Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad ska man jobba med för att hinna surfa?
-
Vad ska man jobba med för att hinna surfa?
anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 22 Medlemmar · 38 Svar
-
Jobbar på restaurang från mars till september. Oftast mest att göra i juni/juli och då blåser det som minst, dessutom öppnar vi 18.00 så det hinns med lite surf innan. Nackdel då är att man är lite för slut för att jobba, det låter kanske lökigt men jag är helt slut efter en dag på jobbet. Tror att många restaurangjobb ger stora möjligheter till surf. Dessutom kan jag lägga upp det så att jag kör 3 dagar jobb, 3 dagar ledigt vilket är bra om man vet att det ska komma mycket vind.
-
Vet att de söker kite-instuktörer/surfinstruktörer ibland tex på flagbeach och sådana ställen. Men då får man vara bered att röra lite på sig, vilket inte e´fel kanske. Det måste ju vara det optimala förutom att alla inte kan bli surfinstruktörer
-
ARBETE:
1. Starta INTE företag (det misstaget har jag gjort).
2. Börja jobba tidigt på morgonen (så hinner du surfa efterjobbet, att du kör runt med prylarna i bilen är självklart).
3. Se till att du INTE blir “oundvilklig” och fixa flexbank el. dyl. att ha med kunder att göra är inte bra, de vill bara träffa dig när det blåser(tro mig det finns ett samband..)
4. Ta ett jobb som ligger nära havet (så du är på vattnet 30 min efter utstämpling).
5. Våga välja, toppkarriär eller livskvalité med lagom karriär. Så är det.
6. Bo relativt nära havet/vattnet flyttade själv från Borås till Götet och har lätt fem-tiodubblat surfetFamilj
1. Se till att hon börjar surfa (köp henne kurs, fixa prylar och åk på surf/solsemester ihop).
2. GÖR BARN, både kul nyttigt och PAPPPALEDIGHET= mycket surf(i västindien, hawaii, marocko etc.).
3. Bo nära föräldrar. De älskar att ha lite att pyssla med (pyssla med trädgård, passa barn, laga mat el. dyl)när de gått i pension. -
MARKRAM!! Hänger föräldrar punkt 2 ihop med punkt 3 eller!?!? Jag är på G med nr 2 när som helst och har lite ågren inför surfsäsongen….pappaledig=ingen tid för surf eftersom man måste sköta barn och serva fru med middag o dyl…kan du utveckla dig lite!?
-
MARKRAM!! Hänger föräldrar punkt 2 ihop med punkt 3 eller!?!? Jag är på G med nr 2 när som helst och har lite ågren inför surfsäsongen….pappaledig=ingen tid för surf eftersom man måste sköta barn och serva fru med middag o dyl…kan du utveckla dig lite!?
-
Markram,
Jag måste tänka helt fel men jag ser inte sambandet mellan pappaledighet och surf, vad gör du av dina barn när du är pappaledig och ute och surfar? Har Du tagit med Dig Ditt barn till Marocko och låtit någon Marockansk kameldrivare passa Ditt barn medans Din fru är hemma i Sverige och arbetar och Du surfar…..???? Du får gärna tipsa mig hur Du fixade all Din surf under Din pappaledighet.
/Mats Hovde -
Härligt!
Markram och alla ni andra – nu börjar det ju likna något. Många kanonbra förslag.
Många av dem rimmar med mina åtgärder.Har valt – livskvalité framför toppkarriär och har flyttat nära havet, 5 minuter har dock oxå startat eget företag vilket ju givetvis inte är så bra för surfingen.
Fler kommentarer tack!
-
Huruvida föräldraledighet är bra för surfet eller inte kan jag inte uttala mig om ännu, kom igen med frågan i höst… Jag kommer hur som helst vara papaledig från första Maj till sista Oktober och med en farmor som gör att för att passa sitt enda barnbarn ser surfprognosen minst sagt bra ut.
/Jonas
-
Oljeshiek kanske vore något? Du hittar lite landyta somdu pumpar upp olja ur. Under tiden som maskinerna pumpar så surfar du!
Eller så bygger du upp ett företag som säljer porr över internet. medan andra porrsurfar så vindsurfar du på dagarna och packar dildos och filmer på kvällarna! -
Aahh…. äntligen en tråd där man verkligen har nått att tillföra, får nog se mig som en expert på just detta område
När man var yngre, singel & pluggade var detta inget problem alls, jag surfade jämt när det blåste, tom på julafton, inget var heligt
Trixet kommer när man skaffar sig stadigt sällskap & fast jobb. Frugan min är härdad men det tog tid, fan vet om det går helt & hållet, blir en del tjafs ibland
Tänker här ge några värdefulla tips
PLANERA HELA DITT LIV EFTER VINDSURFING !!!!!!!
1. Planera allt för surf!!!!
2. se punkt 1.
