på många olika forum kan man kort säga att om två personer med olika vikt vill köra i samma vind är förhållandet mellan vikt och kitens storlek direkt i proportion till varandra. Jag kollade för skoj skull hur det är med den saken för mig och min fru. Min G15 (10 m projiserad yta)och mina 85kg ger faktiskt precis samma förhållande som G10:an (6,5 m projiserad yta)och min frus 55 kg (det var en slump eftersom vi redan hade köpt kitarna). Vi kan alltså köra i samma vind. Det jag vill säga är egentligen att de förslag du får av olika personer här har du med detta lättare att omsätta i vilken storlek du bör välja.
Du kanske ska tänka på om du vill ha en tub eller en foil? Jag skulle utan tvekan föreslå en G10 eller till och med en G13 till dig. Då kan du med stor fördel använd kiten även med snowboarden på vintern. Även Advance Diablo 6,5 eller 8,5 och Flysurfers kitar 6,5 eller 9,5 (fast då börjar det bli lite väl stort tror jag) är mycket bra.
Ska du enbart använda kiten på sommaren är det kanske svårare att motivera en foil även om de är i nästan samma klass som tubarna.
När det gäller bräda har jag inte så bra koll så jag ger inga rekommendationer där.
Om du försöker med Jonas Forsberg http://www.airborne.se kanske han kan ge dig ett bra intro pris på en kite med hans logotype på kiten.
/Urban.
-
-
När det gäller G-ARC och övriga foils så har Urban rätt.
Jag ville bara inte rekommendera något speciellt märke. Den ARCen kanske är på frammarch men problemet är att inte många har dessa och det kunde vara bra med en instruktion i hur man startar en.
Den håller sig dock bra i luften p g a sin konstruktion och låga vikt men att köpa en inflate under 10 kommer att resultera i att du vill ha en större så fort du lär dig köra draken och hamnar i vattnet för att börja ta dig upp på brädan.
Först en träningsdrake
Sen en drake som går att kitea med vid 4-8 m/s.
Sen en mindre drake när du känner dig helt säker.Om det nu skiter sig och du tycker att Bridge eller nått är roligare, kan du lätt sälja den större draken då det dräller av “nybörjarpaket” (drakar mellan 10-12,5 m2).
/E
-
vill inte vara sån, men foils suger fet get pung, ring Anna Sparre med en gång o fråga råd hon är jätte duktig och vet precis vad du ska.
Anna Sparre
0731-518757 -
Hej jag är uppskriven på kurs men det är en sån lång väntetid är lite otålig. Är det någon som vet vilka som bedriver kurs i gbg området?
Sen undrar jag också vad det är för storlek på en drake för 5 m/s? Är mycket glad över alla svar och åsikter som jag fått undrar dock om Urbans fru är nöjd med sin storlek på drake ?
-
ska du kora enbart [pa vatten sa kor inflatable och inte foil. for 5m/s och din vikt, 16 kanske till och med 14 funkar nar man vager sa lite?
-
Jag vill rekommendera Henrik Fahle´n på megacene.
Han har kurser i Åsa.
Han kan se vad du ska tänka på nästa gång, efter att du faceplantat vattenbrynet eller vad det nu blir.
Det kostar då 1500:- och kan någon annan rekommendera ett billigare men lika uppoffrande alternativ så var så goda.
Jag har ju inte testat alla men är nöjd med hans kurser./E
PS:Jag och Henrik är inte bundis,arbetskolleger eller nått, kan vara nyttigt att veta. -
Både jag och min fru är som sagt nybörjare när det gäller kitesurfing men har kört kite på skidor två säsonger. Frun har faktiskt bara testat sin G10 en gång (första gången efter kursen) på vatten. Hon har dock kört den på land ett tiotal tillfällen och tycker väldigt mycket om kiten som helhet (dvs känsla, hantering, stabilitet, kvick osv). Den gången på vatten var det egentligen alldeles för lite vind. Det gick inga vita gäss så det blåste säkert inte mer än 3-4 m/s. Hon klarade inte av att surfa men det var tillräckligt med vind för att öva på starter (lånad bräda, wipika Orly 186 dvs modell “flytbrygga”). I vissa fall kunde hon köra några meter för att sen sjunka och göra omstart. Orsaken till att det inte blev riktig surfing kan naturligtvis bero på att vinden var för dålig men oerfarenheten var säkert också starkt bidragande. Under helgen ska vi ut då prognoserna säger ca 7 m/s under lördag och söndag. Jag kan återkomma med lite åsikter om storleken på måndag då vi förhoppningsvis hunnit testa mer. Jag tror dock att den kommer att bli rätt bra för henne. MEN, läser man på olika forum om G-arcen så nämns det ofta att den har sämre lågvindsegenskaper än motsvarande storlekar hos LEI.
En starkt bidragande orsak till att det blev just en G-10 för henne är att en G-13 sannolikt kan bli för stor på vintern. Tiden får utvisa om G-10:an räcker till.
/Urban.
Logga in för att svara.