Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag välja som andra segel?

• spray

Medlem
    7 februari, 2008 vid 22:37

@BooMan 443482 wrote:

Jag kör en 160L Fanatic x-ray och den ska enl data på brädan ta från 6,0 upp till 10m2. Köpte ett 6,5m2 (har ett 8,3 oxå)förra säsongen och det funkar alldeles utmärkt. Så att köra det på din 145L borde inte vara några som helst problem.

okey då borde det funka mao.
    Jag kanske tittar förbi faluklubben i sommar, ses då kanske.

• booman

Medlem
    8 februari, 2008 vid 19:45

@Spray 443486 wrote:

okey då borde det funka mao.
    Jag kanske tittar förbi faluklubben i sommar, ses då kanske.

Det vore ju kul, välkommen! Och vi kanske ses vid Siljan nån gång oxå.. Tänkte väl försöka att köra vid långbryggan nån gång i sommar…
    Vi hörs vidare på konfen eller via PM…

Mvh

//BooMan

• spray

Medlem
    9 februari, 2008 vid 20:55

Sådär ja! Mitt andra segel blev ett Goya FXR 6,5 med en goya 460 SDM 75% mast. Tack ”surfen” för all hjälp och tips. Lärde mig mycket.
    Köpte även en fena av surfen, en 36cm freemove fena, som kanske passar Goyat bättre än vad JPs 48cm gör.

• rasmus_w

Medlem
    9 februari, 2008 vid 23:13

Bra köp. Det kommer funka rätt bra på din JP och vara helt perfekt när du vågar dig på en lite mindre bräda. Runt 100-110 liter kan nog vara ett bra riktmärke.

• spray

Medlem
    10 februari, 2008 vid 00:02

Kom nyss från köket, haft seglet utrullat på bordet och gnuggat det rent med disktrasa och lite Yes. Fick det ganska rent, men några fläckar återstår. Vad ska man köra med för rengöringsmedel, funkar T-sprit från fickpluntan?

Seglet är inte trasigt men det är ju lite nött på de vanliga ställerna, vilken tejp kan man köra med för att förebygga ytterlgiare slitage?

@Rasmus_W 443862 wrote:

Bra köp. Det kommer funka rätt bra på din JP och vara helt perfekt när du vågar dig på en lite mindre bräda. Runt 100-110 liter kan nog vara ett bra riktmärke.

aaah det låter ju lovande detta. Jag kan knappt vänta att åka ut och testa de nya grejorna!!! Tyvärr har jag inga vantar eller mössa och dräkten jag har kan vara lite kall för vinterbruk (4/3). Är det någon ide jag provar överhuvudtaget eller kommer jag frysa häcken av mig?

Kanske kan en sån huva från NP med integrerad väst göra att man kommer ut tidigare, sån som SP säljer för 595kr. Snacka om matrialsport!!!

• tim-eriksson

Medlem
    10 februari, 2008 vid 03:52
    Spray;443865 wrote:
    Kom nyss från köket, haft seglet utrullat på bordet och gnuggat det rent med disktrasa och lite Yes. Fick det ganska rent, men några fläckar återstår. Vad ska man köra med för rengöringsmedel, funkar T-sprit från fickpluntan?

Seglet är inte trasigt men det är ju lite nött på de vanliga ställerna, vilken tejp kan man köra med för att förebygga ytterlgiare slitage?

aaah det låter ju lovande detta. Jag kan knappt vänta att åka ut och testa de nya grejorna!!! Tyvärr har jag inga vantar eller mössa och dräkten jag har kan vara lite kall för vinterbruk (4/3). Är det någon ide jag provar överhuvudtaget eller kommer jag frysa häcken av mig?

Kanske kan en sån huva från NP med integrerad väst göra att man kommer ut tidigare, sån som SP säljer för 595kr. Snacka om matrialsport!!!

Du kan ju lätt dra rigg på din bräda… Så vad ska du göra i vattnet? Ut och testa. Om du plumsar i upp fort som fan!

• fnassel

Medlem
    10 februari, 2008 vid 07:47

Det är ju så helt tokigt individuellt!
    Jag är uppväxt på vågbrädor och segel upp till max 5,5 m2 i västerås.
    Har i och för sig varit en hel del utomlands och på västkusten i min ungdom, men aldrig tyckt att jag behöver stora prylar hemma heller!
    Mitt förslag är att du lyssnar på någta av skribenterna ovan och plockar in en mindre bräda i ekvationen också! Det blir enklare att lära sig de olika manövrarna på denna!
    Dessutom så kan du ju lätt dra rigg på en 117 liters bräda också med dina 75 kg!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska jag välja som andra segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.