Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad ska man jobba med för att hinna surfa?
-
Vad ska man jobba med för att hinna surfa?
anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 22 Medlemmar · 38 Svar
-
Skämt å sido.
Om man inte känner för att bli en samhällsparasit som utnyttjar systemet och bidrar till skattetryck i världsklass.
Så är mitt tips att slita utav helsike i vinterhalvåret (om man har möjlighet till det) alternativt jobba mer än 8h alla vindfattiga dagar under sommarhalvåret, och gå till jobbet riktigt tidigt då det vankas vind, så kan man dra när man känner för det med gott samvete.
Kräver som tidigare sagt att man själv kan bestämma när man skall jobba eller inte, uttalas fleeeeeex.
-
Dom som har chansen att sticka iväg innan man pluggat skaffat jobb och stadgat sig, skall ta den. När man pluggat klart känner man plötsligt den feta frånvaron av pengar.
Mitt tips är att ta vilket skitjobb som helst (om man nu får nåt idag är ju tveksamt) och stick sedan iväg och surfa gärnet ett år eller två. Sen kan man komma hem och staga sig och kanske nöja sig med ett par surfdagar i månaden, eller Många brister i min teori, jag vet men vad jag menar är lev medans ni kan. -
Kul tråd och mycket att fundera över.
Givetvis beror relationen surf/jobb/familj väldigt mycket på var man befinner sig i livet. Jag tycker det viktigaste av allt — och här bangande jag själv när det begav sig — är att ni som är runt 20 väntar några år med karriären. Ska ni plugga vidare så spara det tills ni passerat 25. Fördelen är att ni då blir bättre, mer motiverade och framförallt mer målmedvetna studenter (tro mig, jag jobbar med dem) och att ni har några år på er att strula runt på Maui eller Tarifa eller vad det nu kan bli. Det som jag ångrar mest av allt i min surfkarriär är att jag inte drog ett par år.
När den andra karriären tar fart blir det genast krångligare. Själv är jag akademiker och därmed privilegierad med fri arbetstid. När det vankas vind tar jag med mig datorn till sommarstugan; jobbar på förmiddagar och kvällar och surfar däremellan. Om jag har förstått saken rätt så är det fler och fler yrken som individualiseras och det gäller förstås att hitta dit.
Nackdelen med fri arbetstid är att man själv måste ta ansvar för att man gör det man ska. Eftersom den värste slavdrivaren av alla inte är chefen utan det fula gubbe som sitter på den egna axeln, innebär detta att man alltid är stressad och aldrig känner sig riktigt ledig. Det behöver förstås inte sägas att vindsurfing är den optimala lösningen även på detta problem. Blåser det satan och man seglar lagom överriggad så har man inte tid att tänka på allt man borde ha gjort.
Familj är ett annat aber. Har man fru och en knippe ungar så kan man inte utgå från att det är surf varje gång det blåser. (Att välja bort frun och ungarna ser jag inte som ett rimligt alternativ 🙂 Däremot tycker jag att det är en förutsättning för att bli en bra farsa/morsa att man har ett undantag, ett eget “rum”, där man kan ladda batterierna. Vindsurfing är förstås ett ypperligt sådant. För att det ska funka måste man komma överrens med sin familj om att så är fallet. Det vill säga, det är bra för alla inblandade om jag får surfa. Givetvis måste man vara beredd att ge sin partner samma utrymme. Jag är emellertid inte säker på att det är att föredra att partnern laddar batterierna på samma ställe. Kanske kan det funkar men det är inte bara ungarna man behöver slippa ifrån ibland :-).
Och när vi ändå är inne på ungar: Glöm inte att de snart blir tillräckligt stora för att nå upp till bommen. Jag har precis köpt en ny bräda så min grabb tar över den gamla. Plötsligt är han inget problem utan snarare en tillgång när det blåser.
/Johan
-
Till Magnus!!!!!
Vaddå bara två veckor … Du har rätt enligt lag att få minst 4 veckor i följd under juni & Juli …. Du kanske är för vek ???
-
Förstår inte era problem. Jag har flextid och missar inte många vinddagar. =)
-
Bästa tråden på länge här på konfen.
Min lösning på problemet heter bemaningsföretag.
Har jobbat åt ett sådant några månader nu och är jävligt nöjd med resultatet på alla plan.
För det första har du inga direkta krav eller förpliktelser mot din arbetsgivare, vilket innebär att du kan tacka nej när du känner att de är vind på gång utan att behöva känna något ansvar, visst du har ingen trygget att gå till samma arbetsplats varje dag och fast inkomst. Sköter du dej bra när du är där vill dom garanterat ha dej tillbaka nästa gång.
Företagen behöver folk dygnet runt, var inte rädd för att ta jobb på lite obekväma arbetstider då det ger dej bra betalt i form av OB-tillägg mm.
Semesterersättning ska betalas ut så länge du inte har någon form av kontrakt eller anställning, vilket ger ytterliggare en postitiv effekt på lönen. -
Tjena!
Tack för alla bra inlägg. Många befinner sig visst i samma sits som jag och många har bra lösningar på att få fler timmar på vattnet.Jag har nu sugit åt mig alla godbitar och tänker definitivt få fler timmar på vattnet kommande säsong.
Har någon fler bra förslag så skriv!!!
-
Även om det för en del på konfen kan verka osannolikt så finns det ett liv efter högskolestudier och småbarnsträsk. Om man har lite distans till det hela så tar ju inte surflivet slut vid 30.
Ett av mina starkaste minnen från första gången i Danmark var mötet med en 70-årig finsk man. Hans windsurfutrustning var toppklass, bilen var värd något mindre än brädan. Han hade varit ute tre månader i Portugal och Spanien och vindsurfat och stannade till en sväng i Danmark innan han skulle besöka sina barn i Sverige.
Själv har jag läst läkarutbildning och upptäckte inte windsurfing förrän jag hade börjat arbeta som läkare. Men helt klart är lönen sådan att det i princip går att jobba halvtid och få mer än en normallön ändå. Fatta läget typ.
Tyvärr har ju utgifterna anpassats efter inkomsten. Men i princip går det ju att vara surffreak, studera, få en schysst inkomst och jobba reducerad tid och ändå få klart mer än arbetslöshetsersättning.
Med andra ord behöver man inte deleta sig själv från samhällsmedverkan bara för att man råkar vara surfberoende.
/Seasurf
Logga in för att svara.