3. se punkt 2.
JOBBET -arbetstidNYTT JOBB:
Om du söker jobb är flextid ett måste, skit i alla andra jobb, man kan bli galen om man är fast på ett jobb & tvingas se träden piska i marken med klarblå solig himmel som bakrund……När man söker nytt jobb gäller 3 saker:
1. Flextid -kunna bestämma/påverka sin arbetstid själv.
2. Mycket stålar -så man senare kan gå ner i tid .
3. Minimala krav – ta inget jobb där det ställs
för högakrav, då blir surfen kraftigt lidande…..BEFINTLIGT JOBB:
Om du förmodan har ett jobb utan flex är det viktigaste som finns att HÅLLA KLAFFEN, inte ett minsta pip om att du surfar, inte till en jäkel, då kan man diskret avika tidigare (utan surftjafs) för att man är “tvungen”, typ tandläkaren, hämta bilen på verkstaden, fejka sjukdom mm. (jaja det är lågt, men det är det banemej värt), Detta fungerar kanon då jag testat i två år som tekniker
Om folk på jobbet vet om att du surfar ……sök nytt jobb för fasen, se ovansjälv har jag försökt balansera surf & karriär men måste säga att karriärbiten stagnerat på eget val .
Det viktigaste att tänka på är att slå sig fri, att inte ta på sig för mycket jobb, den enda som tjänar på det är din arbetsgivare TÄNK ER NOGA FÖR, akta er för involvera er i olika projekt, dessa möten hamnar ALLTID när det blåser.
FRITID -Icke arbetstid:Nu börjar det riktigt svåra………
FAMILJEN:
Balansen mellan surf & familj är riktigt tuff,
det viktigaste rådet jag kan tilldela är att ge familjen ALL annan tid, följ med på tråkiga shopping turer, svärmor mm. allt för att frugan ska vara nöjd, gör verkligen henne o barnen glada , inget snack om att man tjänar på detta,
annars kommer diskussionerna krypande när man väl ska iväg det slutar oftast med sura miner och en låg stämning på vattnet som följd.Passa ej för att intressera frugan på surfing, blir en massa merjobb med att hjälpa till å rigga, bära grejer osv. (ni flesta vet redan detta ) innan du vet ordet av sitter du där med småbarnen i famnen när frugan surfar .
Barnen därimot gäller det att få tidigt, detta för att få medhåll mot frugan, perfekt när det gäller planering av semestrar osvNär det gäller pappaledighet kan jag rekomendera vintern då man inte försakar tiden till barnen ……..(eller surftid )
PLANERA FRITIDEN:
Prioritera bort all annan “låst” tid så som andra sporter, kurser, styrelse/föreningsuppdrag osv.
(- jag fattar inte att folk som surfar kan göra detta )
Boka ALDRIG upp dig nån kommande dag, typ hjälpa grannen eller tex hjälpa nån med flytt utan att i för hand reserverat att du kan få förhinder.
Undvik all låst tid!!!!!!!!BOSTAD:
Bo så nära havet som möjligt så man kan köra ner & kolla, själv ser jag havet från tomten, perfekt då man direkt kan avgöra om det är surf eller inte, en stor anledning till mina dyra lånPhuu! japp slut för dagen & den här gången
Mvh Glenn – Professor i tid till surf
-
Jag har skrivit om detta förut också och jag håller med nästan alla inlägg och kommentarer om prioriteringar, livskvatitet etc.!
Jag håller just nu på att “välja” liv och kolla vad man ska pyssla med, och svaret är grymt enkelt egentligen.
Ok. Jag vill pyssla med vindsurfing. Jag vill vindsurfa.
Sedan kan allt annat komma i efter hand sådär. Jag vill också jobba med människor. Jobbar just nu som fritidsledare andra året och det är kalas. Har ca 1 månad per år med vindsurfing-läger o grejer där vi pyser iväg för att surfa skallen av oss. (kalasbra övning för ett framtida chilljobb som instruktör på Grekland, Fuerte, you name it… )
Men det handlar om att kunna ha kul på jobbet också, lite skräp(slit) får man juh leva med om man inte vinner 50mille på lotto. Eget företag är juh farligt, men det blir juh till vad man gör det till. Tillämpa “the Aloha spirit”,samt “hakuna matata” så löser det sig.Man får helt enkelt, som de flesta säger prioritera. Hitta balansen mellan prylköparhysterin(ekonomin) och jobbet (livet i övrigt)
Lätt som en plätt!
Ha d gott
-
varför ska man jobba ? Jag klarar mig bra med min a-kassa. Jag bor billigt så det blir gott om pengar över till surf. Jobbar också lite extra.
-
Mitt universaltips!
Se till att arbetet inte tar för stor del av din fritid.
Fungerar rätt dåligt för min egen del, men håll med om att det är bra.
Logga in för att svara.