Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad ska jag välja som andra segel?
-
@Spray 443242 wrote:
Tim, tackar för tipset, ska fundera lite. Känner mig iofs inte redo för en mindre bräda ännu utan tänkte i ett första steg byta till ett mindre segel och sedan kanske till nästa sesong en mindre bräda för den mindre riggen.
Mitt förslag är att du köper hela Oåxens kit, varenda pinal. 4900 för tokmycket kul, 7.0:an funkar antagligen bra på båda brädorna och 6,2:an går att segla på bägge även om jag rekommenderar att du har den på den lilla. Även om du bara använder stora brädan i början så har du nytta av 7.0:an. När du sen släpar ner hela kitet till Haga park i sommar så kommer du lära dig den lilla brädan på nolltid. Det är busenkelt att lära sig segla småbräda när vattnet är midjedjupt hela tiden som man bara behöver kliva upp igen när man trillat av.
-
men seriöst nu, om jag skaffar mig ett 6.5 segel, hur många liter trivs den bäst med när det blåser hårt? jag väger 75kg (endast muskler)
fanns flera begagnade här på steffo såg jag!
-
Hej!
6.5 m2 = x liter?
Ca 115 – 95 liter.
Som nybörjare tänker man ofta att man ska vara smart och köpa rätt bräda/segel från start så att man kan ha den för all framtid.
FEL!
Det smartaste är att köpa begagnat som är lite större (liter/bredd) samt lite enklare (inga cambers, freeride, -move t o m vågsegel).
När du känner dig hemma säljer du och köper nytt >>> mindre etc.Vattenstart
Det är faktiskt lättare på en lite mindre bräda då det blir lättare att positionera grejerna i vattnet.Gippar
Oturligt nog är det lite enklare att gippa på en lite större förlåtande bräda.Jag brukar segla hälften av mina dagar på en 6.2:a (insjön Roxen).
En fjärdedel med 5.3:an och resten fördelas mellan formula och småsegel.Jag brukar säga att om jag bara fick ha en bräda och två segel (på Roxen) så skulle det bli en FreeWave 95:a med en 5.4:a (+/- 0.1) och en 6.4:a (+/- 0.1).
De’ e’ bar’ å’ åk!
-
Tim.Eriksson;443221 wrote:Spray.
Varför köpa så dyra saker för?Ja, håller med. Spray, som nybörjare är det inte så stor ide att sattsa på de nyaste och dyraste grejerna. Man blir kastad fram och tillbaka mest hela tiden när man lär sig och sakerna går onekligen sönder.
Om du nu kan få kanske 3 beg segel istället för ett nytt, de kanske inte är lika snygga och fina, men funkar fint är det väll lika bra att slå till på det? Jag menar det kommer ge dig mer tid på vattnet, mer pengar över samt att om seglen nu skulle gå sönder så gör det inte lika mycket eftersom du kanske lagt en 1000:- på det istället för kanske 3-4000.
Så skit i det där med att ha det nyaste, du kan hitta segel som är i nyskick till ett mycket bättre pris här på steffo. Som nybörjare kommer du inte känna så stor skillnad på ett några år gammalt segel eller de allra nyaste ändå.
-
Knatte
Gäst7 februari, 2008 vid 15:13@Spray 443289 wrote:
men seriöst nu, om jag skaffar mig ett 6.5 segel, hur många liter trivs den bäst med när det blåser hårt? jag väger 75kg (endast muskler)
Din bräda som du har nu, trivs ju bäst med ett segel på 7-7.5 kvm misstänker jag. Du kan använda ett segel ända ner till 6,0 kvm och kan nog få det att funka hyffsat om du sätter på en mindre fena.
Ett 6.5 kvm segel trivs väl som Oåxen säger på en bräda från 90-120 liter eller runtomkring där..
Men om du inte vill skaffa en andra bräda nu, så hade jag satsat på ett freeride segel omkring 7 kvm:smile: -
@Knatte 443370 wrote:
Din bräda som du har nu, trivs ju bäst med ett segel på 7-7.5 kvm misstänker jag. Du kan använda ett segel ända ner till 6,0 kvm och kan nog få det att funka hyffsat om du sätter på en mindre fena.
Ett 6.5 kvm segel trivs väl som Oåxen säger på en bräda från 90-120 liter eller runtomkring där..
Men om du inte vill skaffa en andra bräda nu, så hade jag satsat på ett freeride segel omkring 7 kvm:smile:Kan bara hålla med, jag seglade NP solo 7,0 till min 150l RRD och det var överlägset den storlek som jag använde mest. Passar pefekt till din bräda och sjöbrisen. Skaffar du ett solo så är det vaiotopp och det går att använda din 490 mast.
//Björn
-
Men..
Ett nytt segel i den prisklassen han pratar om är väll 3000-4000 kr ?
En 1000 lapp till så får han ett 7.0, ink 6.2, 117 liters, mast, bom… Måste väll vara det självklara valet för den som vill utvecklas till en låg kostnad=?Bara jag som tycker det är tråkigt att köra 7.0 på en 144liters + ? Går mycket hellre ner på 105 liters och kör 7.0 på den…
-
Vad innebär vaiotop? Bra/dåligt?
Tror ni 6,5 blir för litet segel till 145lsom jag sa blir det en mindre bräda som steget efter 6,5an /7,0an
-
@Spray 443389 wrote:
Vad innebär vaiotop? Bra/dåligt?
Tror ni 6,5 blir för litet segel till 145lsom jag sa blir det en mindre bräda som steget efter 6,5an /7,0an
Variotopp innebär att masten kan sticka upp ur mastfickan så att man kan ha längre mast an det är tänkt. Det är väl en kompromiss om du vill använda din befintliga mast och jag tror inte det kommer att kännas någon större skillnad för dig om du har 460 eller 490 mast på ett solo. Jag väger ca 80 och planade när det precis hade börjat gässa lite(6-7 ms?) med mitt 7,0 så jag skulle köpa 7-7,5 Avakta och kolla om det dyker upp något beggat.
//Björn
-
Sparay: Vad har du för problem med att kjöpa en bräda och två riggar (ja riggar, du fick med mast och bom vad jag kunde se) för 5000:-? Jag tycker det är ett kap.
-
Rasmus jag har ringt på grejorna men de är reserverade till en köpare tills söndag, annars ska jag ner och titta. =)
-
@Spray 443289 wrote:
Jag kör en 160L Fanatic x-ray och den ska enl data på brädan ta från 6,0 upp till 10m2. Köpte ett 6,5m2 (har ett 8,3 oxå)förra säsongen och det funkar alldeles utmärkt. Så att köra det på din 145L borde inte vara några som helst problem.
Logga in för att svara.