Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska man köpa som första Kite ?

• Vad ska man köpa som första Kite ?

Publicerad av stoffe79 på 18 februari, 2010 vid 13:52

Hej

Funderar på att köpa en Cabrinha CO2 12 2006:a som en första kite.
    Kan detta vara bra som första kite eller vad ska man välja, skulle vilja hålla priset nere tills man verkligen fastnat för det 🙂

//christoffer

roland svarade 15 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • skejtar_henke

Medlem
    18 februari, 2010 vid 17:24

vad kostar den..? Ska du köpa den får den var billig? Annas låt bli

• pepa

Medlem
    18 februari, 2010 vid 17:37

Vill du fastna för kite ska du ha en kite som gör det enkelt i början och som är säker. Tyvärr gäller detta inte CO2:an i lika hög grad som för många andra kites. CO2 är en såkallad C-kite som inte har lika bra säkerhet eller vattenstartsegenskaper som de flesta nyare bow- eller hybridkites. Jag är säker på att du kan hitta billiga kites som skulle vara mer fördelaktiga för dig än just CO2:an. Fråga här så får du säkert massor av svar från folk som vill sälja.

Edit: Glömde pimpa ”mitt” märke, så: Inget fel på andra Cabrinhadrakar, tex Switchblade eller Convert 😉

• cosmo

Medlem
    18 februari, 2010 vid 17:41

Jag håller med Pepä. Det är dumt och inte ens speciellt ekonomiskt att köpa något billigt skit i början.

Köper du bra grejer kommer du ha roligare från början och dessutom kommer du inte behöva uppdatera utrustningen direkt.

Köper du billigt och halvdant så kommer du ändå att vilja köpa nytt ganska snart och då har du ju spenderat pengar på den första kite i onödan!

• pepa

Medlem
    18 februari, 2010 vid 18:24

Fast samtidigt måste man ju säga att självklart går det att lära sig med en CO2. Vi är många som har haft långt sämre kites under våra första stapplande dagar. Men när du ligger där och inte får upp kiten från vattnet när alla andra kör omkring och har kul så kan det bli lite frustrerande!

• acemattias

Medlem
    18 februari, 2010 vid 18:58

Jag hadde 2 drakar fran start nar jag borjade, en gammal Swichblade och en ny Caution Mayhem (hybrid).

Under mina forsta trevanden och fram tills att jag borjade med hopp sa foredrog jag helt klart Cabrinhan, den ar stabilare, har mer drag och mer depower + att den fick nagra skador som jag inte velat ha pa den nya draken.

En aldre Swichblade borde ga att fa for 2-3000 och nar du kanner dig redo for en snabbare roligare drake kan du forhoppningsvis salja den for nastan lika mycket.

• debkausf

Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:26

Eller köp en switchblade ids -09 10 kvadrat för 6800:- nu o sälj den för 7500:- i början av juli. Om man kan ligga ute med cashingen dvs. Sjukt ekonomiskt(om inte börsen går bättre än hitills iår).

• tekkkno

Medlem
    18 februari, 2010 vid 21:56

Antingen köper du något riktigt billigt för att lära dig grunderna, slit o släng kajt som du kan ta dig igenom första veckan/orna med, för du kommer att krascha den de första gångerna. Därefter när du har kommit igång och fötstått vad som är för- och nackdelar med respetive modell och märke så investerar du i något som passar.

Eller också köper du en bra begagnad direkt för 4-5000 kr där du prioriterar säkerhet och vattenstartförmåga och då skulle jag tipsa om en bow-kajt som t.ex. Slingshot Rev 08 el 09 som är fruktansvärt enkel att ha att göra med.

För att snabbt lära dig kajta tycker jag du ska prioritera en kajt med bra vattenstart-egenskaper samt bra deepower. Lär dig grudntekniken med vind och kajtens läge, läs trådar på forumet som kan guida dig, titta på film och fråga! Väl ute i vattnet tänk på avstånd gentemot andra personer och snåla inte med detta. Träna i plattvatten och öva på att ta höjd, d.v.s. lätt kryssning mot vindriktningen.

Lycka till..

• skotten

Medlem
    18 februari, 2010 vid 23:03

actually the CO2 was a pretty decent kite to learn with back in the day, it had a real nice low end pull on it, but heck, like the guys say, its worth buying something a little more modern with more response, depower and a safety system that wont leave you miles from the beach tangled up in your own lines lol… maybe I was the only one not to turn the recon thing back after launch?

Welcome to the forum though dude, whatever you buy we are here to help if you need it : )

Surferlove

• stoffe79

Medlem
    19 februari, 2010 vid 08:39

Stort tack för alla svaren 🙂

Tror jag väntar lite och kollar efter en switchblade eller nått likande som är lite enklare att komma igång med. Om man kollar ut genom fönstret så är det ju inge brådska precis.
    Men är sjukt sugen på att komma igång och köra till sommaren efter att ha kört en kite kurs i Varberg i somras.

//Christoffer

• i96dansa

Medlem
    19 februari, 2010 vid 09:44

Köp Fiffis Waroo 11 och 7 som finns på köp&sälj nu. Sjukt bra kites.

Fast om du är tjock som jag (85kg utan våtdräkt) så skall du ha waroo 13 och 9
    2008 och 2009 är sjuuukt sköna kites.
    (jag säljer inte kites…bara gillar waroo 2008 och 2009)

• rydstrom

Medlem
    19 februari, 2010 vid 11:25
    i96dansa;599020 wrote:
    Köp Fiffis Waroo 11 och 7 som finns på köp&sälj nu. Sjukt bra kites.

Fast om du är tjock som jag (85kg utan våtdräkt) så skall du ha waroo 13 och 9
    2008 och 2009 är sjuuukt sköna kites.
    (jag säljer inte kites…bara gillar waroo 2008 och 2009)

Jag håller, med lärde mig också på waroo, underbar kite som håller länge, bra depower, bra power, lättstartad i vatten. Jag säljer inte heller nån sån, äger inte ens en kite just nu, men glöm inte att det handlar också om att vara snygg på vattnet så alla bikinibrudar/tangapojkar som hänger på stranden i styvkuling ser att det är dig man ska satsa på… hehe

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    19 februari, 2010 vid 12:29

det är det som är det nya.

Man ska inte ens äga en kite längre. Men SNYGG ska man vara, ska nog spendera alla pengar på ny våtdräkt, nya niciga boardshoarts.. riktigt tojta speedos (beroende på väder) och toppa med en full uppsättning flanell.

skit i kiten.

förresten, toppa ska jag göra med nya jamaica warriorn-selen.

• sourra

Medlem
    19 februari, 2010 vid 16:41

Haha, har poserkulturen tagit sig till kitevärlden också?

• gadget

Medlem
    19 februari, 2010 vid 17:15
    debkåusf;598972 wrote:
    Eller köp en switchblade ids -09 10 kvadrat för 6800:- nu o sälj den för 7500:- i början av juli. Om man kan ligga ute med cashingen dvs. Sjukt ekonomiskt(om inte börsen går bättre än hitills iår).

Ja, investera i en kite.
    Man får ju alltid minst pengarna tillbaka eller mer…
    Det är därför alla kitare är så täta, vi säljer och köper kites hela sommaren och sedan åker vi bort hela vintern för alla vinstpengarna…

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    19 februari, 2010 vid 18:32
    sourra;599067 wrote:
    Haha, har poserkulturen tagit sig till kitevärlden också?

soon we will have bling bling

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad ska man köpa som första Kite ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.