Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad starta med på land? Träningskite?

• davids

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:32

Jag hävdar ändå att det är onödigt spenderade pengar att lägga. Jag har aldrig slagit mig fast jag börja öva med en stor 15,4 kite på land och sen såklart i vattnet. Står du och övar i vattnet en bit ut är det i stort sett omöjligt att skada sig såvidare inte man är HELT dum i huvudet eller har reflex som reagerar först efter 10 sekunder. Man får helt enkelt köra när det är lite vind. Du kommer ångra dig när du väl kör med en “riktig” kite. upp till 6/7 m/s kan du LÄTT köra i som nybörjare utan några problem och öva.

Gå en kurs, lär dig basics och sen är det bara att köpa en stor och träna, det är inte så svårt som alla vi få det att låta som.

• walle

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:46

Lyssna inte på “Davids” utan på resten av inläggen och lär dig på en liten träningskite först!
    Den är dessutom utmärkt att ha i fall polare blir intresserade så att dom kan testa lite själva!

• gugge

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:54

Ärligt talat så tror jag en liten träningskite är bra att börja med. När man sett hur de som går kursen börjar med att testa “den lille” (danska) så undrar man om dom ens kan
    hålla en vanlig kite i luften mer en 2 sekunder utan att stört dyka den. Om inte samma grej så ger en liten övningskite en bra indication på om du överhuvudtaget kan hantera en stor drake.

Du behöver inte köpa en, be att få testa av en klubb, känns det OK så kan du ju ta kursen. Det går nog varenda instruktör med på.

/H

• gugge

Medlem
    4 september, 2003 vid 14:55

För övrigt håller jag med Davids.

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 17:45

Än en gång tack för alla svar; här har man lite att fundera på… wink.gif

Angående SS Wasp: När kommer den? Redan i höst eller inte förrän efter nyår? Hur skiljer sig den från B-2:an? Jag hittar ingen info om den på nätet. Ngn idé om var priset kan hamna?

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2003 vid 17:58

Naish sabre är oxå en bra tränings drake, om den fortfarande går att få tag i men hör med megascene, angående ursprungsfrågan, så kan man aldrig träna att flyga drake tillräckligt! de flesta är alldeles för ivriga att börja med stor drake och bräda, men jag är inte världens röst//Mvh Bengt http://www.skid.nu

• biorno

Medlem
    4 september, 2003 vid 18:19

Funkar även väldigt bra att åka skridskor med en liten drake om det blåser lite mindre än pung.

Ställ dig på ett par skrillor på snöfri blankis med en 14 kvadratare i 10 m/s så lär du få dig en åktur…

Så visst kan man ha andvädning av en träningskite även när man har blivit bra…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad starta med på land? Träningskite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.