Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vad ska man ha?

• vad ska man ha?

Publicerad av mattiasg på 15 september, 2003 vid 17:02

Såg hur ni lallade på vattnet igår i Getskär medans jag fick stå och vänta på vindökningen för att kunna ge mig ut med vindsurfing prylarna. Så för att ha något att göra i vindar mellan 6-9m/s inser jag att jag behöver en kiteutrustning! Vad ska jag köpa? Hur gamla grejer kan man köpa utan att de är helt omoderna? Jag vill ha något som man inte tröttnar på efter 1 månad. Väger 80kg
    /Mattias

kongos svarade 21 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • boombastik

Medlem
    15 september, 2003 vid 19:31

Jag tänkte precis som dig innan jag testade att hålla en drake för första gången… Mitt tips är att innan du går å shoppar, så fråga någon kite seglare om du inte kan få känna på hans drake först. för min del så räckte det med att stå på stranden och leka med draken i några minuter innan jag visste att jag aldrig mer skulle använda min vindsurfing utrustning igen, om du säljer vindsurfing prylarna så kan du säkert få ihop till en hyfsad kite utrustning, behöver jag nämna att du slipper alla flyg resor med hutlösa utlägg för extra bagagge osv . smile.gif

• kongos

Medlem
    15 september, 2003 vid 20:55

Låna och testa först.
    När du sen känner att du kan köra kiten med förbundna ögon köper du prylarna. Jag skulle satsa på den större modellen kite. Inte större än 16 men inte mindre än 14. Begagnat eller inte är svårt att svara på. Köper du en ny idag kan den va stenålder imorgon men kanske ändå inte. Köper du begagnat kan du hamna på stranden med ”- Jasså du har köpt den gamla trasan!” eller ”-De året sprack sömmen i leadingedgen.Har du kollat den? blush.gif” och en önskan att man aldrig slösat dessa tusenlappar på gammalt skräp. Sen kan det vara ett klipp också. Låt oss säga att man har nått en kulmen i utvecklingen 2003. Då kan begagnat vara helt OK.

Själv kör jag med Peter Lynns flygande madrass, ARC 840.
    Denna köpte jag ny och den har fungerat bra men ful är den.
    Nu kom Guerillan (ny typ av ARC) och jag känner mig inte lurad då jag haft 840 i ca två år. Skulle jag köpt 840 detta året skulle jag ångrat mig.
    Hänger vi med?

Till sist.
    Köp inga ”nybörjarset” (stor bräda = >1,70 halvstor drake = 10-12m2). Jag tänker inte gå närmare in på detta men det resulterar i större utgifter och är inte säkrare på nått sätt. Att överhuvudtaget kalla det för nybörjarset är fel anser jag. Det är dock ett mycket bra sätt för kiteaffärer att tjäna pengar. Du kommer vilja ha en större mycket snart… …drake alltså…

/E

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA