Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad skall jag köpa för nybörjarprylar
-
Vad skall jag köpa för nybörjarprylar
Publicerad av bostad_2006hotmail-com på 23 april, 2006 vid 18:55Hallå!
Tar tacksamt emot tips på nybörjarprylar till nybörjare som seglat väldigt sparsamt.
Är 185 cm lång och 85 kg tung.
Vart kan man hitta billga bra prylar, kanske begagnat
Har uppslag på en beggad Fanatic hot bee 274 från 1998. Lite använd inklusive fyra segel och bom för 1800 riksdaler. Kan det vara nåt för en nybörjare?
Tack!
Knatte svarade 18 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Du behöver nog lite mer volym till att börja med. Minimum 125-130 liter eller så med din vikt skulle jag tro.
-
bostad_2006@hotmail.com wrote:Hallå!
Har uppslag på en beggad Fanatic hot bee 274 från 1998. Lite använd inklusive fyra segel och bom för 1800 riksdaler. Kan det vara nåt för en nybörjare?
Tack!
Det låter väl asschyst, bra prylar att lära dig på. Själv hade jag en Vinta 320(typ 16 år sedan) första månaderna, skaffade sedan en Tiga 260. Samma kroppshydda. En stor bräda är väl ok att lära sig segelhanteringen men blir snabbt ointressant ju duktigare du blir. 274 låter skitbra.
1800 pix är fan helt ok med.
Stör mig för övrigt på folk som försöker göra sig ett klipp på begagnade prylar(ofta riktig skit) t ex på Blocket.Ut o nöt!
David -
Håller med JPS. Men om seglen är ok kanske du ska köpa kittet iaf för seglens skull. Brädan har som sagt för lite volym.
-
Ä ni goa i huvet eller? Fanatic hot bee är 57 bred och på 104 liter. Kan man inte vattenstarta, använda sele och plana obehindrat är det INGET roligt.
Lyssan på Charlie B istället! FÖr 85 kg ska du ha minst 130 liter och 70 bred men gärna mer för att lära dig obehindrat.
-
Du ska ha en rrd evolution 360 ! (den lite lättare asa versionen)
Den har man roligt på långt efter att man lärt sig plana, stroppar, sele, gippa, och hoppa.
Det som gör den så bra är att när du väl planar med den så är den så mycket livligare än andra nyb brädor. -
Fanatic hot bee 274 är DEFINITIVT ingen bra bräda att börja på även om det fanns folk som lärde sig på ännu mindre brädor för 15 år sedan. Utvecklingen har gått framåt… Kolla in Knattes nybörjartrådar överst i forumet. Lycka till!
-
Oscar wrote:Ä ni goa i huvet eller? Fanatic hot bee är 57 bred och på 104 liter. Kan man inte vattenstarta, använda sele och plana obehindrat är det INGET roligt.
Lyssan på Charlie B istället! FÖr 85 kg ska du ha minst 130 liter och 70 bred men gärna mer för att lära dig obehindrat.
Oscar… Är verkligen Hot Bee från 1998 57 bred med en volym på 104??
Har för mig att den var mindre i både volym och bredd… -
Allt handlar om tålamod… risken med en lite mindre bräda är att det tar längre tid, men å andra sidan kommer du ha mycket roligare med en mindre bräda när du väl kan det. Jag provade nån gång segla på en ordentlig nybörjarbräda sen köpte jag en på 88liter som va 50 bred, sjukt tråkigt i början men efter ett tag var de riktigt roligt. Men som sagt allt handlar om hur mycket tålamod du har!
-
Knatte
Gäst24 april, 2006 vid 15:51SWE 496 wrote:Oscar wrote:Ä ni goa i huvet eller? Fanatic hot bee är 57 bred och på 104 liter. Kan man inte vattenstarta, använda sele och plana obehindrat är det INGET roligt.Lyssan på Charlie B istället! FÖr 85 kg ska du ha minst 130 liter och 70 bred men gärna mer för att lära dig obehindrat.
