Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man tänka på innan man ger sig ut i vågor?

  • Vad ska man tänka på innan man ger sig ut i vågor?

    Publicerad av isis på 14 november, 2010 vid 10:52

    Jag har sett så många filmer med folk som seglar i stora vågor och det ser grymt roligt ut. Hur mycket behöver man kunna egentligen? Är man ivägen för alla andra om man ger sig ut med lite halvtaskig kontroll på grejerna? Är det lätt att förstöra utrustningen när man blir spolad?

    Behöver man någon särskild utrustning? Kan man segla vågor med en avkapad freeridebräda?

    m3lk3r svarade 13 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    14 november, 2010 vid 11:06

    För att börja segla i vågor behöver man ingen speciell utrustning. I början är det mest frågan om att segla runt och undvika att bli spolad som gäller.

    Men, det är bra att ha en bräda med 3 stroppar, eller åtminstone med bakstropparna tätt ihop. Och masten skall helst vara “rätt hållbar”, dvs. ingen 75-100 % Racemast. Men en typisk 50% SDM eller vilken RDM som helst håller bra (med ett segel utan cambers!).

    Ifall vågorna är lite större eller brutalare skall man gärna unvika segel med tublattor. De knäcks lätt ifall man blir spolad.

    Med litet erfarenhet så vet du senare vilken typ av nya grejer du skall skaffa, vad som passar för de ställen där du seglar i vågor.

  • pripps

    Medlem
    14 november, 2010 vid 11:17

    Åk till Apelviken och träna bara,så löser det sig själv! När det inte blåser så mycket funkar det mesta, typ freeride 🙂

  • isis

    Medlem
    14 november, 2010 vid 11:24

    Gött! precis vad jag ville höra. Hur är det med regler och etikett? Något särskilt sett man ska bete sig? Hur gör man för att inte vara ivägen för dem som är på väg in när man är på väg ut?

  • kewlpopsicle

    Medlem
    14 november, 2010 vid 14:31

    Ja man kan ju helt enkelt följa samma linje ut som alla andra, sen någon speciell “vett o etikett” finns väl inte, bara att köra på som vanligt 😉

  • isis

    Medlem
    14 november, 2010 vid 14:58

    Kanon! Då kanske det blir Åsa nästa gång istället för torkelstorp.

  • raask

    Medlem
    14 november, 2010 vid 15:02
    isis;639517 wrote:
    Kanon! Då kanske det blir Åsa nästa gång istället för torkelstorp.

    Vet inte exakt men åsa verkar vara lite tuffare, så satsa på apelviken, ifall du skulle bli spolad så har du bara en lång sandstrand vilket inte gör ont å bli spolad till, sålångt kommer du inte ens. 🙂
    Jag själv har lärt mig segla vågor i apelviken, å när man kom till klitmöller/hanstholm så förstod man vilket piece of cake apelviken var!

  • emilvikingstrand

    Medlem
    14 november, 2010 vid 15:14

    gällande “vett o etikett”, så är de två viktigaste reglerna för vågsegling:

    *om någon ligger högre upp i vind än du på en våg, så håll dig borta
    * Seglare som är på väg ut har förtur till fri väg.

    De här reglerna finns ej i någon lagtext såklart, men det kan bli lite skrik på vattnet om man snor någon våg enligt den första reglen…

  • dr-masse

    Medlem
    14 november, 2010 vid 16:32

    Flera svar här, mitt lilla försök… mina personliga åsikter, är väl bäst att lägga till.

    Jag har sett så många filmer med folk som seglar i stora vågor och det ser grymt roligt ut. Hur mycket behöver man kunna egentligen?
    – Du har rätt – segla stora vågor är grymt roligt! Hur mycket du behöver kunna beror på förhållanden, hur mycket folk det är på vattnet och vilket ställe du väljer att segla på. Blåser det 18 sekundmeter på Torö med mycket folk på vattnet tycker i alla fall jag att man behöver kunna rätt mycket och ha erfarenhet. Välj med fördel lite “snällare” ställen i början, som Apelviken (men även det kan kräva en del om det drar på rejält) och första gångerna i vågor så behöver man inte vara där det är som “bäst” utan kan med fördel ligga lite vid sidan av alla och träna, gärna där vågorna är lite snällare och med mer plats.

    Själv kan jag verkligen önska att jag åkt mer till ett snällt ställe med vågor i början, typ någonstans i Danmark, och lärde mig hur det funkar.

    Är man ivägen för alla andra om man ger sig ut med lite halvtaskig kontroll på grejerna? Är det lätt att förstöra utrustningen när man blir spolad?
    På fel dag, fel plats och fel prylar som man dessutom har halvtaskig koll på så kan man definitivt vara i vägen för andra. Och då har dessutom utrustningen en förmåga att bli förstörd. Är du osäker, tveka inte att fråga runt, jag har faktiskt alltid fått hjälp med tips och råd om hur man skall bete sig på vattnet, oavsett spot och förhållanden. Själv hade jag onödigt stor respekt för vågsegling i början, men jag är samtidigt glad att grunderna (vattenstart, slag, gippar, enklare manövrar) satt hyggligt innan jag gav mig ut på Guincho. Det var (och är!) svårt nog ändå… 😀

    Och jag tycker att det, för det mesta, är bra att tänka på att seglare på väg ut genom vågorna (som har svårare att välja väg) har företräde mot seglare på väg in. Så är det på i stort sett samtliga spots jag seglat (utom Lejet, där det var lite lurigt med det här ibland…). Och respektera vågsurfarna, har du inte koll på prylarna tycker jag faktiskt att du helst skall undvika att segla i vågor precis där vågsurfare väljer att vara. Detta är dock inte alltför ofta något problem, man kan ofta välja att hålla sig lite ovanför, längre ut eller nedanför vågsurfarna som inte gillar kombinationen mycket vind och vågor alltför mycket.

