Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad skulle du gjort i min sits?!
-
Ah de e så svårt, fråga precis min ekonomi lärare ah han sa om jag hade vart hans dotter skulle han rekomenderat 1b. Av ekonomiska skäl är det smart då jag kommer klara 3års heltidsstudier utan lån, vilket jag helst vill undvika då en större investering väntar längre fram.
Ska checka upp universiteten i sydafrika, Aus och hawaii. Vicky vilket universitet läser du på?
Reste int mellan gymnasie och högskola utan hoppade på direkt så är riktigt res-sugen. Så trogen den svenska vintern kommer jag inte vara en gång till med min tunna våtis.
Jobba i sommar skotten kommer gå fint fint, hamnar troligen i båstad, så min semester blir party på jobbet troligen 😉
Tim, varför söker du tillstånd, de e bara att fylla upp det som funkar i schemat med kurser 😉 jag går 4 st nu juridik, ekonomi, logistik och statistisk processtyrning, lär dessvärre få mindre tid för surf närmaaste två månaderna…
-
Går och funderar på det här dagligen.
Ett alternativ ifall du vill vara borta ett längre tag är att läsa de kurser du skulle ha läst lp2 på halvfart under hela terminen. Då kan du vara borta längre, få studiebidrag och nått att göra när du är trött på allt surfande. -
Cape Town har ett universitet som verkar gött. Sökte dit förra och förrförra terminen men min institution är sega som sengångare i sirap. http://www.cput.ac.za
-
yeah except in capetown you are likely to get your hands chopped off and have your shoes stolen walking home drunk?
-
Skriv gärna här igen vad ni bestämmer er för!
klurar som sagt lite på de här med -
skotten;537044 wrote:yeah except in capetown you are likely to get your hands chopped off and have your shoes stolen walking home drunk?
Aw sweet av dej skotten.
Om man skulle välja No2 så skulle en trevlig tripp vara destinationerna Brasilien-Peru-Venezuela-Cabareta-Hawaii och sist AUS. Sen vore det trevligt att ha en resekamrat, som antingen följer hela vägen eller ansluter till/från. Öppen för vettiga förslag/diskussion…
-
edorf;537114 wrote:vad menar du med att pappa inte betalar?
Ja du, precis som de står ordagrant 🙂 röja undan folk som tror annat…
-
_Sofia_;536993 wrote:Ah de e så svårt, fråga precis min ekonomi lärare ah han sa om jag hade vart hans dotter skulle han rekomenderat 1b. Av ekonomiska skäl är det smart då jag kommer klara 3års heltidsstudier utan lån, vilket jag helst vill undvika då en större investering väntar längre fram.
Ska checka upp universiteten i sydafrika, Aus och hawaii. Vicky vilket universitet läser du på?
Reste int mellan gymnasie och högskola utan hoppade på direkt så är riktigt res-sugen. Så trogen den svenska vintern kommer jag inte vara en gång till med min tunna våtis.
Jobba i sommar skotten kommer gå fint fint, hamnar troligen i båstad, så min semester blir party på jobbet troligen 😉
Tim, varför söker du tillstånd, de e bara att fylla upp det som funkar i schemat med kurser 😉 jag går 4 st nu juridik, ekonomi, logistik och statistisk processtyrning, lär dessvärre få mindre tid för surf närmaaste två månaderna…
Formulerade det lite fel… Jag ansökte om dessa kurser, fråga inte om lov 🙂 Vet dock inte om jag pallar 200% :/… 150% får räcka!
Vore roligt att veta vad du kommer fram till, som sagt så står jag inför samma val snart. Är ganska flexibel när jag drar dock.För att redogöra lite kort alternativet studier utomlands..
Cape Town, billigt. Cirka 25 000 sek (med bra valutakurs) per termin, billigare att bo och leva än Sverige nästan
Perth – Dyrt som fan, 45 000 + dyrt att leva
Oauh – Dyrt som fan, 45 000 + dyrt att levaSå jag kom fram att alternativ 1 var bäst om man ska studera 🙂
Tänker du åka ensam förresten? Okej om man åker iväg och ska plugga/festa men om man är ute efter att få surfa/kite’a vore det skönt att ha någon med sig för att dela på ev. bilkostnad, surfsällskap mm :/… Lättare med kite dock..
Å du, Träffa oslo igen i sommar då 😉 Ta ett jobb på akerbrygge som serivtör eller dylikt så drar du in hela reskassan på en sommar !
Edit:
Hehe, läste inte sida 2… Som sagt, jag är mycket intresserad av att dra utomlands och studera/surfa. Är jätte flexibel när det kommer till ev. studier då jag precis har börjat på ekonomprogrammet och det är väldigt lätt att hitta kurser. Hoppas för övrigt av I-linjen som jag minns du läser en light variant på i borås?… -
Följ din egen magkänsla Sofia (och Tim)!
