Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad ska man köpa?

• judo-freddan

Medlem
    17 november, 2004 vid 11:26

Polare 1 (den på bilderna) har en 96a. Den kostade ca 60 papp. Den har varit stabil. Gränsen går någonstans vid 93-94or tror jag. Har för mig att de första årsmodellerna (91 o 92) rostar mer.

• mattap

Medlem
    17 november, 2004 vid 14:46

Problemet för mig är att jag som sagt bor i stan, jag måste kunna parkera (fickparkera) och kryssa runt på trånga gator. Skulle hellre vilja ha den långa, men tror den korta är mer praktisk. Kanske en kort med lite högre tak! tongue.gif

Tabi, finns det sjyssta freeride brädor på ca 125L som går in? Tycker de flesta verkar ligga kring 255-270? Har du kort på din lösning så vore jag super tacksam! Går det att få in 268 genom hålet? kan du mäta?

Kollade lite på mobile.de och det finns ju 10,000 tals bussar. Ska man ha med ruta bak eller ej? fördelar/nackdelar?

Har tänkt å köpa ett skåp utan rutor på sidorna iaf. I de flesta skåp jag kollat på på den sidan så sitter det en plåt som avgränsar förarkabinen. Antar att detta räcker och då behöver man inget lastgaller? Får man göra ett hål i detta?

Blir en fin julklapp till mig själv! wink.gif

/Mats

• judo-freddan

Medlem
    17 november, 2004 vid 14:54

Tror inte de korta finns med högtak men jag ska inte svära på det. Ruta bak är bra för att slippa klaustrofobikänslan. Nackdelen kan vara att solen skiner in rakt i ansiktet på en och att folk gluttar in när man drar av sig kalsongerna men det löser man genom att bli lite huslig och sätta upp en gardin och/eller solfilm.

• tabi

Medlem
    17 november, 2004 vid 17:24

Här har vi lite grejor… ska vi se om det funkar, av någon anledning kan jag inte “bli ihågkommen”. Vi får se hur det blir med galleriet då men vi provar!

Bild1

Där är det som en soffa, tyvärr hänger våtdräkten för…
    Bild2

Där är det bakifrån men skivan där uppfälld.
    Det är alltså en skiva man kan fälla upp och ner, beroende på om man bara vill sitta eller om man ska sova… Här ser man lite hur det ser ut bakifrån:

bild3

Skivan är alltså där vi skjutdörren och här är den då nerfälld.

Och slutligen ser det då ut så här med en 270 cm slalombräda:

bild4

Vilket ger en marginal på så här mycket:

bild5

smirk.gif

Nu ligger det 3 segel, bom, mast och freestylebrädan under skivan!

Bild6

Det finns fler bilder i mitt galleri, fråga om du undrar nåt!

/tobbe

edit: Ok, det sket sig med bilderna, ingen som kan avslöja hur man gör? Bilderna ligger i mitt galleri annars…

edit2: där kom en bild iaf

edit3: Nu provar vi igen! smile.gif

edit4: Yeah nu funkar det men vilken cirkus! cool.gif

• styret

Medlem
    17 november, 2004 vid 17:32

jävla snygg blå färg på masoniten, måste vara en riktigt grym kille som har sett ut den och dessutom väldigt jämt målat, måste vara samma grymma kille inblandad… wink.gif

• tabi

Medlem
    17 november, 2004 vid 17:34

Ja det måste va det! smirk.gif
    Tyvärr är den smutsig nu bara, jag har tänkt ringa Cullin i veckan! cool.gif

Edit: Ett fint pris utlovas till den som kan säga vad det är för färg på skivorna. Ove, Styret och Cullin får icke delta! laugh.gif

• patrikol

Medlem
    17 november, 2004 vid 17:42

Rosa? smile.gif

• tabi

Medlem
    17 november, 2004 vid 18:21

Rött!

Den tjänstgör både som surfbuss och porrbuss! wink.gif

Rosa är neonet dock… smirk.gif

• patrikol

Medlem
    17 november, 2004 vid 18:23

var ju åt rätt håll på färg skalan i alla fall. wink.gif

• gurra1978

Medlem
    17 november, 2004 vid 19:57

Detta objekt är ju klockrent för dig!

Sen gör du såhär. Antingen plckar du ut gallret helt eller så modifierar du det lite. Du kan tex kapa det nertill så brädorna får plats. Sen sätter du gångjärn på den överbiten (precis där nackstöden börjar) så du kan fälla den biten framåt och så har du en del av sängen klar. Du får därmed en perfekt familjebil för fém pers som är billig att äga (jag fattar inte varför alla svensson envisas med tokdyra V70?) samt surf/husbilskompatibel.

• mattap

Medlem
    17 november, 2004 vid 20:12

TACKAR SÅ MKT FÖR BILDERNA!!! Har du fått igenom din bil på besiktningen? Är det ok med ett extra golv om den är LB reggad? har läst något om lastöglor mm!

Får man ha en fällbar vägg, eller typ en lucka man han öppna på sin mellanvägg?

• tabi

Medlem
    17 november, 2004 vid 20:30

Jag vet faktiskt inte, men jag tror inredningen måste ut vid besikning, då ska det nog bara vara ett tomt skåp, med lastöglor och annat.

Jag har bara halvvägg, precis under nackstöden men vid besiktning jag sätta i en skiva som täcker det övre området oxå. Men hålet där nere ska det tydligen inte va några problem med.

Skitnöjd med den nya inredningen!

• styret

Medlem
    17 november, 2004 vid 20:50

ähh. fan hagabygget rockade ju.

• mattap

Medlem
    17 november, 2004 vid 21:21

“Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.”

här står det iof att hela ytan måste täckas men det står inget om att man inte får ha luckor med gångjärn i det!!

Nån som haft problem?

• tdk

Medlem
    3 december, 2004 vid 19:03

Hm, det är lite OFF TOPIC, men det är sjukt detta med SBP… Alla vet ju att en lastbil ska ha last nät.. Husbilar med gasol, ska provtryckas och allt vad dom nu hittar å.. Men när jag kommer till SBP i Alingås (som är jäkligt bra…) Så är det het plötsligt inte så noga… Min VW Caravelle ifrån 1986, Som är LB reggad och med husbils inredning i reg.beviset, har ingen som helst delning imellan “kupen” och “last utrymmet..” Ändå ska ju alla lätta LB ha lastavskilljare.. Samtidigt står besiktngsgubben och tittar på gasolköket och frågar ” har du några gasolflaskor i bilen?”.. Nej, dom tog jag ju ur när jag köpte bilen……. Självklart, det är ju inte fel att få gasolen kontrollerad. Tro inte att jag är en som inte tycke att SBP ska kolla det som har med trafiksäkerheten att göra, för det har dom! Men Man undrar ju liksom hur fasen vissa kan godkänna vissa saker som andra absolut inte skulle godkänna.. SBP måste ju ha en standard som alla andra..:!? Men tror ändå att om man kommer med en bil som ger ett schysst första intryck, Tså tror jag inte det är döden om man inte har tex. lastnät…..

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vad ska man köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.