Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker ni om trenden?

  • Vad tycker ni om trenden?

    Publicerad av ulfast på 18 februari, 2010 vid 13:35

    När en trend blåst förbi kan alla skratta åt den..
    Hur tragikomiskt var det inte när alla på 80-talet köpte vågbrädor med extrem rocker och uttrycket “highway surfer” myntades. Enda funktionen var att man kunde lägga brädan på biltaket och stila. Jag skulle kunna räkna upp massor av liknande exempel på trender som slog fel i svenska vatten. Det fanns ingen hejd på hur lättmanipulerad man var när man läste SURF,SURFEN och alla andra magasin. Med åren tilltar förhoppningsvis visdomen. Som Barry Spanier sa nyligen om andra segeldesigners.. “let them play..”
    Det kanske är lite tidigt att redan nu prata om senaste brädtenden. Man behöver ofta lite distans för att vara riktigt ärlig i sina kommentarer.
    Paddor kallar jag för enkelhets skull brädor som är för korta och för breda.
    De kan ha för djupa konkaver (Hypersonic mfl) eller skapa en bogvåg som trots intensivt pumpande är besvärlig att ta sig över. Paddan kan kräva mastfot långt bak för att ej suga fast mellan chop. Resultat:noll koll som kompenseras med att du hänger mer neråt i bommen som då går av (oftast vid frontstycket på såväl kol-(trots förstärkning) som alubommar).
    Har ni märkt att det oftast är svårare på padda att behålla full fart ut ur gippen eller full koll i ett högt/ långt hopp?
    Har ni några exempel där paddtrenden gått för långt?
    Dela gärna med er!
    Missförstå mej ej, -jag älskar mina > 85 cm breda brädor i 4-8 m/s, men tyckte det var en aning tragikomiskt när jag fick använda min kompis som rundningsboj där han stod på sin Hypersonic några år tillbaka.
    När jag kör mina 65-56cm breda (Roberts,Fanatic,mfl) har jag ännu aldrig blivit omkörd av en padda. Med mina 52-45 smala customs är jag >5 knop snabbare än polarna.
    De få gånger jag kör 38cm smal och 4,9m2 (mycket snabb kombo) är jag oftast ensam..-men har hur kul som helst!
    Kom igen! -det är vinter och för mycket snö för att issurfa. Skriv en rad och dela med dej av dina erfarenheter!
    Mvh Ulf Åström

    getwet svarade 14 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • jester

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 14:58

    Du verkar köra på fel ställen… Är inga större problem att köra 30+ med paddorna du pratar om. Och numera kör många med 53cm breda speedbrädor med 7.8… Och den fart som Daniel fick med sin 76 cm breda JP 122 och 8.4 RS evoII var ruggigt att se.

  • andersbq

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 15:43

    Det klart att man kan segla med ett 7,8 segel på såväl en 80- som en 135-liters (och allt där emellan). Jag förstår inte poängen Ulfast, olika brädor har väl olika användningsområden?

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:20

    Förlåt mej!
    Jag var inte tydlig. Jag brukar köra Vargas, Pozo, Bahia, Aguila, Hurgada, El Gouna, Rhodos, Apelviken osv.
    Som alla vet körde Chris Lockwood 43,5 knop v-max 28/9 2009 på Carbon Art speed 44 (som ej är en padda enl. min definition) med 7,8 m2 !!
    -Fantastisk prestation!!
    Som jag ser det, producerar tex JP och Exocet inte några paddor (dvs för korta brädor (runt 222cm) som har en tendens att bromsa i segelflippen, istället för att behålla full fart ut ur gippen).
    Jag märker att jag är ett par år för tidigt ute med den här tråden.
    Jag återkommer.
    Mvh Ulf Åström

  • andersbq

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 20:47

    Så du tycker att snubben som seglar på 85cm paddan på Pozo & Apelviken har svårare med chop, hopp och gippar än vad du har med din “vanliga” 56 cm bräda? 😀 😀

    Skaffa dig linje slalombrädor, en linje speedplankor, en stor freestyle, en fsw och ett par vågisar, kör sedan in dig 5-10 dagar per bräda. Men ett tips, ta inte jättebrädan till Pozo i 50 knops vind! Lovar att du så småningom kommer underfund med att olika brädor funkar i olika sammanhang, även de du kallar paddor levererar när de ska.

