Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad ska jag köpa?
-
Det är kanske jag som rör till det. “Safety linan” är inte samma som femte lina. Femte linan behövs inte. Safety linan är en liten lina som fäster i frontlinorna se bild. Många märken använder sig av en liknande lösning. I bommens orginalutförande finns safetylinan monterad och du har ett utmärkt säkerhetssystem.
En del åkare väljer dock att ta bort safety linan, men då får man betydligt mer drag när kiten hänger i leachen.
-
Okej, men tycker ni att 2008an är tillräckligt säker och bra då för mig? Funderar på att lägga ett bud! Jag kan få full depower om jag använder QR-systemet?
-
Säkerhetssytemet är bra. En del märken hade inte börjat med “push-release” 2008. Alltså en quick release som enkelt kan lösas ut genom att man greppar runt den och trycker den ifrån sig. Många höll då fortfarande på med små öglor som man skulle trä in fingret i och sedan dra.
Nu kan man tro att det är jag som säljer kiten, men jag ville egentligen bara förklara att det är ett bra säkerhetssytem. Det finns många bra kites från 2008 och framåt. 2006 och 2007 gjordes det dock mycket skit.
Sen sitter nog 99% av säkerheten i huvudet och 1% i säkerhetssystemet. Att välja rätt spot och gå ut i rätt förhållande är det absolut viktigaste i säkerhetssynpunkt. Men stränderna är fulla av hjälpsamma kajtare så det skall nog går jättebra.
-
Säkerhetssytemet är bra. En del märken hade inte börjat med “push-release” 2008. Alltså en quick release som enkelt kan lösas ut genom att man greppar runt den och trycker den ifrån sig. Många höll då fortfarande på med små öglor som man skulle trä in fingret i och sedan dra.
Nu kan man tro att det är jag som säljer kiten, men jag ville egentligen bara förklara att det är ett bra säkerhetssytem. Det finns många bra kites från 2008 och framåt. 2006 och 2007 gjordes det dock mycket skit.
Sen sitter nog 99% av säkerheten i huvudet och 1% i säkerhetssystemet. Att välja rätt spot och gå ut i rätt förhållande är det absolut viktigaste i säkerhetssynpunkt. Men stränderna är fulla av hjälpsamma kajtare så det skall nog går jättebra.
-
Jag säger inte att det ena säkerhetssystemet är bättre än det andra, har själv kört Flexifoil Neutron men kör nu Slingshot RPM. Däremot är det skillnad på en drake som flaggar på en av framlinorna och en som drar i båda framlinorna, vad det gäller kraft.
Video på en drake som flaggar på en av framlinorna. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=UCnJAIFPMqE”]YouTube – 2011 Slingshot Rally Kite Review[/ame]
Video på hur olika leashalternativ funkar i praktiken (olika för olika märken, i det här fallet Naish) om du använder din QR1. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0&feature=related”]YouTube – 2010 Naish Control Bar – Leash Connection Options[/ame]
Jag skulle vilja påstå att Flexifoils system (utan 5:e lina) är ungefär som alternativet “maxiumum depower”, att säga att den flaggar är väl ändå inte riktigt sant!? Fast å andra sidan kan man, om man känner att man behöver få draken att flagga, “bara” flytta leashen till ett av oh shit handtagen istället. -
Jo, visst drar det lite mer än när den bara hänger i en lina. Men det uppfyller väl sitt syfte, att undvika att man blir släpad eller loftad av kiten.
-
Absolut, men bara så att man är medveten om skillnaden. Nuförtiden värdesätter jag en clean bom och ett bra fäste för att köra suicide.
Logga in för att svara.