Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väderbriefing

  • Väderbriefing

    Publicerad av saratoga på 11 januari, 2008 vid 09:12

    Förutom att jag tittar på vindprognoser ofta, som alla andra här som vill ut på vattnet, kollar jag även på vissa speciella vädersidor löjligt ofta. Eftersom flera av er här är intresserade av väder och vind tänkte jag dela med mig av lite tips och bra väderlänkar som jag använder mig av dagligen. Flera av er surfare kanske redan använder dessa websidor och kan tolka dessa koder och kartor men för er andra kan det vara ett bra idé och komplement till Foreca mm.

    Själv jobbar jag som flyglärare och är i högsta grad väderberoende alla timmar jag ska jobba i luften och jag planerar mitt liv efter när jag kan och vågar flyga. Här är tillförlitliga bra prognoser (tveksamt denna vinter) klart av intresse!

    I stort sätt alla mina dagar börjar med besök på LFV vädersidor från mobilen. Liggandes i sängen, med trötta, suddiga ögon knappar jag på luren för att se om jag överhuvudtaget ska gå upp eller om jag ska smsa mina elever för att ställa in flygnigen, om de inte själva redan hört av sig. Kanske man får sova lite till eller så kanske hela flygdagen måste ställas in, som jag tyvärr tror det blir idag (TEMPO 1015 22015G25KT, “för mycket sidvind på Bromma såsom banan ligger”). Sedan jag klivit upp ur sängen tittar jag lite noggrannare på internet och försöker skapa mig en bild av vädret i de delar av Sverige vi ska flyga till samt hemma i närområdet så man iaf kan ta sig hem. Här kanske man går och lägger sig igen eller så blir det full fart iväg. Väl i bilen på väg till flygplatsen wappar jag lite till på mobilen för att se om jag ska fortsätta köra, hur vädret utvecklar sig eller om jag måste åka hem igen. Framme på flygplatsen blir det mer internetande, wappande, tolkandes, diskuterandes samt ringandes till metreologer på arlanda om något känns tveksamt. Sedan rullar det på under dagen, mellan flygpassen inspringandes till briefingrum på flygplatser här och var för att printa nytt väder. Väl hemma igen tittar jag några gånger till på vädret för att se om jag gjorde rätt som ställde in ett visst pass samt senare på kvällen tittar jag på prognoserna inför morgondagen för att se vilka kläder som ska läggas fram och om vädret tillåter en runda på stan med pilsner eller inte eller om det får bli vin till middagen. (När jag är ledig klarar jag mig ibland flera dagar utan att kolla prognoserna, så totalt körd är jag inte ;o)

    Som jag skrev ovan, så spanar jag på väderprognoserna löjligt ofta, iaf de dagar som jag vill jobba. Nu är dessa koder klart svåra att tolka utan hjälp i början och allt är innästlat i massa regler som rör flygningen. Men när man kan koderna och kartorna är det en grymt bra hjälp till att utröna surfvädret. Inte som tidningarnas, en sol, moln och regn i samma symbol utan här står det när det kommer nederbörd, vilken typ, sikt, vindvridningar, byighet, molnbaser, när det slutar att regna, fina radarsekvenser i detalj i hela Sverige mm mm. Kanske man inte vill bli blöt?!

    Dock måste man ta hänsyn till flera lokala fenomen för att förstå vindprognoserna och kunna jämföra hur det blåser på vattnet respektive på en flygplats. Själv använder jag dessa länkar ofta, såväl i stockholmsområdet, Skåne och på Gotland, speciellt smidigt när man alltid har med sig mobilen!

    Här finns det mesta samlat, (ej radar)
    http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_Bred____18344.aspx

    TAF 9h = 9 h prognos, en ny var tredje timme.
    METAR = aktuellt väder, en ny var 30e minut.
    TAF 24 h = ett hum om morgondagen.

    Sen finns en version om man vill använda wap som går lite snabbare i mobilen…

    Är någon nyfiken på hur koden fungerar kan jag återkomma om detta, nu blir det till att titta på vädret igen om jag kanske ska åka ut och jobba iaf…

    /Peter

    electric svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fastforward

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 11:37

    Hur tolkar man all den där koden då?

  • stoorfaen

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 13:03

    Bra inlägg! Jag har också en bakgrund som flygare och jobbade lite med flygvädret som bas när jag seglade i Ängelholm mest.
    Kanske är värt att säga att man kan uppskatta vindriktningen ganska bra från kartor med isobarer som den understa bilden av saratoga. Om jag inte mins fel så kan man förenklat säga att vinden blåser motsols runt lågtryck och vice versa på höjd…MEN, vid marknivå över vatten så vrider vinden ner ca 20 grader. Exempelvis, om det är ostliga vindar på höjd (riktning 090 grader) så kan man uppskatta vindarna vid vattnet till 90 – 20 = 70 grader (ca ONO). Jag har för mig att detta beror på att “friktionen” mot marken reducerar corioliseffekten en aning. Självklart så kommer lokala fenomen så som havsbris/landbris att spela in runt kusten också!