  • ulfast

    Medlem
    18 februari, 2010 vid 21:50

    Hej Anders!
    Jag hoppas du inte försöker raljera, -jag har inte för avsikt att gå i polemik med dej. -Den här tråden skrevs med glimten i ögat. -Läs mina inlägg lugnt och eftertänksamt så förstår du nog vad jag menar.
    I Pozo brukar jag hyra brädor av Jonas (Cutre shop) eftersom jag väger 85 kg och det oftast blåser runt 35 knop när jag är där, är det vågbrädor runt 85 liter och 5 m2 som gäller, -driv inte med mej är du snäll Anders! Ingen är betjänt av ett otrevligt tonläge.
    Christian Olsen (NOR 110) bodde hos mej och vi körde formula tillsammans ett par veckor innan VM i Leba Polen. Han körde 32,8 knop med sin SB 158 och 11m2. Du har helt rätt Anders. Självklart kan du hitta plattvatten och köra fort när du rider fenan på en mycket kort bräda. Men Anders.. -ta en titt på reklamsnuttar med de allra kortaste brädorna och fundera lite på varför man 9 ggr av 10 klipper vid segelplippen.. -Nu pratar jag inte smala speedbrädor. När jag ska köra in till startplatsen med mina 45cm och 38cm smala speedbrädor har det hänt att jag nästan kört upp på land för att jag skotat ut lite väl sent och brädan fortsatt plana likt en vattenskida när du släppt linan..
    Ha det bra Anders!
    Mvh Ulf

  • jester

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 06:50

    Min gamla Hypersonic var 227 cm… 🙂

    Men jag tror du missat poängen med just den brädan. Funkade lika bra med fullt drag 6.5 som med halvdrag i 8.5. En riktigt bra kompromiss om man vill slippa att släpa runt på en massa brädor. Och gippade gjorde den, dock är jag själv ganska oduglig på det… 🙂

    Nu i år kommer jag bara att använda två brädor; en Exocet Warp Slalom 71 och en Carbon Art Speed 53.

    Och trenden med extremt korta brädor är väl förbi dessutom? Dom flesta brädorna ligger mellan 230 och 240cm nu för tiden

  • andersbq

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 07:36

    jag raljerar inte, förstår bara inte poängen.
    Man har väl inte en bred padda för att man ska göra snyggaste gipparna i viken?
    Om man verkligen vill ha en bräda som planar snabbt, är underbar att gippa så kör (iallfall jag) på en stor freestyle. Den är både ganska bred och kort. Snabb? Nja inte optimal över 30 men det funkar.
    Min poäng är att man kan/bör inte tro att en stor bred slalombräda är någon slags universiell lösning. Varför klanka ner på den brädtypen, den är ett komplement för de flesta, man har den för att tävla i byiga slalomheat eller för att i nödfall döda några timmar i lättvind en solig sommardag.

    Överhuvudtaget är jag trött på alla som till och från kommer med inlägg om att det denna brädan är bäst, eller den där är dålig. Vi har redan genomlidit K**a-debatten och slutit borgfred. Olika prylar har olika målgrupper och användningsområden. Fridens.

  • pgvirtual

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 09:54

    Bra ämne.

    Själv har jag en Tiga Flash 74 (siffran står för bredden) och försöker klura ut om jag skall byta ut den mot en ny Slalombräda, och eventuellt då en “padda”. Många moderna stora (som flyter en kille på +100 kg med ett 9:ans segel) slalombrädor är ju rätt korta, 222-230 (Starboard, RRD, mfl.). De planar antagligen litet tidigare (om man pumpar över bogvågen?) än min 261 cm långa Flash, men är de faktiskt snabbare, eller är de bara mindre mångsidiga (i chop, gippar, när man plöjer ut till vindlinjen)?

    Erfarenheter?

  • jester

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 10:44

    Tvärtom, dom är ju mer mångsidiga! Du använder den breda delen för att komma upp på planing, och sen när du kommer upp i fart så kör du bara på fenan. Och sist jag körde min 71:a så toppade jag nästan 33 knop i långt ifrån fullt drag i 7.7:an. Och dom moderna slalombrädorna går ju genom chop som en dröm, man behöver aldrig tvivla på brädan! Kolla denna session här: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=50567&uid=593

    Det intressanta är ju att jämföra med dom andra som var ute den dagen, och jämföra min bästa 10s med dom andra. Så visst kan en stor bräda hänga med dom smalare. Nån vidare average fick jag inte, för jag slörade bara iväg på riktigt en gång.

  • ulfast

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 13:38

    Tjena Jester!
    Jag vill inte dissa HS, men jag tycker den hade små svagheter i tidig planing, fart genom/ur gipp och v-max. Jag har aldrig varit någon fan av kompromisser, jag har hellre flera specialiserade brädor.
    Jag tror du har gjort ett mycket bra val Jester!
    Både Warp 71 och CA 53 har rel. lång flat och är precis som du säger ett steg bort från trendens vändpunkt. Du bör få mycket skön segling på ditt val Jester!
    Get Wet är inne på vad jag menar med denna tråd, när han skriver att vissa av Rick Naish´s shapes var för korta för 120-130 graders slör i chop, där Green´s shapes har bättre släpp. Man måste få gå för långt i en tend för att definiera gränssnittet för när en bra ide blir mindre bra. Tex gjorde SB 125cm breda protos..
    Trots att slalomföreskrifterna möjliggör 85cm, nöjer sig vissa producenter med runt 82cm på sina största slalommodeller, för fart och full koll.
    Jag har en känsla av att AA inte var helt nöjd med SB´s bredare brädor när han övergick till JP.
    Det är kanske lättare att prata om förra trendens vändpunkt (när det gjordes en “tandpetare” på 280x52cm) men det är i mitt tycke långt ifrån lika intressant.
    För oss som kört >30 år är det kul att se mycket erfarna seglare som tex Andrew Duff (>60 år) köra fortare än de flesta svenskar (han kör också CA). Duffy impar speciellt när man tänker på att han är rel. lätt. -OK Sandy Point är extremt bra..
    Oj vad man längtar till säsongsstart!
    Ha de.
    -Ulf

  • jester

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 13:50

    Bara för att jävlas lite… 🙂 Min HS gick bra just i chopp, kan bero på att brädan mer eller mindre hade en köl som delade choppen fint… 😀

    Daff e ruggigt snabb, men får ju stryk av Lockwood, och dom bästa svenskarna har ju faktiskt piskat honom i ett par heat. Sandy Point är ju ett av världens absolut bästa speed-ställen.

