Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Vad ska man träna på??
-
Vad ska man träna på??
Publicerad av oharris på 25 oktober, 2006 vid 22:34Hej! Jag har precis köpt min första kite (crossbow 12m2) och har en liten fråga…
Bor uppe i umeå där vattnet strax fryser till is och man väntar på första snön :santa:
För att öva tills vintern så tränar jag på en stor gräsplan där det är öppet och så! Min fråga till er erfarna är, VAD SKA MAN TRÄNA PÅ??? Finns det speciella “körmönster” som är bra att lära sig tills man ska börja åka med snowboarden?Tack på förhand!
// Fredrik Hasselborgoharris svarade 17 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Inte att rekommendera att kita utan kurs.. MEn hoppa in här: http://www.kiteakademin.se . Står lite om hur kurser går till och övningar mm..
-
Som sagt, det är alltid bra att gå kurs.. För att träna inför vinterns snowboarding är ju det mest naturliga att åka mountainboard på vår,sommar och höst. Om man skall träna på land vill säga..
-
Jo kurs har jag gått förra året och fått lite grunder! Tänkte mest om det finns några speciells saker att tänka på?
Fredrik
-
Oharris wrote:Jo kurs har jag gått förra året och fått lite grunder! Tänkte mest om det finns några speciells saker att tänka på?
Fredrik
Lär dig att hantera kiten i alla delar av vindfönstret men allra viktigaste lär dig att lösa ut säkerhets detaljerna på din kite till 100%Sen kan du ju alltid öva på att få upp kiten igen.
Tänk bara på om du inte är i vattnet att du absolut inte håller på och övar i närheten av någon skog/träd vindarna blir väldigt oberäkniliga i närheten av olika objekt.
Om du måste hålla till på land så gör det på enormt stora ytor utan några som helst hinde ivägen typ minst 200 m till närmsta skogsdunge.
Men allra hels skippa träningen på land och håll till i vattnet.
Lycka till -
patrikol wrote:Oharris wrote:Jo kurs har jag gått förra året och fått lite grunder! Tänkte mest om det finns några speciells saker att tänka på?
Fredrik
Lär dig att hantera kiten i alla delar av vindfönstret men allra viktigaste lär dig att lösa ut säkerhets detaljerna på din kite till 100%Sen kan du ju alltid öva på att få upp kiten igen.
Tänk bara på om du inte är i vattnet att du absolut inte håller på och övar i närheten av någon skog/träd vindarna blir väldigt oberäkniliga i närheten av olika objekt.
Om du måste hålla till på land så gör det på enormt stora ytor utan några som helst hinde ivägen typ minst 200 m till närmsta skogsdunge.
Men allra hels skippa träningen på land och håll till i vattnet.
Lycka tillWord! skippa trädklättrandet. Har gjort det! ingen bra ide!
-
Se till att frysa på ett bra istäcke på umeälven och kör lite skridskokite där. Jag tänkte göra ett försök när jag kommer upp för att mottaga mina julklappar.
-
@patrikol 344151 wrote:
Lär dig att hantera kiten i alla delar av vindfönstret Lycka till
Vaddå vindfönster? sånt skit behöver man inte tänka på när man kör bow.
-
De e hardcore med skridskokite! Kanske inte det bästa att börja med…
Men kan du kontrolera kiten bra så kan du ju dra ut o prova lite försiktigt. Kom ihåg att det kan ta låååång tid att stanna om du ramlar… -
Word Gurra.. take the kite out to fly, practice in low winds, not because its safer, but because you will have to keep steering the kite around if you want to keep it in the air!… It will give you the chance to try some kiteloops, feel when the power kicks in and how fast the power comes on. It will also get you used to steering the kite a little more agressively.
For all those reading this who think “i didnt think I was ready!” you are probably not.. dont do this on land or by yourself.
-
Oki! Tack för svaren!
Är uppe i norrbotten nu och isarna är fina på sina ställen så jag har hunnit med några repor med snowboarden bakom Crossbowen och det fungerar fint!:santa:
/ Fredrik
Logga in för att svara.