Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker Ni om North Ice?

• Vad tycker Ni om North Ice?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2005 vid 19:31

Ni som har testat eller kort North ICE vad tycker NI om seglen? Jag kor dem med DropShape ar det nagon som kor dem med RDM?

Min Erfarenhet ar att 4.7m ar helt suveran, otrolig twist suveran for down the line. 5.3m tycker jag sadar om skulle nog vilja ha lite mer tryck is ett stort segel speciellt med den sa mycket slack i toppen. Jag funderar pa hur de skulle fungera med RDM…

voodoo svarade 19 år sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oscar

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 06:17

Jag har en linje 4.7 5.3 och 6.2 och kör med Viper 75 400 master. Har dock inte kört 6.2 med 400 ännu då jag inte fått min Xtender ännu.

Måste säga att jag är kanonnöjd med seglen även om jag inte fått till trimmet 100 % ännu men seglen måste ju töja in sig lite innan man kan säga nåt. Har kört 5.3an mest och är väldigt nöjd med bottendraget trots mina 90 kg. Jag drar dock inte nedhalet riktigt så mkt som north menar men som sagt seglet ska ju töja in sig lite innan man kan säga nåt om måtten stämmer eller inte.

De är så grymt sköna på vågen, lätta och fina i händerna och jag kan koncentrera mig 100 % på brädan i bottensvängen. Med mina gamla Gaastra Grind var jag hela tiden tvungen att passa så att underliket inte gick i pga den långa bommmen och det väldigt låga underliket.

Det jag har svårt för med North är att de inte ställe sig helt neutrala i nolläge utan buken slår hårt fram och tillbaka vid t.ex helitacks.

Men som sagt bottendraget är jag nöjd med även om jag då inte drar dem fullt.

• basse

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 07:05

Tror du verkligen du kommer kunna köra 6.2 på 400+extendern?? Det har jag svårt att tro. Men det skall bli itnressant att höra hur det fungerar. Peddan testade Challengers 30cm förlängare till sitt Boxer och det vek sig på mitten. Inget för oss resliga typer tror jag.

Kommer upp till Limpan nästa helg. Skall man slita med sig prylarna då eller ligger det is på Roxen nu?

• oscar

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 07:27

Isen ligger metertjock och isbjörnarna stryker runt stugan för om möjligt smita in för en varmdusch. grin.gif

Äh för fan, varmt och gött vet du!

Jag har förhoppningar om att det kommer funka bra med 400+CX. En RDM är ju bra mkt mjukare en än vanlig mast vet du….men jag behöver ändå CXen till mitt 8.3 Daytona så ingen panik att jag förköpt mig. Du har ju en Viper 430 eller?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 oktober, 2005 vid 08:01

Hae snackar NI om IS nar det 22C och soligt och runt 25 knots men bara sma vagor.. fast det klart at man kan snacka ICE…

Jag var ute idag med 5.3an 20 knots sea breeze, funkade bra aven i platt vatten. Jag drog inte nedhalet sa mycket som Visual Aid visar, och lite uthal funkade battre.
    Jag kor med mina gamla DropShape 400 and 430.
    Funderar pa att investera i en GOLD mast eller RDM for att kora 4.7 och 5.3. jag tycker att mina instict 3.7and 4.2an sitter suverant pa 370 masten. 5.3an har jag lite problem med pa 430 masten det blir lite rynkor ocksa.

• voodoo

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 09:27

har än så länge bara Ice 4.7 (antagligen senare en 4.0 eller 4.2 också) och kan bara säga att jag är kanonnöjd, kör med viper wave 100 kol och tycker att seglet svarar riktigt bra på allt..förstår inte vad Oscar menar när han tycker att seglet slår hårt och att dom inte är riktigt neutrala? själv tycker jag att seglet är perfekt i den synpunkten och att det är plattare än tidigare, men det kanske har med att göra att Oscar inte drar tillräckligt i nedhalet då jag drar gärnet wink.gif
    har även Duke i 5.4 och 6.4 och dom är istället för neutrala att buken kan slå in från andra sidan och därmed tappar man draget helt, har ett grymt bottendrag och känns väldigt lätta!

• oscar

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 10:25

Jo men du har ju seglat North sen stenåldern grin.gif och har inte så mkt annat att jämföra med. Jämfört med Gaastra så är de stenhårda men jämfört med äldre North är de lite softare.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 19:04

OK, jag har kort ocksa north lange och tycker att ice ar mer neutral an other tex DrX, Instinct. det ar inte sa mycket preshape i ice some aldre norths hade, jag tycker att ice ar mycket mjukare massa mer twist och neutral speciellt gemfort med Instict, tyvarr har jag inte testat superstar vilket kunde vara intressant att jamfora med.

• voodoo

Medlem
    30 oktober, 2005 vid 19:46

körde/kör superstar-05 och tyckte att dom var de klart bästa seglen North någonsin tillverkat, och kan bara säga att känslan påminner mkt om Ice som känns lite softare och lättare vilket bara är positivt smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker Ni om North Ice?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.