-
Väderbriefing
Förutom att jag tittar på vindprognoser ofta, som alla andra här som vill ut på vattnet, kollar jag även på vissa speciella vädersidor löjligt ofta. Eftersom flera av er här är intresserade av väder och vind tänkte jag dela med mig av lite tips och bra väderlänkar som jag använder mig av dagligen. Flera av er surfare kanske redan använder dessa websidor och kan tolka dessa koder och kartor men för er andra kan det vara ett bra idé och komplement till Foreca mm.
Själv jobbar jag som flyglärare och är i högsta grad väderberoende alla timmar jag ska jobba i luften och jag planerar mitt liv efter när jag kan och vågar flyga. Här är tillförlitliga bra prognoser (tveksamt denna vinter) klart av intresse!
I stort sätt alla mina dagar börjar med besök på LFV vädersidor från mobilen. Liggandes i sängen, med trötta, suddiga ögon knappar jag på luren för att se om jag överhuvudtaget ska gå upp eller om jag ska smsa mina elever för att ställa in flygnigen, om de inte själva redan hört av sig. Kanske man får sova lite till eller så kanske hela flygdagen måste ställas in, som jag tyvärr tror det blir idag (TEMPO 1015 22015G25KT, “för mycket sidvind på Bromma såsom banan ligger”). Sedan jag klivit upp ur sängen tittar jag lite noggrannare på internet och försöker skapa mig en bild av vädret i de delar av Sverige vi ska flyga till samt hemma i närområdet så man iaf kan ta sig hem. Här kanske man går och lägger sig igen eller så blir det full fart iväg. Väl i bilen på väg till flygplatsen wappar jag lite till på mobilen för att se om jag ska fortsätta köra, hur vädret utvecklar sig eller om jag måste åka hem igen. Framme på flygplatsen blir det mer internetande, wappande, tolkandes, diskuterandes samt ringandes till metreologer på arlanda om något känns tveksamt. Sedan rullar det på under dagen, mellan flygpassen inspringandes till briefingrum på flygplatser här och var för att printa nytt väder. Väl hemma igen tittar jag några gånger till på vädret för att se om jag gjorde rätt som ställde in ett visst pass samt senare på kvällen tittar jag på prognoserna inför morgondagen för att se vilka kläder som ska läggas fram och om vädret tillåter en runda på stan med pilsner eller inte eller om det får bli vin till middagen. (När jag är ledig klarar jag mig ibland flera dagar utan att kolla prognoserna, så totalt körd är jag inte ;o)
Som jag skrev ovan, så spanar jag på väderprognoserna löjligt ofta, iaf de dagar som jag vill jobba. Nu är dessa koder klart svåra att tolka utan hjälp i början och allt är innästlat i massa regler som rör flygningen. Men när man kan koderna och kartorna är det en grymt bra hjälp till att utröna surfvädret. Inte som tidningarnas, en sol, moln och regn i samma symbol utan här står det när det kommer nederbörd, vilken typ, sikt, vindvridningar, byighet, molnbaser, när det slutar att regna, fina radarsekvenser i detalj i hela Sverige mm mm. Kanske man inte vill bli blöt?!
Dock måste man ta hänsyn till flera lokala fenomen för att förstå vindprognoserna och kunna jämföra hur det blåser på vattnet respektive på en flygplats. Själv använder jag dessa länkar ofta, såväl i stockholmsområdet, Skåne och på Gotland, speciellt smidigt när man alltid har med sig mobilen!
Här finns det mesta samlat, (ej radar)
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____18344.aspxTAF 9h = 9 h prognos, en ny var tredje timme.
METAR = aktuellt väder, en ny var 30e minut.
TAF 24 h = ett hum om morgondagen.Sen finns en version om man vill använda wap som går lite snabbare i mobilen…
Är någon nyfiken på hur koden fungerar kan jag återkomma om detta, nu blir det till att titta på vädret igen om jag kanske ska åka ut och jobba iaf…
/Peter
Logga in för att svara.