Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad skall jag välja??
-
Vad skall jag välja??
Publicerad av anonym-anvandare på 30 juni, 2003 vid 10:54Vad för typ av bräda skall man köpa.
Jag har surfat i ca ett halvår på en gammal skolbräda och det börjar kännas som om man skulle ta och gå vidare med något roligare. Men det är nu problemen börjar för det finns ju en hel mängd olika bräd typer att välja mellan. Skall man ha en freeride, våg eller en freestyle bräda?
Ska man köpa nytt eller begagnat?
Detta är svåra frågor för en Rookie!
Tackar ödmjukt för tipps.anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Det beror lite på hur duktig du är och vilka ambitioner du har. Jag rekomenderar helt klart en freeride om du vill lära dig använda hängsele, fotstroppar, vattenstart mm. Nästa fråga är storleken, som också beror på dina kunskaper och vikt. 120-130l är en bra storlek tycker jag, går att dra rigg på och även segla i ganska hård vind med (brukar ta segel på ca 6-8 m2).
Begagnat är helt klart mycket mer prisvärt men man bör då veta någotsånär vad man vill ha för något för att inte bli/känna sig lurad. Det är väldigt svårt att hitta det perfekta kittet och det ändrar sig dessutom hela tiden allteftersom man blir duktigare. -
Försök sök på gamla inlägg *vet at det kan vara lite svårt*, men sånt här har debbaterats o kommer debbateras många långa gånger…och jag håller med dig, det är en djungel av brädor med olika stilar.
Har själv samma problem med farsan som vill börja surfa igen. Har funderat på en evolution till honom, men frågan är hur länge den är rolig?
…kanske en widestyle/freeride är bättre, typ X-ray/E-ray?
sen är det skitsvårt att rek. en bräda åt dig. Allt hänger ju på hur lätt du har för att lära dig och vilken segling du är ute efter?
Det är fullt möjligt att gå från en nybörjarbräda till en stor freestyle, men beroende på hur lätt du har för att lära dig så kan det ta väldigt lång tid, förmodligen kommer du tillbaka till tepåsestadiet ett tag igen.
Men lägger du pengarna på en freeride kommer du snabbare att lära dig, men å andra sidan så får du problem de dagar då det blåser mkt, för att brädan är för stor. Men du kanske främst tänkt segla i vindar under ca 12s/m?
Hur långt har du kommit på din skolbräda? hur stor var den?
vad är ditt mål? vill du snabbt kunna segla n’r det blåser 15-20s/m?
eller föredrar du en ngt större bräda som ger dig fler dagar på vattnet o du lär dig snabbare, men kanske tvingas avstå de allra blåsigaste dagarna?…
-
Jag har en calypso 320 bräda och en Bic Vivace 270 100liter, men den kan jag bara åka rakt fram med, jag klarar inte att gippa med den.
Jag föredrar nog en bräda som man även kan använda när det inte blåser så mycket. -
Vivace är väl en race bräda från mitten av nittiotalet?
Kan du segla med den så behöver du nog bara byta till en lite modernare wide style design så kommer allt gå mycket lättare och bättre. Med en storlek på ca 120l så får du en breda bräda som är mer lättseglad och ändå går att använda i dryga 10m/s. Alla märken har väl bra modeller i denna klassen men om du vill ha några specifika förslag så finns tex F2 Wizzard, eller Mistral Flow som går att få tag på ganska billigt. -
släng calypson behåll bicen och träna hopp fart
och gippar med, köp widestyle.
Bicen passar kanske en barnfamilj som är på
stranden i 4m/s, tål mycket misshandel.
Calypson passar bara 2-7m/s, otroligt dålig att få att
plana och gippar.
Logga in för att svara.