Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad skall jag välja för segelstorlek?

• vad skall jag välja för segelstorlek?

Posted by danielberg on 9 januari, 2001 at 00:27

Jag är ganska ny inom sporten och köpte i höstas en Mistral Vision V130 med ett 6,8 segel. Tänkte att nästa segel skulle bli ett för lite hårdare vind. Jag undrar då vad jag skall välja för storlek och ungefär i vilken vind ett sådant segel passar. Själv väger jag 83 kilo. Tacksam för svar!

/Daniel

anonym-anvandare replied 23 years, 11 months ago 3 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • dr-masse

Member
    9 januari, 2001 at 09:39

Vad är 6.8 för ett segel? Var seglar du mest? Vad vill du få ut av seglet (fart, hanterlighet, stabilt)? Enklare att ge ett vettigt svar för oss här på konfen med lite mer info.

Surfa På!

• danielberg

Member
    9 januari, 2001 at 21:10

Det är ett simmersegel, vet tyvärr inte vad det heter (har det inte hemma för tillfället). Jag seglar strax söder om göteborg, i närheten av Askim. Vad jag vill ha ut av seglet är svårt för mig att säga eftersom jag har så liten erfarenhet. Jag antar dock att stabilitet och hanterlighet borde tilltala en nybörjare

mvh/Daniel

• dr-masse

Member
    10 januari, 2001 at 13:38

Hmm, skulle nog satsa på ett mer vågbetonat segel runt 5.5 för din del. Eftersom du är hyfsat ny så blir det tillräckligt med fart ändå när det väl blåser. Genom ett lite manövervänligare segel lär du dig manövrar och hantering lite snabbare. Tror att du med fördel kan välja något nyare begagnat eller ett fjolårsegel till bra pris eftersom det, enligt min mening, inte har hänt så våldsamt mycket på segelfronten på lite mer manövervänliga segel runt 5.5 de senaste två-tre åren…

En femåenhalva borde du kunna köra i vindar mellan 8-9 – 14-15 m/s (fast då kan det vara lite väl…). Som bäst blir det i stadiga 10-12 ungefär.

Lycka till!

• anonym-anvandare

Member
    10 januari, 2001 at 14:25

Var seglar du i för förhållanden?
    byiga insjövindar med plattvatten eller i havet med jämna pålandsvindar.
    Vad vill du prioritera fart eller manöver?
    Med din vikt är 6.8 ett hårdvindsegel som du kommer att hålla upp till 14-15 m/s
    vid plattvatten om det är ett race segel, när du blir lite duktigare.
    Med den brädan du har skulle jag hellre satsa på ett större segel.
    Ett race segel mellan 8-8.5 m2. Då får du mer seglingsdagar.
    Satsa på en mindre bräda och segel om du skall segla i vågor.
    geggak

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vad skall jag välja för segelstorlek?

You must be logged in to create new discussions.