    Saratoga, har du kollat nått på TAF och METAR när du planerar? Eftersom jag bor i stockholms skärgård nu så har jag ingen större flygplats i närheten…och tycker inte arlanda eller bromma stämmer speciellt bra med vad som händer härute…men det kanske är bra skit om man har någon kustnära flygplats i närheten!?

  • saratoga

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 16:57

    Precis, och i byarna vrider vinden i stort sett uppåt några grader. Klar skillnad märker man mellan dessa flygplatser och Stockholmsskärgård, men tittar man på vindarna på 2000 ft på låghöjdsprognosen ser man ofta ett bra samband med skärgården. Eller så lägger man på några m/s på vinden på flygplatserna så stämmer det också ganska bra. 2 kt motsvarar ungefär 1 m/s. För de gånger man vill segla i Mälaren har man en klockren prognos om man tittar på Brommas väder.

    För att ta ett exempel på en prognos TAF 9h:
    __________________________________
    ESMK 111526Z 111519 21008KT 6000 -RA BR BKN009 TEMPO
    1519 4000 RA BR BKN004 PROB40 1719 SCT008 BKN015=

    Detta betyder: ESMK (Kristianstad, har jag för mig)
    111526Z =utfärdad den 11 kl 1526 UTC
    111519 = prognosen gäller den 11e mellan 15 och 19 UTC

    (Huvudväder)
    21008KT = vinden 210 grader 8 kt
    6000 = 6 km sikt
    -RA = i lätt regn
    BR = fuktdis
    BKN009 = molntäcke på 900 ft BKN = 5/8 – 7/8 moln

    TEMPO = max halva perioden, i detta fall mellan 15 och 19 UTC mer regn och lite lägre moln

    PROB40 = 40 % risk el möjlighet (om det ska bralla) i detta fall SCT008 och BKN015, dvs splittrat molntäcke på 800 ft och 1500 ft.
    __________________________________

    Ett exempel på en enkel METAR:
    ESNQ 111620Z VRB02KT 2000 SN OVC003 M05/M06 Q0989=
    (Kiruna)

    Utfärdad den 11e (idag) kl 1620 UTC, alltså 1720, 20 (minuter sen) Variabel vind 2 knop. 2 km sikt i snöfall. Overcast på 300 ft, minus 5 grader, daggpunkt minus 6 grader, lufttrycket 989 hPa
    __________________________________

    Ett exempel på en 24 h TAF:
    ESMS 111610Z 120024 19015KT 7000 -RA SCT005 BKN008 PROB40
    0015 2500 RA BR BKN004 BECMG 1518 9999 BKN012 TEMPO 1220 19020G30KT BECMG 2123 25015KT CAVOK=

    l detta fall Malmö, Sturup. Här ska det blåsa sydlig vind på 15 kt. (säkert surfbart ute till sjöss!!!) Efter i morgon lunch ska det bralla 20 kt och 30 kt i byarna, dvs i runda slängar 4,7 till 5,2. Under kvällen vridande mot västlig vind och avtagande och finare väder, CAVOK.
    __________________________________

    På kodnyckeln finns det massa olika förkortningar såsom BR (fuktdis) Oftast förekommer bara några få här i Sverige så de är lätta att komma ihåg. Ibland måste jag gå in och tjuvkika där…

    Sen kan prognoserna se ut hur som helst. Bara att kika in och öva så och då. Det går snabbt att lära sig!

    //Peter

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:25

    Ursäkta om jag verkar negativ, men va fanken ska man med dessa rappakalja-koder till när det finns timme för timme prognoskartor gratis från t.ex DMI? 😉
    Dessutom är det rätt stor skillnad mellan vädret lokalt på en flygplats och längs kusten. För en lokal prognos för ett visst spot är det bara prognoskartor som gäller, eller interpolerat till en viss koordinat enl t.ex windguru eller windfinder. Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉

  • saratoga

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:42

    Visst är Foreca mm superbra! DMI har jag bara använt ibland när jag flugit över till Danmark, så DMI har jag inte så mycket erfarenhet av. Måste kika mer på den sidan…

