Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad tycker ni om det här? –> För ella EMOT
-
Vad tycker ni om det här? –> För ella EMOT
Publicerad av jonaish på 28 maj, 2007 vid 07:55Jau behöver lite hjälp med en del frågor/svar, till ett arbete!
Diskussion med följande ämne:
* Nedstängning av spots i Sverige, ta tex; Tippen m.m.
* Jämställdhet mellan windsurfare och kitesurfare.
* Lika rätt till att rigga på olika spots i Sverige för windsurfare & kitesurfare.
* Ha speciella spots där det bara får finnas nybörjare och spots för de som har tekniken inne.
Bygg på om ni tycker att jag har missat något!
kasimir svarade 17 år, 5 månader sedan 23 Medlemmar · 38 Svar -
38 Svar
-
har tänkt på det här med förbudet på tippen, måste det inte förnyas nångång? ett förbud varar väll inte hur länge som heslt eller?
-
jag tycker iaf att vi borde ta upp förbuden på näset igen kanske få dem tidsbestämda iaf. så att vi kan köra där vissa delar av året när det ändå inte finns häckande fåglar
-
Suger men kan kanske vara motiverat i vissa fall under avgränsade perioder, i synnerhet om folk som utövar vindsporterna inte visar hänsyn till speciella omständigheter.* Jämställdhet mellan windsurfare och kitesurfare.
Självklart. Vad som skulle behövas är bara en ökad förståelse över blocken så att vi kan visa hänsyn till dom på ett sätt de förväntar sig samtidigt som vi slipper ha folk i “farliga zonen”.* Lika rätt till att rigga på olika spots i Sverige för windsurfare & kitesurfare.
Javisst, än gång – hänsyn och förståelse.
* Ha speciella spots där det bara får finnas nybörjare och spots för de som har tekniken inne.
Det är svårt att förbjuda folk men man kan alltid vädja till folks förnuft och hoppas att alla minns hur det var att lära sig. -
Är det bara fågelskådarna som inte vill ha oss på Tippen och Näset?
Enligt vad jag har hört så kan inte Sverige förbjuda körning av vattenskotrer på svenskt vatten. För det finns en “EU-lag”, som Sverige har godkänt när de gick med i EU, som tillåter det. Kan det va samma sak med kitesurfing då?
Hur tycker ni att Sverige ska reagerar jämfört med Danmark som tycks satsa mer på surfing än va Sverige gör?
Är det bara kitesurfing som är förbjudet på tippen och näset?
Tack för de svar jag har fått, jag blir bara glad om ni fortsätter i skriva olika frågor & svar!!!
-
Så länge det inte finns någon som kan föra “vår” gemensamma talan, dvs en organisation, så kan man nog bara ha sporadisk framgång. Svårt att förhandla när man inte ens kan påstå att man talar för alla.
Men avstängningen på näset är bizarra…
å hur korta linor måste jag ha för att räknas till vindsurfing?
nic
-
@jonaish 386403 wrote:
Hur tycker ni att Sverige ska reagerar jämfört med Danmark som tycks satsa mer på surfing än va Sverige gör?
Som jag alltid har sagt så har damnark en himla massa bra saker för sig gentemot vårt byråkrat samhälle.
Så mitt tips är att stödja spättets vänner och kanske även hugg i någon gång så att vi kan bli danskar igen, eller ännu bättre bli en egen stat 🙂 -
@nic 386412 wrote:
Så länge det inte finns någon som kan föra “vår” gemensamma talan, dvs en organisation, så kan man nog bara ha sporadisk framgång. Svårt att förhandla när man inte ens kan påstå att man talar för alla.
Instämmer! Hjoniass, kan inte du bli svensk kitepresident på heltid när du är klar med skolan? =)
-
jonaish;386481 wrote:typ…”Svenska kitesurfingförbundet” ??
Lite väl orginelt och trisst va ;)?
-
@gammelsurfen_ 386487 wrote:
Du får gärna komma med ett annat namnförslag, jag har inte startat något än 😀
-
ska väl va lite orginellt och trist för att folk ska ta på allvar kanske? 😛
-
@gammelsurfen_ 386487 wrote:
Kör på Finska-Kinesiska Gokartsällskapet då så blir det lite härligt oförutsägbart.
-
tycker lätt som ska kriminalisera hela sporten… Förbud över allt och fängelsstraff. blir lite mer spänning i det hela då. Lite grann som snubben som hoppade från torso
-
@jonaish 386481 wrote:
Mmm.. man skulle fan ha kört igång en svensk kiteorganisation!
typ…”Svenska kitesurfingförbundet” ??
Förr eller senare så måste ett förbund bildas. Om inte så kommer sporten i västa fall att förbjudas eller kraftigt begränsas, specielt efter ett par uppmärsammade olyckor eller värre om en kitare skadar en icke kitare på någon beach någonstans. Det är det som hänt på många andra ställe i Europa. Vi skall vara lyckliga för de få förbud vi har här i Sverige och vi vill gärna att det fortsätter så. Därför vore det bra med ett centralt förbund som kan föra vår talan och visa att vi inte bara är en grupp oansvariga självmordskandidater som vissa grupper tror eller tycker.
-
@sourra 386368 wrote:
Suger men kan kanske vara motiverat i vissa fall under avgränsade perioder, i synnerhet om folk som utövar vindsporterna inte visar hänsyn till speciella omständigheter.Håller med dig, grymt motiverat t.ex. på vissa spots under delar av sommaren när de e högtryck vad gäller badare mm. Finns vissa ställen här nära Vbg där det helt enkelt är för trångt att köra under sommaren, särskilt när det är för lite vind för att folk ska ta sina badstolar och åka hem, men fortfarande tillräckligt för att man ska kunna köra. Visst när man höjdat ut en bit så e de lugnt, så en avsatt yta för riggning mm skulle kanske funka, under förutsättning att man inte behöver vara i närheten av baders. Sett när linor gått av o småbarn varit otroligt nära o få en LE rakt i skallen, scaaary…Björkäng e funkis då man delat upp stranden.
Har väl skrivits om just denna aspekten förut va en hel del va?! Är det inte ngn Skåne-spot som det varit mkt ståhej om?
//alex
Logga in för att svara.