  • tbsurf

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 15:24
    andersbq;599010 wrote:
    jag raljerar inte, förstår bara inte poängen.
    Man har väl inte en bred padda för att man ska göra snyggaste gipparna i viken?
    Om man verkligen vill ha en bräda som planar snabbt, är underbar att gippa så kör (iallfall jag) på en stor freestyle. Den är både ganska bred och kort. Snabb? Nja inte optimal över 30 men det funkar.
    Min poäng är att man kan/bör inte tro att en stor bred slalombräda är någon slags universiell lösning. Varför klanka ner på den brädtypen, den är ett komplement för de flesta, man har den för att tävla i byiga slalomheat eller för att i nödfall döda några timmar i lättvind en solig sommardag.

    Överhuvudtaget är jag trött på alla som till och från kommer med inlägg om att det denna brädan är bäst, eller den där är dålig. Vi har redan genomlidit K**a-debatten och slutit borgfred. Olika prylar har olika målgrupper och användningsområden. Fridens.

    Det där var bra skrivet bq. Man ska så klart välja bitar efter vad man ska pysla med.

  • getwet

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 17:46

    Ulf är nog ute efter något annat, jag tycker mig kunna läsa det mellan raderna. Och jag förstår nog en aning om vad han är ute efter, att det ibland går överstyr med utvecklingen, där det har tagits ett steg för långt och det blev pannkaka istället för en schysst ide. Jag som själv nu är på väg in i den 35 säsongen har sett både det ena och det andra passera. Precis som Ulf påpekar så fanns det en period då grejerna för en del låg mer på biltaket och åkte Sverige runt för att leta efter vågor, som inte fanns! Men en del tyckte det var coolt och kunde inte ens komma på tanken att det fanns bättre grejer för våra förhållanden, men på den tiden gällde det att ha den fräckaste airbrushen och den klaraste polyestern, kunde sedan clarkfoamen glittra igenom också samt att någon ball snubbe hade skrivit sitt namn i aktern så regerade man……..Att brädan sen kunde seglas vid två tillfällen per år var mindre relevant. Man kan väl säga att då gick utvecklingen kanske åt fel håll såvida man inte bodde på någon av de Hawainska öarna.
    En annan grej som jag minns oerhört väl är väl slalomdöden som plötsligt inträffade, där jag anser iaf att marknaden tog död på sig själv genom att bygga grejer som var hiskligt dyra och inte nog med det ruggigt svåra att segla. Om jag backar enbart 6-7 år så var jag i princip helt ensam på Fituna med slalomgrejer, och åkte man till Haga Park så var vi bara två, Robban och jag, och ett par hundra freeriders. Det var förmodligen också ett sätt att utveckla grejer åt fel håll.
    Och det finns många sådana påhitt, inte bara på brädor naturligtvis. Man kan hitta dom på segel, bommar, fenor osv osv…….Allt för att få fram en ny årsmodell som alltid ska vara bättre, eller att någon bara fått för sig att det fungerar bättre än allt annat.
    Dagens brädor är inte så, det går inte att kränga iväg en bräda specialiserad för babords ridning till en surfare som ska segla på Fituna, den tiden är passe eftersom de flesta surfare är mycket medvetna och “ballstämplen” att vara surfer har definitivt svalnat. Skönt det förresten så slipper man alla dryga djävlar som inte kunde surfa men gjorde stort sken av det……

    Men, vi kommer att få se en hel del märkliga saker även i framtiden och kanske vi sitter om fem-tio år och garvar åt våra fenor som vi idag köper för dyra pengar, hur i helvete kunde vi köra på dom! (jag har ännu inte glömt staketfena, fotbollsfena och allt vad dom nu hette, fatheadsegel osv, dom var stekheta då).
    Jag fattar vad du menar Ulf, ibland går det för långt men än så länge så ser det riktigt bra ut, tills imorgon när det är nya grejer som vädrar luft!

  • andersbq

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 19:08

    Om man inte tagit ut svängarna i evolutionen så hade vi nog fortfarande åkt runt på Windsurfer Original.

  • getwet

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 19:42

    Aha, så nu har surfbrädor blivit levande organismer också? Då stämmer det faktikst att dom kan vara paddor. Tror inte Darwin syftade på surfbrädor när han beskrev evolutionsteorin:wink:

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad tycker ni om trenden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.