Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad starta med på land? Träningskite?
-
Vad starta med på land? Träningskite?
Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2003 vid 16:32Jag vill börja lära mig Kitesurfing men eftersom hösten nu kommer tänkte jag man kunde börja med att lära sig mer om drakflygningen för att sedan gå i vatten till våren.
Är det idé att köpa en träningskite?
biorno svarade 21 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
lägg pengarna på en kurs istället och köp sen en riktigt kite.
-
Köp en trainer & lär dig flyga kiten med förbundna ögon… Förutom att det är kanonbra träning det en grymt rolig leksak!
/JOnas
http://www.airborn.se -
Ja det är en jätterolig leksak… Men den kostar lite som sagt… Om du skite pengar och inte har några problem med den saken köp… Annar håller jag med, gå kurs och köp en stor i stället.
Henke skejtare -
Jag började för exakt 2 veckor sedan. Jag kan inte se någon vits med att stå på land och träna med en liten drake.
Känsla? Tja… får du inte det med en stor drake när du tränar, så får du inte det med en mindre heller.
Så som de andra säger… spara pengarna och använd dem till riktiga grejor. Vet egentligen inte om det är någon ide att vänta till våren med att börja. Det är “varmt” i vattnet ett tag till. Möjligen kan priserna på beg var ngt lägre i vår…. eller har jag fel? -
Tycker att det är en alldeles utmärkt ide, vilken billig styrbar drake som helst typ 500-1000 kronor fruktansvärt roligt dessutom så kommer du att vara hästlängder före alla “Trädkramare” som trodde att dom kunde styra en drake, borde ingå i allas utbildning. Du kommer ju att vara en hejare på draken när du väl börjar så klart att du skall ha en sådan hela familjen kan ju ha kul med den.
-
Hmmmm varför kör i stort sett alla kurser med en liten övningsdrake först ?? NEJ jag tycker att man ska köpa det största direkt gärna storlek 20 + och testa lite med hemma i trädgården… Skämt å sido. En liten lekfoil är kanon, bra att veta hur man gör om kiten loopar för att få rätt på det etc… Har sett folk som inte får ordning på detta med stor kite inte roligt att se !!!
-
Tack för alla svar, det verkar vettigt att köpa en tycker jag.
Några tips om vilken att köpa och om/var den finns i Sverige?
Hittills har jag bara lyckats hitta Slingshot B-2 hos lasurf. Någon som vet om det finns fler att få tag här i Svedala? Eller kan man köpa utomlands ifrån över nätet?
-
B2 är ett mycket bra köp. har bom o hela kitet. Slå till !!
-
Köp en stor på en gång! Jag gick kurs, lärde mig flyga lite med en övningskite, och sen lärde jag mig resten på min 15.4 kvm kite, onödigt att lägga pengar på en övningskite, ungefär som att köpa en lådbil för 1000 kr och öva i innan man tar körkort. Hur mycket kommer du använda den sen när du kan? Inget alls, altså värdelöst. Man kan lära sig bra med en stor kite också. Jag spendera nog sammanlagt 10 timmar på land med att bara flyga kiten och hoppa och latja innan jag gick ut i vattnet. När jag sen gick ut kunde jag få kallsupar, klota, bodydraggas, snurra rundor och ändå ha koll på kiten, tack vare träning på land. Skippa träningskiten, jag lovar du kommer ångra ditt köp sen när du kan
-
att träna på land med 15.4 låter ju rätt mycket…blir ganska bra tryck även i lite vind.
-
Svar till:
Tack för alla svar, det verkar vettigt att köpa en tycker jag.
Några tips om vilken att köpa och om/var den finns i Sverige?
Hittills har jag bara lyckats hitta Slingshot B-2 hos lasurf. Någon som vet om det finns fler att få tag här i Svedala? Eller kan man köpa utomlands ifrån över nätet?
[/ QUOTE ]
Klart du ska ha en övningskite! det är inte för sent ännu att lära sig men tiden eller snarare värmen börjar ta slut och sen är det inte så kul längre… den är dessutom kul att leka med på vintern och du kommer va hästlangder före när sessongen kommer igång igen till våren…
Om du pallar vänta ett tag till så kommer SS med en ny “övningskite” som heter Wasp där ingår dessutom en DVD som man kan roa sig med när det är för kallt ; ) men som sagt den kommer inte fören 04…
-
Inget fel att köpa en mindre foil det gjorde jag och dom har kommit till användning efter lär och lek stadiet ex vinter ,skridskor ,skidor ,snowboard / sommar mountinboard
Christer .
-
Vi kör en Stinger 1,8 (4 linors-tube) på våra kurser. Den är enormt uppskattad av våra nybörjare. När dom kan köra den så kliver vi över på dom riktiga grejerna. Vi säljer stinger till dom så önskar (inkluderar kite, linor, bar och pump).
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz -
Är det inte så att man slår sig mindre… riskerar kiten mindre om man övar (utan bräda) i vattnet?
Allt beror ju såklart på om det är mycket folk runt omkring en.
När jag tog lektion så gick vi igenom alla nödvändiga saker på land, sedan gick vi ganska snabbt ut i vattnet. Det tyckte jag var perfekt… -
En mindre träningskite är en bra investering och används med fördel i februari när “suget” är som störst….
Hitta en större sjö med hyfs is, på med långfärdsgrillorna, mc-hjälmen och knäskydd. Issprut i svängarna garanteras !!
Logga in för att svara.