Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad tycker ni om Custom?

• Vad tycker ni om Custom?

Publicerad av flirrrt på 27 januari, 2010 vid 03:52

Vart insiktad på att byta upp mig ett tag.. kör just nu en Concept, men tycker tyvärr att den tar choppen väldigt dåligt (visserligen en plattvattenbräda, men kan ju inte råda för väderförhållanden). Kollat på en Cabrinha Custom vilken mina ögon gillar iaf 🙂

Var vid min lokala återförsäljare och skulle ha lite mått för inserts etc (ska tjacka nya bindningar också) men de hade inget att mäta med hemma.. så jag undrar om någon ägare av Custom har chans att göra en snabb mätning vad avståndet är mellan insertsen? (center till center). Kan du också bekräfta att avståndet mellan fenskruvarna är det vanliga 38mm?

Ok, så åter till bräda.. hur tycker ni den funkar i chop? Mina lokala spots har tyvärr inte perfekt plattvatten.. likaså är det någon större skillnad på 09an och 10an? En sista (kanske dum?) fråga är om någon vet när 2011 prylar släpps, har för mig att custom 10an varit med ett tag (även om vi precis kom in på 2010)?

Alla svar uppskattas 🙂

mjersen svarade 15 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • pepa

Medlem
    27 januari, 2010 vid 09:23

Har kört Custom i tre utföranden, -07, -08 och nu -10. Jag hoppade över -09 för jag tyckte den var alldeles för mjuk (flexig) för min stil. 2010 års variant är mycket styvare vilket är den största skillnaden mot -09. Sen har den också blivit lite bredare i hela outlinen, speciellt i tipparna, och bottenkanalerna är en aning skarpare i år. För mig är det den bästa brädan jag haft so far (på tio år…), men då kör jag BARA wakestyle också. I och med att den har en ganska aggressiv rocker (5,7-6cm beroende på om man mäter i kanalerna eller inte) och är styv så är den inte helt optimal för chop, men jag tycker ändå att den går mjukare än vad den borde med dessa specs. Det är ett sinnessjukt pop i den och landningarna är mjuka och fina. Jag är så nöjd jag kan bli med min.

Angående inserts så har custom -10 den nya på 6 tum. Det fungerar med det gamla 8-tumsmåttet också men då har man bara tillgång till ett par hål, istället för tre om man kör 6 tums. Jag kör Ronix One-bindningar från -08 som har 8 tumsinserts och tycker den stancen är riktigt skön.

Har jag missat nåt så kan det finnas lite mer info (och bilder) på iskrot.blogspot.com

Nu finns det säkert folk som tycker jag är färgad då jag efter två års uppehåll återigen är sponsrad av Surfers som säljer Cabrinha, men då ska man veta att det var till stor del pga den här brädan som jag gick tillbaks till dem 😀

• flirrrt

Medlem
    27 januari, 2010 vid 09:51

Tack för ett mycket utförligt svar Pepä. Det uppskattas verkligen!

Hade ett bra erbjudande på en ny 09a, men då jag en gång bytte till Concept för att få en hårdare bräda är 09 bara att glömma då 🙂

Om dina One passar insertsen borde de nya bootsen inte vara några problem (Kai), då jag knappast tror att Ronix byter mått på sina boots. Kör själv med ett par One från 07 men tänkte passa på att byta dessa med.

Får nog bli en Custom i dagarna då 🙂 Den gamla cableparken i Penrith har öppnat nu igen, så tänkte ta min park-oskuld snart!

• pepa

Medlem
    27 januari, 2010 vid 10:10

Det är en grym bräda, men om det är chop du har problem med så vet jag inte om du ska vänta dig mirakel gentemot Concepten. Jag tycker dock inte det är några större problem med chop på customen och jag kör också i rätt så sluddrigt vatten, mest Rågelund och Läjet.

Vilken årsmodell är det på de Kai du ska haffa? Är det -09 eller nyare så blir det prefekt, 6 tums på dem! Vad får du ge förresten, också lite sugen 🙂

• mardy

Medlem
    27 januari, 2010 vid 21:56

Jag kör en custom -07 och är lite sugen på ett par Ronix divide bindningar.
    Någon som vet om det kommer passa?
    Hur är bindningarna?

