Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vad tycker ni om det här? –> För ella EMOT
-
Vad tycker ni om det här? –> För ella EMOT
kasimir svarade 17 år, 5 månader sedan 23 Medlemmar · 38 Svar
-
vad händer om man surfar där det är förbud då, kommer piloserna och skjuter ner kiten eller? Om det redan är förbjudet kan det väl knappast bli sämre av lite väl motiverad civil olydnad. Och vad mkt mer punk allt skulle bli.
Om jag gjorde mig skyldig till uppvigling nu så menade jag naturligtvis inget av det jag skrev, vilket väl också gör det jag skrev precis nu överflödigt, typ.
-
@dedde 386612 wrote:
vad händer om man surfar där det är förbud då, kommer piloserna och skjuter ner kiten eller? Om det redan är förbjudet kan det väl knappast bli sämre av lite väl motiverad civil olydnad. Och vad mkt mer punk allt skulle bli.
Om jag gjorde mig skyldig till uppvigling nu så menade jag naturligtvis inget av det jag skrev, vilket väl också gör det jag skrev precis nu överflödigt, typ.
Mmm, hur är det? Finns det skyltar som säger att man inte får kita där lr är det fågelskådarna som säger till varje gång man kommer?
-
du kan få böta upp till 30 000:- vid svartkajtning på näset i alla fall..visst, lite punk, men det blir ju en tung böteslapp. i alla fall för dom som inte är bosatta på näset.
-
@jonaish 386351 wrote:
Jau behöver lite hjälp med en del frågor/svar, till ett arbete!
Diskussion med följande ämne:
* Nedstängning av spots i Sverige, ta tex; Tippen m.m.
* Jämställdhet mellan windsurfare och kitesurfare.
* Lika rätt till att rigga på olika spots i Sverige för windsurfare & kitesurfare.
* Ha speciella spots där det bara får finnas nybörjare och spots för de som har tekniken inne.
Bygg på om ni tycker att jag har missat något!
* Nedstängning av spots i Sverige, ta tex; Tippen m.m.
Om det gäller fågelskydd kan jag ha en viss förståelse, det är faktiskt inte för fågelskådarnas skull får man hoppas, utan för pippfåglarna.
* Jämställdhet mellan windsurfare och kitesurfare.
* Lika rätt till att rigga på olika spots i Sverige för windsurfare & kitesurfare.Jag tycker det är rätt lurigt att ha många runt sig när man kitar som inte har en susning om hur en kite funkar, och marginalet osv. WIndsurfare behöver inte alls samma marginaler, och verkar inte speciellt förstående att vi behöver det. Hade exempelvis sist jag var ute och ett par windsurfare envisades med att windsurfa på kitestranden på sandbergen, än som brände förbi ca 1m lä om kiten när den låg i hotlaunchläge.. kunde blivit ett trassligt slut på den episoden 😉
* Ha speciella spots där det bara får finnas nybörjare och spots för de som har tekniken inne.
Samlar man 10 pers på en strand som INTE kan hantera sina kites så bör det ju bli rätt mycket större risk för kollisioner et.c. en om man har den utspridda lite varstans. Då kan ju folk som har lite mer koll hålla sig undan. Man ser ju rätt snabbt på en seglare om han har koll eller inte.
-
Det ligger ett massivt överklagande på Regerings bord ang. Tippen och andra områden på Näset sedan två år. Ärendet har drag ut ut på tiden och senast jag talade med Miljödepartementet fanns det vissa utsikter att ärendet skulle upp till beslut innan sommaren. Det är bara att hoppas att den långa handläggningtiden är en indikation på att ärendet är juridiskt komplicerat och berättigat och att det kan komma att bli lättnader åtminstånde på vissa tider på året. Troligen blir detta case också vägledande för andra platser i landet.
-
I agree with Psyconautens comments, at the end of the day, we shouldnt be trying to screw up migration patterns, just because we dont care if birds can nest where we have our kitespots.
As for the windsurfer/kiteboarder thing, windsurfers can ride in many places kiteboarders dont. Windsurfers dont need the space, and dont scare the birds like we do. I think its stupid to ban them in the spots we are banned. And I think its rediculous for any kiter to say “they can ride there, why cant we?”. Makes more space for us in the spots where we can kite.
As for windsurfers not understanding the dangers of how a kite flies, well that is not really our fault, but in the same way that we have to be carefull for people swimming in the sea and so on, we should be aware that not everyone understands, and try to stay away from them. I do know there are some windsurfers that would actually encourage an accident though, so they could say “look how unsafe it is, they crashed into me”.
Always watch your back, dont give them the excuse….
-
Gött me så mkt svar!
Vet någon lr har någon lite fakta om nedstängningen av tippen & näset?
Jag ska skriva en debattartikel om tippen & näset… jag är emot nedstängningen!
-
Jag skulle vänta och dra igång en debatt tills det liggande överklagandet har kommit upp till beslut.
Du kan läsa det ursprungliga beslutet här:
http://www.m.lst.se/index.cfm?page=1DA54D49-E0FD-001F-6F5455C4DEBA5695
I beslutsunderlaget finns en del tveksamma påståenden som skall bli intressant att se myndighetens svar på. Sedan lär det finns det videos av naturlobbyn som visar att fåglar flyger i väg när det kommer något farande.
För övrigt håller samma på att hända med hela Lundåkrabukten:
http://www.m.lst.se/index.cfm?page=856AFE99-E9F9-ABBE-44CB60087E73E766
Noteras kan i dessa handlingar att inte ens Landskrona Surfing klubb som jag tror håller till i norra delen få yttra sig!
Vad som håller på att hända söder om Klagshamn kan man läsa här:
I princip kommer allt ca 500 meter söder om Klagshams udde att bli ‘förbjudet’ område.
Det finns mycket mer att läsa på länsstyrelse site för den som vill få en hint om alla framtida begränsing för vattensporter.
Det största problemet är att det inte finns något ‘förbund/organisation’ som kan vara ‘officiell’ motpart mot myndigheten pss som naturlobbyn påverkar åt andra hållet. Synpunkter från enskilda medborgare får knappast gehör i denna typen av ärenden.
-
Om man läser om förbudet i Lundåkrabukten så verkar JP vara förbjudet område medans Lundåkrahamnen klarar sig ganska bra. Tråkigt land man lever i… har de inget bättre att lägga sin tid och pengar på än ruta in vårt land i “här gör man detta och inget annat” rutor.
-
😡 Detta är inget annat än smyg miljöpatisering av våra kommuner och landsting.
UPP TILL KAMP!:mad2: -
@sourra 387538 wrote:
Va? Tala klarspråk gamle man.
Dessa frågor drivs framför allt av miljöaktivister som sitter i koalition eller vågmästare i våra kommuner och landsting. Det är sådant som är lätt för de andra partierna att kompromissa om då det inte kostar något vare sig i pengar eller väljare.
“Vem kan klaga på att man värna om naturen, förutom en liten grupp sports aktivister som ändå är en pina för det stora flertalet med sina udda aktiviteter”
Citat: Kommunalrådet.
Logga in för att svara.