Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad skall jag ha för bräda

• Vad skall jag ha för bräda

Publicerad av malteaser på 6 juli, 2007 vid 12:53

Tjenare!

Jag letar febrilt efter rätta utrustningen för mig. Jag surfade lite på 80-90 talet men vill köra igång igen.

Köpte utrustning igår men det var alldeles för svårt. Brädan är på 105 liter och sjönk när jag drog rigg. Jag behöver tydligen större prylar tills jag lärt mig ordentligt.

Det jag egentligen vill göra är att kunna surfa så ofta som möjligt här i stockholm men med målsättning att bli såpass bra att jag kan dra utomlands med ett gäng vänner och surfa ink stora vågor, vind, brudar och exotiska drinkar. Dessutom vill man kunna hoppa lite.

Men från början räcker det med att lära sig jippa bra, vattenstarta och allmänt bekanta sig med vind och utrustning.

Testade en fanatic shark på 155 liter förra året och den kändes bra, men dock liiite för stor och klumpig.

Så det bästa för mig är kanske fanatic shark 130 liter ungefär men jag letar lite billigare alternativ. Är det någon som har tips eller säljer något motsvarande. Begagnat är inga problem. Har ett 7.6m2 segel.

Fråga 2 är vilka märken man skall kolla på. Fatboy, starboard, fanatic, f2 osv osv är det hugget som stucket eller är det stor kvalitetsskillnad på grejjerna?

/Marcus

malteaser svarade 17 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    6 juli, 2007 vid 13:02

Vad väger du? Om en 105-litare sjunker är du antingen tung eller orutinerad. 155 liter är trevligt i lätta vindar för det går att lassa på med riktigt stora segel på en sån bräda, men vill du inte köra större än 7.6 räcker 120-130 liter utmärkt.

• Oregistrerad

Gäst
    6 juli, 2007 vid 14:07

jag har nog tjockat på mig lite på sistone så jag väger runt 72 kg men den sjönk bara när jag drog upp riggen. men jag är rätt dålig också så det kändes nog värre än vad det var.

jag håller med…det lutar åt att jag köper nåt runt mellan 120 och 130 liter.

frågan är bara vilket märke. jag funderar på denna eftersom priset är bra:

http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=189&category_id=3&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

@Rasmus_W 395068 wrote:

Vad väger du? Om en 105-litare sjunker är du antingen tung eller orutinerad. 155 liter är trevligt i lätta vindar för det går att lassa på med riktigt stora segel på en sån bräda, men vill du inte köra större än 7.6 räcker 120-130 liter utmärkt.

• ola-h

Medlem
    6 juli, 2007 vid 14:51

Hmm, du verkar ha ambitioner att snabbt komma över nybörjarstadiet och har dessutom någonstans i bakhuvudet användbara erfarenheter från 20 år sedan. Med 72 kilo på vågen är det då långt ifrån omöjligt att helt enkelt köra vidare på den 105-litare du har. Jag tror inte det tar många dagar innan du får koll på riggdragningen och att sedan segla den mindre brädan sätter nog precis lagom press för att utvecklas.

Dock, med en större bräda blir antalet dagar med planing klart större och det blir roligare att köra under planingströskeln. Så år det perspektivet är nog 120-130 liter bättre. Dessutom vill jag hävda att 7.6 på 105 liter är en för svår kombination för nybörjare. 6.5 hade varit bättre till den brädan. Med en större bräda blir 7.6:an mer naturlig.

• malteaser

Gäst
    6 juli, 2007 vid 14:57

japp, jag tror att jag kommer lära mig snabbt men bara jag har rätt prylar och det är intakt.

skönt att du bekräftade att 7.6 är lite stort på 105 brädan…det kändes faktiskt riktigt hopplöst.

men jag kikar runt som en tok nu efter en 120-130 liters…synd bara att man inte “skiter” pengar som morsan brukar säga.

@Ola H. 395092 wrote:

Hmm, du verkar ha ambitioner att snabbt komma över nybörjarstadiet och har dessutom någonstans i bakhuvudet användbara erfarenheter från 20 år sedan. Med 72 kilo på vågen är det då långt ifrån omöjligt att helt enkelt köra vidare på den 105-litare du har. Jag tror inte det tar många dagar innan du får koll på riggdragningen och att sedan segla den mindre brädan sätter nog precis lagom press för att utvecklas.

Dock, med en större bräda blir antalet dagar med planing klart större och det blir roligare att köra under planingströskeln. Så år det perspektivet är nog 120-130 liter bättre. Dessutom vill jag hävda att 7.6 på 105 liter är en för svår kombination för nybörjare. 6.5 hade varit bättre till den brädan. Med en större bräda blir 7.6:an mer naturlig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad skall jag ha för bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.