    Behöver man någon särskild utrustning? Kan man segla vågor med en avkapad freeridebräda?
    – Om du seglar i brytande vågor tycker jag faktiskt att du skall ha ett vågsegel och en mast som tål vågsegling. Det kan lätt bli dyrt annars, och försätta dig i onödiga svårigheter. Det funkar med en avkapad freeridebräda i början för att känna på det lite, men känner du att vågor är grejen för dig så skall du absolut skaffa en bräda som är gjord för vågsegling. Det blir så oerhört mycket enklare då. Du lär dig snabbare och har roligare med prylar som är anpassade för den typ av segling du helst vill utöva. Visst, man kan segla speed med en freestylebräda, men oj, oj, oj, vad mycket snabbare och lättare det går med prylar som är gjorda för att åka fort med. Likadant i vågorna.

    Kolla gärna på tips på nätet, det finns ett par grymt bra instruktions-dvd:er om hur man lär sig segla vågor, som “winner to wavesailor” och ett par till.

    Nu hoppas jag att det här inte är avskräckande på något sätt, utan vill mest säga att det krävs lite mer eftertanke och att kolla in förhållanden innan man ger sig ut i vågorna. Bara att satsa, tycker jag!

  • m3lk3r

    Medlem
    14 november, 2010 vid 16:45

    ^ där har vi svaret.

    När du är på väg ut mot vågorna som bryter, kör rakt mot dom, annars tar de upp hela brädan och dig. Mjuka knän gäller där med verkligen 🙂 Har du planing på väg ut så är det bara att sikta på ett parti som inte bryter. Om du inte sätter gippen när du är ute bland brytande vågor så kan man alltid försöka börja göra ett slag, när man ramlar har man seglet på rätt sida och det går fortare att vattenstarta upp innan en ny våg kommer.

    Åh just det, låt aldrig masten peka in mot stranden, inte kul om den går i bottnen vid en spolning då! Lycka till!

  • oaxen

    Medlem
    14 november, 2010 vid 17:55

    Att ge sig ut i vågor kräver hållbarare prylar.
    Ska man RIDA vågor så krävs kunskap och anpassade prylar – det är tillräckligt svårt med rätt grejer.
    Vänta med Åsa tills du känner att du har koll på läget i Apelviken.
    Det jobbigaste med vågseglingen är simningen. Som nybörjare kommer du att simträna en del (när du ska simma efter din tappade utrustningen). : )
    Även de erfarna får simma. : )

  • lars_k

    Medlem
    14 november, 2010 vid 18:08
    isis;639495 wrote:
    Behöver man någon särskild utrustning? Kan man segla vågor med en avkapad freeridebräda?

    Har du en avkapad freeride-bräda eller tänker du kapa den? Gör inte det, en bra nos behövs i vågorna. Ut o bränn runt bland vågorna och hoppa lite med din freeride. Det är så man börjar. Vågridning kan du vänta med!

  • rrd

    Medlem
    14 november, 2010 vid 18:38

    -Försök att kolla in vågorna och lär dig att läsa vågorna, dvs se VAR dom börjar bryta och NÄR.

    -När du ska gippa, eller rida lite nedför en våg, leta efter ett slätt och fint ställe mellan två vågor men efter att en stor har brutit så du inte riskerar så mycket om du ramlar i. Dom största vågorna kommer oregelbundet lite då och då.

    -När du ligger i vågorna, en lite större våg är lättare att dyka under än att ligga i brytet. Att träna i lite större vågor succesivt är bra, det viktiga är att försöka behålla lugnet o inte bli rädd när du ligger i.

    Att surfa i stora fina vågor slår det mesta…

  • surfslusken

    Medlem
    14 november, 2010 vid 18:45

    Sen när man ska ut i STORA vågor e tänka de man absolut INTE ska göra.
    För då går man inte ut, eller väl där skiter man ner sej.
    Bara stänga av o köra, typ som när man går hem me dom där allra värsta skåpen
    på fyllan.

  • poppo

    Medlem
    14 november, 2010 vid 19:41

    Fördjupning i etikettreglerna om vem som har rätt till vågen – http://mauisurfreport.blogspot.com/2010/11/wave-priorities-links.html

    Fyller på med en gammal visdom från vågsurfingen:
    “The secret of surfing is knowing what day to go out”
    Eller på ren svenska: Ta dig inte vatten över huvudet…

  • m3lk3r

    Medlem
    14 november, 2010 vid 19:51
    surfslusken;639553 wrote:
    Sen när man ska ut i STORA vågor e tänka de man absolut INTE ska göra.
    För då går man inte ut, eller väl där skiter man ner sej.
    Bara stänga av o köra, typ som när man går hem me dom där allra värsta skåpen
    på fyllan.

    Det där var så fint skrivet så jag började fnissa för mig själv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad ska man tänka på innan man ger sig ut i vågor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.