Oscar… Är verkligen Hot Bee från 1998 57 bred med en volym på 104??
Har för mig att den var mindre i både volym och bredd…Fanatic Bee 274 (1998)
Lengte: 274 cm
Breedte: 57 cm
Volume: 103 liter
Gewicht: 7,8 kg
Geschikte zeilmaten: 4.3 – 6.7
Vinbox type: Trimbox
Standaard vin: G10 Freeride 34 + 28cm -
Knatte
Gäst24 april, 2006 vid 15:53Henke201 wrote:Allt handlar om tålamod… risken med en lite mindre bräda är att det tar längre tid, men å andra sidan kommer du ha mycket roligare med en mindre bräda när du väl kan det. Jag provade nån gång segla på en ordentlig nybörjarbräda sen köpte jag en på 88liter som va 50 bred, sjukt tråkigt i början men efter ett tag var de riktigt roligt. Men som sagt allt handlar om hur mycket tålamod du har!Han frågar om nybörjarprylar, då går Been bort 😡
oavsett om man säkert kan lära sig segla på småbrädor 50 cm breda.Men det är inget bra alternativ ändå. -
Ok…då hade jag för mig fel……;)
Men som sagt så är den ju inte bra som nybörjarbräda hur som helst… -
Knatte
Gäst24 april, 2006 vid 16:36SWE 496 wrote:Ok…då hade jag för mig fel……;)
Men som sagt så är den ju inte bra som nybörjarbräda hur som helst…Joo, där är vi helt överrens, om brädans nybörjaregenskaper :tongue: :tongue:
-
Tack för tipsen.
Verkar svårt att hitta nåt lämpligt begagnat.
Har ni tips vad man skall ha om man skall köpa nytt? Tips på bra butiker? Priser? gärna Sthlm eller Öland
Kan något av följande beggade vara nybörjargrejer:
Alt 1.
mistral bräda 103L
mast, förlängare, bom, mast F, segel (NP 6.2ma2)
våtdräkt +lite andra prylar 6000krAlt2
FANATIC GECKO 265 ,BIC Presto 282
http://www.blocket.se/vi/7950006.htm?ca=3_sAlt3
mistral malibu
2 våtdräkter, hängsele,
samt en barnrigg+segel som passar till brädan,
6500krAlt4
1 st bräda av ”Gun typ” (Surfpartner RAY)
2 st segel: 1 st 6 m2 Dacronsegel, samt ett
mycket bra svensksytt segel 5,5m2
2-3 master för olika vindar.
Bom med nödvändiga tillbehör.
All utrustning är från -89-90
Pris för allt: 3000:- -
Knatte
Gäst25 april, 2006 vid 05:57bostad_2006@hotmail.com wrote:Tack för tipsen.Verkar svårt att hitta nåt lämpligt begagnat.
Har ni tips vad man skall ha om man skall köpa nytt? Tips på bra butiker? Priser? gärna Sthlm eller Öland
Kan något av följande beggade vara nybörjargrejer:
Alt 1.
mistral bräda 103L
mast, förlängare, bom, mast F, segel (NP 6.2ma2)
våtdräkt +lite andra prylar 6000krAlt2
FANATIC GECKO 265 ,BIC Presto 282
http://www.blocket.se/vi/7950006.htm?ca=3_sAlt3
mistral malibu
2 våtdräkter, hängsele,
samt en barnrigg+segel som passar till brädan,
6500krAlt4
1 st bräda av ”Gun typ” (Surfpartner RAY)
2 st segel: 1 st 6 m2 Dacronsegel, samt ett
mycket bra svensksytt segel 5,5m2
2-3 master för olika vindar.
Bom med nödvändiga tillbehör.
All utrustning är från -89-90
Pris för allt: 3000:-Ledsen! Men inget av ovanstående funkar 😡 😡 Hur stor budget har du? Då är det lättare att rekommendera något paket !
Logga in för att svara.