Man blir INTE en vinnare genom att göra som alla andra…
D v s, bry dig INTE om “fegisarnas” osäkra förmaningar om att det “kan ses som oseriöst” att plugga utomlands. Det är dom som senare i livet kommer att se upp till DIG och fråga sig varför inte dom vågade… En person (även rekryterare) imponeras paradoxalt nog vanligen av andra människor som klarar/t sådant som dom själva inte klarat/gjort…
Det enda negativ är väl att vissa kan visa avundsjuka, men sådana inskränkta människor vill ju inte omge sig med/jobba för ändå;-)!Om du/ni orkar läsa lite ”råd”, se nedan (kommer nog bli låångt, ha ha…):
Kan varmt rekommendera att ta en studietermin eller två utomlands, men jag blir nog mer impad om du bara drar och kör ditt eget race;-) (men vad jag/andra tycker är ju helt ointressant, remember)!
Jag var i Surfers Paradise och det var nog både den roligaste den bäst utnyttjade tiden i mitt liv (inkluderat brädbummande i Aspen CO och Alperna).
Idag skulle jag kanske ha valt någon annan ort beroende på situationen, samt med tanke på att det sällan blåser på Gold Coast (surfet är ju just därför superbra…). Skulle nog kolla upp WA, New Z (även skidåkning), Kape Town och varför inte Hawaii också? Annars gillar jag Biscayakusten (Frankrike, Spanien, Portugal)….Utomlandsstudier blir ju vad man gör det till (oavsett VAR man reser) och kan ge så mycket mer unika erfarenheter. Dessutom kan du få massor med fritid också om man bara är lite effektiv när man väl pluggar och ser till att välja ”rätt boende” (nära surfet), samt t ex använder sparpengarna till att köpa en begagnad bil o s v.
Visst är kändes det generellt som om svårighetsnivån var lite lägre än på t ex Handels (t ex skriftliga proven), MEN man kan lära sig så mycket mer än på ett svenskt Uni, om man själv vill!
Jag tycker dessutom att man fíck MYCKET bättre coaching från lärarna, samt massa bra träning att presentera och sälja in sina ideer & assignments. Den träningen/förmågan har jag haft mycket mer användning av i det senare arbetslivet!!!OBS! Var inte så himla rädd för CSN-lånen! Prioritera att åka dit du VERKLIGEN vill istället. Det är det värt! Tänk på att chansen antagligen aldrig kommer tillbaka… Så välj med “hjärtat”, det brukar ge bäst resultat i slutänden i alla fall. Eftersom du kommer att ha en skaplig utbildning så kommer dom vara ditt minsta problem i framtiden.
Vet inte riktigt hur reglerna ser ut just nu, men när jag drog så räckte CSN-lånet och studiebidraget gott och väl till både skolavgiften på Griffith Uni och ett otroligt fint boende right on the beach. Man får ju lånet i en klumpsumma och pengarna räcker/räckte till så mycket mer i t ex Australien eller SA. Vi betalade knappt 3000/mån/pers för vår lägenhet (Brakers North = lägenhetshotell med gångavstånd till Surfers Paradise Center, bbq-area, utomhuspooler, tennisbana, fullt utrustat kök, tvättmaskin, inomhusgarage o s v.) Vi såg valar och delfiner från balkongen under fukost, gick ner och vågsurfade någon timme, drog till Uni, eller pluggade nere vid poolen, surfade lite till på em, tog ett dopp i utomhusbubbelpoolen, kollade ev lite i böckerna, körde ett bbq-party med polarna i vår trädgård och drog ut och partade så fort man ville och orkade… Fick i o f s en bil av en underbar Norska, så vi kunde dra till legendariska surfspots och pointbrakes som; Burleigh Head, Kirra, Snapper, Green Mt, Deba, Carbarita/Kings Cliff över dan. Åkte ofta till Byron Bay, surfade, åt en fet stek och partade på The Station (ofta liveband) och övernattade på något Backpackersställe o s v…
Trist att inte få se dig på vattnet här hemma på ett tag så klart, MEN det är klart du ska dra iväg ett tag:-)!
Lycka till nu, vad det än blir!
-
Jag pluggar pa Murdoch, ligger 25min med buss fran Freo.
Freo ar inspirerat av hippies och surfers.
Du har Woodies 11min soderut. Dar finns chop och perfekt plattvatten. Det ar inte crowded. Det blaser varje dag under sasongen och 2 ganger i veckan under vintern men da ar det ratt kallt. Sa du kommer fa surfa obegransat, jag kor nastan varje dag efter skolan.vagsurfet ar riktigt kasst har an sa lange. Det ar verkligen inte sa man gar ner till beachen innan frukost. WA ar vind och EA ar vagor.
Aussie ar grymt du kommer inte angra dig om du aker hit!
Vad ar det du ska plugga Soffan?
-
Jag har också kollat lite på att plugga i WA. Kollade på Uni of W.Australia och där skulle ett år gå på 150 000 (med dagens krona) i bara termins avgifter.
Kan kännas lite saftigt. Men eftersom jag också går i tankarna är det ju inte uteslutet att jag hakar på dig Sofia.
-
1. Ta inga lån!
2. Gör inte av med precis alla pengarna på en resa!
3. Välj nr 1. a)
4. Res i en lagom period innan arbetslivet.
5. En inkomst går alltid i första hand, dvs jobba och därefter res under vintern!
6. Skapa V, V och V familj.
7. Spara det roliga till pensionen och flytta utomlands!Svensson liv?
-
this thread would have been much more awesome if it had been titled
Vad skulle du gjort i mina pants?!
cant you redo it babe?? I have like a million ideas
Logga in för att svara.