• flirrrt

Medlem
    27 januari, 2010 vid 23:44

Föredrar ren wakestyle åkning, så om den tar chop är det ett plus.. men min concept är lite för stor också, så att gå ned en storlek hjälper nog dessutom (136a custom).

Tänkte beställa 2010 år modell av kai, så de passar då. Bor i Sydney så förlorar ev. lite på den dåliga växelkursen, men bräda + bindingar kan jag få för 1150$ vilket blir ca 7700kr. Inte det billigaste, men får rätt sköna grejer och som alla vet så är kiteare något av det prylkåtaste som finns 😉

(Ev lokaliserat en spot med perfekt platvatten nu, så det blir att kolla läget nästa vecka)

Mandy: Vet ej om de passar, men har hört att tidigare års divide är väldigt tunga. Ronix har det senaste lyckats få ned vikten i sina boots, så om då går på 09 eller 10 års modell tror jag inte du behöver tänka på det.

• mardy

Medlem
    28 januari, 2010 vid 10:37

jag tänkte köpa årets modell på bootsen men brädan är från -07, så då borde de passa?

• pepa

Medlem
    28 januari, 2010 vid 10:48

Hmm vet inte riktigt men gör de inte det så finns det små hållare man kan sätta på ena sidan av bindningen.

• flirrrt

Medlem
    2 februari, 2010 vid 13:33

Pepä: Snabb fråga – var idag och bad dem ta hem en custom till mig, men glömde kolla storleken för fenorna. Kan du bekräfta att det är det vanliga 38mm måttet center till center? Tänkte beställa ett par slider fenor samt ett par större för lite choppigare vatten.

• pepa

Medlem
    2 februari, 2010 vid 16:26

Jag kan inte svara till 100% för jag har inte kört min custom med fenor än och för tillfället står dyrgripen ca 110 mil ifrån mig 😀 Men det är Cabrinhas gamla standardmått och jag har använt olika fenor på de andra brädorna så med allra största säkerhet är det 38mm. Beställde du utan fenor? Annars brukar jag bara fila ner mina.

• a-holm

Medlem
    2 februari, 2010 vid 16:32
    Flirrrt;597018 wrote:
    Pepä: Snabb fråga – var idag och bad dem ta hem en custom till mig, men glömde kolla storleken för fenorna. Kan du bekräfta att det är det vanliga 38mm måttet center till center? Tänkte beställa ett par slider fenor samt ett par större för lite choppigare vatten.

Fins det sliderfenor!? hur ser dom ut och vart kan man köpa sånna.

Jag skulle vilja ha fenor som är som korvar delade på mitten för att köra slider. hade det funkat.

• mjersen

Medlem
    2 februari, 2010 vid 16:33

kan rekomendera alla att testa nya LF influensen och U2 bindingarna. fick låna petters 134 en kort session i oz, har inte haft så kul på länge!

• pepa

Medlem
    2 februari, 2010 vid 16:39
    mjersen;597035 wrote:
    kan rekomendera alla att testa nya LF influensen och U2 bindingarna. fick låna petters 134 en kort session i oz, har inte haft så kul på länge!

Dude, det beror på att det var en wakestylebräda med bindningar, inte på att det var LF 😉 Nya brädorna ser ut som pengar dock, hur många wakestylebrädor kommer LF med?

• mjersen

Medlem
    2 februari, 2010 vid 18:36

vet chi.. men den va i alla fall grym. dock inget för er som gillar brädor som ska väga 1000kg.

• hengo

Medlem
    2 februari, 2010 vid 19:33
    mjersen;597049 wrote:
    vet chi.. men den va i alla fall grym. dock inget för er som gillar brädor som ska väga 1000kg.

Hur var den då? Jämfört med fjolårets?

• pepa

Medlem
    2 februari, 2010 vid 21:40
    mjersen;597049 wrote:

Det vill väl ingen, men man får ju hoppas att de håller i år. Borde vara LFs största prio för bootsbrädorna efter de här senaste åren. Kanske ska lägga på lite vikt ändå? Kan man prova alla brädor nere hos er i år eller blir det hos oss i Gbg med tanke på NoComplys goegrafiska läge? Sugen på att testa alla wakebrädor, ser som sagt fint ut.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA