Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Väderlarmsystem
-
Väderlarmsystem
Publicerad av koffelager på 14 december, 2007 vid 13:24Hej!
Heter Kristoffer Lager. Är snart färdig meteorolog. Kommer göra mitt exjobb på ett företag som främst jobbar med vind och vindmodeller. När jag varit och hälsat på min brorsas jobb, se bannern uppe i vänstra hörnet, har diskussionen om ett mobil/sms-baserat system kommit upp. Alltså ett system där man får sms med aktuella vindar, och prognoser framåt.
Skulle vilja att ni kom med önskningar om hur ett sånt här system skulle fungera, hur mycket det får kosta, vilken information man vill ha, hur många potentiella kunder det kan finnas.
Tänk fritt (men hyfsat realistiskt:cool2: ) och kom med idéer.Mvh Koffe
platypus svarade 16 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Marknaden för detta system krymper nog allt eftersom folk skaffar sig mobiler som kan surfa på nätet. Då kan man själv söka upp den info man vill ha – gratis dessutom.
Tror inte att jag skulle vilja betala för något annat än observationer från det spot jag planerade att åka till. Men för det krävs ju vindmätare och annan hårdvara.
-
Mina önskemål:
- Kunna lägga upp mina favorit spots (och vilka vindriktningar dom funkar på)
- Kunna definiera när jag har möjlighet att surfa
tex: vardagar 17-21, helger - Sen vill jag kunna se en lista på vilka dagar som är bäst att
surfa på framåt i tiden och vilka spots det är som gäller. Detta
baserat på spotsen som jag har valt och mina vindsurfings tider. - Sen vill jag kunna se samma lista som ovan fast på alla tider så
det kanske kan vara värt att ta ledigt från jobbet. - Dom olika spotsen som finns skall vara globala så att alla inte behöver
skapa duplicerade egna. - Spotsen kan vara länkade till andra vindsajter oxå så man kan jämföra
prognoser ex: windguru,DMI
Huvudmålet:
Automatiskt räkna ut när det är optimalt att ge sig ut i vindsurfa utifrån när man själv har tid.Jag tror inte att detta finns i något system idag… men jag kan ha fel (hoppas att jag har fel) ..
Kostnad: 30-50kr i månaden per person…
men helst reklamfinansierad av alla svenska vindsurgfing shoppar, och vindsurfing brands… 🙂 -
“Triggernivåer”, dvs så snart det kommer in en observation eller prognos som säger att det blåser mer än triggernivån (eventuellt kan man tänka sig motsatsen med, att det triggar när vindhastigheten är lägre än nivån) på favoritspotet, så kommer ett sms. Bra för oss surfare som letar kuling, minst lika bra som varningssystem för den som av nån outgrundlig anledning inte vill ha kuling.
-
RSS!!!
Alltså, mobilerna blir allt bättre. Med utrymme för bra tredjepartsprogram. Och datatrafiken är redan hyggligt billig (jag kör min fasta uppkoppling via tre). I takt med att operativen blir bättre så blir blir specialapplikationer och rikare media allt mer rimligt att använda.Idag är dock sms/mms det med bäst penetration… Det är kanske roligare att bygga för framtiden (typ iPhone/android).
Sparar man tid med tjänsten kan den vara värd en hygglig slant. Utan problem 50–100kr månaden, om den är tillräckligt bra och sparar jobb jmfrt med att surfa runt själv…..
-
@Koffelager 433996 wrote:
Hej!
Heter Kristoffer Lager. Är snart färdig meteorolog. Kommer göra mitt exjobb på ett företag som främst jobbar med vind och vindmodeller. När jag varit och hälsat på min brorsas jobb, se bannern uppe i vänstra hörnet, har diskussionen om ett mobil/sms-baserat system kommit upp. Alltså ett system där man får sms med aktuella vindar, och prognoser framåt.
Skulle vilja att ni kom med önskningar om hur ett sånt här system skulle fungera, hur mycket det får kosta, vilken information man vill ha, hur många potentiella kunder det kan finnas.
Tänk fritt (men hyfsat realistiskt:cool2: ) och kom med idéer.Mvh Koffe
Ett tips: ta kontakt med “Den surfande systemutvecklaren”, dvs han som driver http://www.surfnet.se. Kolla också följande tråd:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53610. Allmänt sett kan sägas att problemet inte i första hand är att ta del av vinduppgifter (även om såklart all hjälp i den vägen välkomnas!) utan att sätta upp och få ha kvar (dvs utan att de stjäls) vindmätare (eller webbkameror) vid aktuella spots. -
Jag tror att det kan bli populärt om det är ett användarvänligt system och om den kan ge väldigt lokala prognoser eller observationer.
Logga in för att svara.