    Det jag gillar med LFV är att man med en knapptryckning från telefonen får detaljerad info på några sekunder. Inte bara vilket håll vinden kommer ifrån utan även när solen tittar fram och när det ska regna. Foreca är min huvudmetod när jag vindsurfar, den fungerar också från mobilen med kartor och vindpilar. Använder t om Foreca ibland när jag planerar inför flygpass. Samt för mig betyder dessa koder att man kanske är ledig och får åka iväg och vindsurfa istället för att jobba 😉

  • poppo

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:52

    @Lars_K 438025 wrote:

    Ursäkta om jag verkar negativ, men va fanken ska man med dessa rappakalja-koder till när det finns timme för timme prognoskartor gratis från t.ex DMI? 😉
    Dessutom är det rätt stor skillnad mellan vädret lokalt på en flygplats och längs kusten. För en lokal prognos för ett visst spot är det bara prognoskartor som gäller, eller interpolerat till en viss koordinat enl t.ex windguru eller windfinder. Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉

    “Västkustsyndromet” Lars_K, ni har ju DMI – bara att gratulera. Jag kollar mest på TAF:en för ESSA (Arlanda) när jag ska segla hemma på ekoln (Uppsala). Man behöver inte lära sig all rappakalja-kod, fokusera på de fem siffrorna i början med KT i slutet – vinden! Och var observant när de dyker upp igen i sk TEMPO-grupper (tillfällig vind mellan angivna klockslag). Kan ju tillägga att även jag använder mig av dessa prognoser i jobbet, då blir valet enkelt när man dessutom vet hur pass bra de stämmer. Som bonus är det en mycket snål sida (enbart text) att ladda i mobilen.

  • stoorfaen

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:53

    @Lars_K 438025 wrote:

    Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉

    Hehe, ja, det beror på hur stora vågorna är!

    Det som jag tycker är en fördel med flygplatsprognoser är att de verkar vara mer pålitliga. Kollar man på SMHI’s kustväder så tycker jag det verkar som dom tar i lite extra för att hålla söndagsseglare lite uppskrämda…”det kan mycket väl blåsa upp till kuling under eftermiddagen” medan det i själva verket maxar på “fräsch fris”… I flygbranschen å andra sidan 😉 så är det där med starka vindar även en fördel i många fall och därför tror jag att man inte vill överdriva eller för den delen underdriva vindstyrkan, utan nämner det mest troliga vindstyrkan…men det är bara en känsla jag har…

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 17:54

    För omständigt och komplicerat för mej, men alla har ju sin väg till lyckan. 🙂

  • lars_k

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 18:00

    @poppo 438036 wrote:

    Jag kollar mest på TAF:en för ESSA (Arlanda) när jag ska segla hemma på ekoln (Uppsala).

    Jo, det förstår jag. Ekoln ligger väl precis intill Arlanda, då är det ju guld värt med en uppdaterad lokal prognos förstås…

  • electric

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 18:09

    @Lars_K 438025 wrote:

    Ursäkta om jag verkar negativ, men va fanken ska man med dessa rappakalja-koder till när det finns timme för timme prognoskartor gratis från t.ex DMI? 😉
    Dessutom är det rätt stor skillnad mellan vädret lokalt på en flygplats och längs kusten. För en lokal prognos för ett visst spot är det bara prognoskartor som gäller, eller interpolerat till en viss koordinat enl t.ex windguru eller windfinder. Och vågprognoser är ju minst lika viktiga…håller sjöflyget reda på dem eller? 😉

    Alla tillskott till kännedom om väderläget är bra – och jag är säker på att dessa kartor gör att man ändå bättre kan sätta sig in i hur vindarna kommer att bli (varför skulle de annars finnas??).

    Färdiga prognoser i all ära – men bara en sådan sak som att veta var kall- och varmfronter befinner sig och hur snabbt de rör sig gör att man väldigt bra kan avgöra t ex när vinden kommer att vrida. DMI funkar jättebra på Västkusten och räcker säkert där. Men här i Stockholmstrakten är det guld värt att veta om en front är på gång – som man VET kommer att (till exempel) vrida upp vinden från SV till V, och att man därmed ska avstå från Fituna och istället direkt satsa på något ställe där man också kan köra V (t ex Farstanäs). Och på Farstanäs vid V är det bra veta om kallfronter är på gång – ty de vrider definitivt upp vinden, t ex från V till NV. Och då ska man helst ha kommit iland, annars kanske man får simma tillbaka. Vet man att ett front är på gång så ser man tecken på vridning nån timme (eller ett par) i förväg – och kan då vara på sin vakt.

    Fronter kollar jag redan idag upp så bra det går (tyvärr redovisas de inte grafiskt på SMHIs sidor som “förr” i världen) – men dessa kartor kommer att göra detta lättare och säkrare. Så tack till dig som informerade!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väderbriefing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.