Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vad vill ni läsa i en windsurfingtidning?
-
Vad vill ni läsa i en windsurfingtidning?
Publicerad av Knatte på 30 mars, 2007 vid 06:49Tänkte bara göra en liten poll på vad ni vill läsa i en windsurfingtidning. Själv är jag så trött på alla oändliga tester på vågbrädor eller freestylebrädor i alla möjliga storlekar och modeller :tongue:
Faan kan de inte göra tester om brädor för riktiga män, med racemusche eller skägg :laugh: (Läs slalom/speedbrädor) 😀 😀 😀
Knatte svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Mer tester av race och freeracesegel. 0-100 cambers. Samt både slalom, speed brädor och även snabba freeridebrädor.
-
Knatte
Gäst30 mars, 2007 vid 06:55@joth 373417 wrote:
Mer tester av race och freeracesegel. 0-100 cambers. Samt både slalom, speed brädor och även snabba freeridebrädor.
Håller med 🙂 Men nu kan du skriva in dina önskemålen i Pollen också :laugh:
-
Knatte
Gäst30 mars, 2007 vid 08:51@The_Novice 373431 wrote:
Planche Mag har ju allt det där! 😎
Tyvärr är det ju på franska och då funkar det ju inte (inte för mig i alla fall):mad2: :crazy:
-
@The_Novice 373431 wrote:
Planche Mag har ju allt det där! 😎
Vet du om den finns att köpa nånstans i Sverige eller måste man prenumerera?
-
Varför kan inte vindsurfing tidningarna (tex boards,windsurf) ta upp vad som är bättre eller sämre med årets modell jämfört med fjolårets.
Om det inte är så stor skillnad eller till och med sämre så borde det framgå så att man vet om det är värt att köpa årets modell. Frågan är om dom inte vågar göra detta pga press från tillverkarna.
-
Jag kryssade i alla. Jag vill läsa om allt i vår skojiga sport i en surfblaska!
-
Jag håller med Masse. All of the above, please. Vad gäller tester så gillar jag att t.ex. Boards ibland testar brädor som inte är direkt jämförbara, typ att de testar en slalom och en fsw och en freeride som alla har samma bredd eller volym och sånt. Den typen av skillnader ändrar sig ju trots allt också lite efterhand.
-
@jonatan 373445 wrote:
Vet du om den finns att köpa nånstans i Sverige eller måste man prenumerera?
Jag har tyvärr inte sett någon som tar in dom, inte ens press-stop.
Däremot så kostar väl en prenumeration inte mer än ca 4 lösnummer så det har man ganska snabbt tjänat in. Språket är väl som Knatte säger ett problem men jag tränar hellre på franskan än tex tyska som jag bara har haft användning för i sverige och det kan jag vara utan… -
Knatte
Gäst31 mars, 2007 vid 15:15Tydligen så ligger vågsegling och artiklar om detta högt upp på önskelistan:smile:
Får nog göra om pollen i slalom/speedforumet för att få en bild som stämmer överrens med mina värderingar 😀 Men kul att se att det var ganska jämt fördelat över lag.. -
Varför inte SPECIFIKA utrustnings/riggtips. Jag vill ha allt i bestämd form och in i detalj. FÖrst då kan man förstå hur olika folk tänker om samma saker så att det går att se och göra skillnad. Alltså FÖR MYCKET allmänt och generaliserat och FÖR LITE specifika på djupet intervjuer om hur de bästa verkligen fungerar… Sen när man gör reportage om personer och spots så vill jag ha hela bilden i stället för bara en nischad mediabild/ikon.
-
Fast alla anser ju inte att det är så specifikt. Ta t.ex. Guy Cribb, han anser ju band annat att alla ska ha hängselelinorna placerade så att bakre linan sitter på precis av bomlängden. Nu håller jag inte riktigt med honom. Det funkar jättebra på nya segel om man står ut med att bli lite trött i framhanden när draget inte är så bra men på äldre segel (typ mitten av 90-talet) får framhanden alltid jobba som fan hur överriggad man än är.
Bomhöjd och annat är ju ungefär lika hugget i sten det.
-
@dr Masse 373451 wrote:
Jag kryssade i alla. Jag vill läsa om allt i vår skojiga sport i en surfblaska!
räknas surfslusken’s del av sporten in i sporten ???
-
Nu har det ju hänt en hel del sedan mitten av 90-talet och man kan ju knappast ge trim-tips som täcker 12 års utveckling? Då får man väl istället kolla i surftidningar från den tiden…
Guy Cribbs tips om hängsele linors placering är ju en grov guide för segel under 6 kvadrat och jag tycker det stämmer väldigt bra som utgångspunkt. Har man tex kört 5.3 och nästa gång skall köra 3,7 så är det inte lätt att komma ihåg var linorna skall sitta om man inte gjort tydliga markeringar på bommen och/eller antecknat i en trimbok…
Med Guys tips så kommer man tillräckligt nära med en gång för att kunna segla och sedan göra fintrimmet på vattnet (dragpunkten beror ju även av nedhal och uthal). En del bommar har ju dessutom markeringar i cm från masten och då behöver man inte ens ha med sig en gummisnodd!
(förutsatt att man kan dela ett tal med tre)Bomhöjd har det också gets en hel del trimtips om och det är ju inte hugget i sten vad jag vet!? Istället så har det väl getts ganska goda råd där man utgår från var bommen hamnar relativt brädans akter när man drar bak bommen (som i en vatten start). Kontentan blir då att bomhöjden tex beror av mastfotens position och såvida inte det blivit huggen i sten också (utan att någon sagt något till mig :blush: ) så är väl inte bomhöjden det heller…
-
@The_Novice 373717 wrote:
Guy Cribbs tips om hängsele linors placering är ju en grov guide för segel under 6 kvadrat och jag tycker det stämmer väldigt bra som utgångspunkt. Har man tex kört 5.3 och nästa gång skall köra 3,7 så är det inte lätt att komma ihåg var linorna skall sitta om man inte gjort tydliga markeringar på bommen och/eller antecknat i en trimbok…
Visst, fast du hävdar att det är en grov guide, han hävdar att placeringen är exakt. Men visst första gången jag provade att kontrollmäta enligt hand metod visade sig min lina sitta ungefär en cm framför hans rekommenderade så den stämmer ju hyfsat. Plus att den gör nytta eftersom nästan varenda seglare verkar ha sina linor 2-3 dm för långt fram.
Logga in för att svara.