Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Väderrekord
-
Väderrekord
Publicerad av wind-lover på 25 november, 2006 vid 22:37Den värsta/bästa stormen i sverige när var det?
Någon som har något minne av ett oväder från något år?
Kanske man surfade då och det var bara så nice; vem vet…:smirk:
Knatte svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Estoniastormen?
Jan Heweliusz-stormen?
Gudrun?Ett mannaminne är den tidsrymd som förflyter mellan säsongens första och andra storm.
-
Knatte
Gäst26 november, 2006 vid 08:28Värsta stormen, som jag vet var stormen -69 😀 Den var en äkta tropisk storm med vindstyrkor uppåt 40 m/s.
Läs här :
För att finna en likartad storm vad gäller verkningarna får vi kanske gå tillbaka till den 22 september 1969 då tio personer miste livet och mängden stormfälld skog som sagt uppgick till runt 25 miljoner kubikmeter. Även den andra stormen det året den 1 november fällde mycket skog (cirka 10 miljoner kubikmeter) och dödade sex personer.
De maximala uppmätta medelvindarna vid dessa två stormar var något högre än i år med 35 resp 36 m/s (Ölands södra grund resp Örskär). Vid det senare tillfället var Hanö liksom i år värst med en medelvind på 33 m/s. Högre vindhastigheter har dock förekommit några gånger längs kusterna, t ex 24 november 1981, 26 januari och 26 februari 1990, vid alla dessa tillfällen på Kullen i nordvästra Skåne.
Denna station låg dock mycket vindutsatt och då den inte drivs längre bör man nog inte jämföra dessa värden med de stationer vi har idag. Den allra högsta uppmätta medelvinden i Sverige var 40 m/s från Ölands södra grund den 17 oktober 1967. Men inte heller detta rekord stod sig denna händelserika januarimånad då Stekenjokk i de södra Lapplandsfjällen uppmätte 44 m/s i medelvind under måndagen. -
Den här känns nästan overklig (och ja, den kommer från aftonbladet):
Högsta vindhastighet: 81 m/s i byarna vid Tarfala i Lappland 20 december 1992.http://www.aftonbladet.se/vss/vader/story/0,2789,183327,00.html
Annars har vi ju den här, i spåren av Gudrun:
Den högsta uppmätta medelvinden någonsin i Sverige observerades natten till tisdagen. I Stekenjokk blåste det 44 m/sekund i medelvind. -
Ja va ute o segla när Estonia sjönk, dock inte till havs utan på Ivösjön, vinden räckte så det blev över till o med:-).
Mitt “värsta” storm-minne e dock från -91 en oktoberdag med ordentliga nordvästliga vindar o en hel del större träd som knäcktes precis bakom där jag parkerat bilen…
Sen finns det några dagar från Ivösjön tex då det blåste så mycket så alla väntade på mindre vind, själv försökte jag mig på att segla med mitt 4.5 ART Speed Pro en sådan dag i kombo med min BIC Adagio (året var 92…), det jag minns är att jag fick ett sju-helsikes kastfall när vinden bara lyfte upp allt ur vattnet o riggen slet mig framåt så de kändes som om ryggen skulle gå av…blev en fin flygtur på ett antal m samt bräda/segel långt ifrån mig…Efter det gick jag in o väntade på mindre vind *haha* -
Vikka grejoor!!!
-Tropisk storm med 40m/s…. :shocked:
-Surfat när Estoni sjönk…. 😎
-Ooooo 81m/s i Lappland…. 😮Någon mer som varit med om någon storm/oväder?
Att surfa i storm är ju gaalet men….inte helt fel ändå 😉 …. heheDet e ju grymt kul när det blåser mycket!!
Men,men ….
Jag vet själv att det kan bli farligt när det blåser mycket…
vissa brädor vill flyga in i ens huvud vid 27 okt tillfällen:rolleyes: :frown:
ajajaja sådant gör ont….hehe -
Borde inte en liten trastuga i tarfala i princip forsvinna om det blaser 81m/s? Har svart att tanka mig att det blast sa mkt…..
Kommer ihag januari 1993, da stack vindmataren ivag over 40m/s i byarna i Gbg. Kommer ihag att jag var pa forsta sidan i GP 😉
-
Oregistrerad
Gäst27 november, 2006 vid 10:06Har för mig att man hittade Tarfalastationens container ca 3 km längre ned i dalen vid det tillfället samt att vindhastigheten inte är uppmätt utan beräknad. Vinden knäckte nämligen en stolpe av syrafast stål (tänk vägbelysningsstolpe mod mindre) och att KTH beräknade vinden som krävdes för att bryta just den stolpen till 80-90 m/s. Det är andrahandsuppgifter men de kommer från personal på Tarfalastationen.
/Christian
-
Har tillbringat många sommrar i tyskland under min ungdom även senare också för den delen.. I syd tyskland finns några sjöar (alpsjöar typ) som har en rätt
kul egenskap på sommaren. 2-3grr /dag om det är fint varmt väder vill sägs så blåser det upp med kort varsel o blåser i någon timme sedan lungt igen!
Varnings blixtar börjat blinka ca 30-40min innan det kommer vind o då badar man på egen risk så att säga och alla surfare springer o hämtar sina grejer…;-) sommaren 92 var vi där i 4 veckor o seglade 5,3á nästan varje dag…
en dag kom det dock en betydligt kraftigare “Bris” än vanligt som uppmättes till 42 m/s ….opps!!! inget bra med en 5,3á hihi första o förhoppnings vis ända gången jag upplevt 1,0-1,5m vågor i en relativt liten insjö. -
På den lite stillsammare änden av skalan vill jag minnas att nån under min tid som Linsurfare berättade om en dag på “udden” när det blåste som fan och alla var ute på vattnet så ingen märkte att en björk inne vid land knäcktes på mitten och nästan prickade klubbstugan. Tydligen ska Linsurfs vindmätare ha visat 28 m/s men den som berättade det här för mig trodde att vindmätarens siffror var i underkant på grund av mätarens konstruktion.
-
Stormen 1969 borde vara den absolut värsta. Minns den väl, satt tillsammans med mina föräldrar en hel natt i köket och såg träden utanför knäckas en efter en. Ingen vågade gå och lägga sig, stormen höll Sverige i skräck ett helt dygn. De stormar som kommit senare tycker jag personligen varit ganska mesiga.
Dagen efter när radio och TV fungerade igen så var förödelsen stor i hela landet.
Skadorna på skogen var omfattande, men inte lika stora som när Gudrun drog förbi. Men det berodde på att det “moderna” skogsbruket inte existerade 69.
Tak blåste av, lastbilar välte och hela Sverige var i princip strömlöst. -
Oregistrerad wrote:Har för mig att man hittade Tarfalastationens container ca 3 km längre ned i dalen vid det tillfället samt att vindhastigheten inte är uppmätt utan beräknad. Vinden knäckte nämligen en stolpe av syrafast stål (tänk vägbelysningsstolpe mod mindre) och att KTH beräknade vinden som krävdes för att bryta just den stolpen till 80-90 m/s. Det är andrahandsuppgifter men de kommer från personal på Tarfalastationen.
/Christian
HELT SJUKT:eek:
-
Jag minns när vi åkte till Värmland när stormen Gudrun var här.
Då ett träd föll precis bakom bilen, puuuh det var verkligen ett sånt ögonblick som jag aldrig kommer att glömma. :shocked:
Och för ett par år sedan då det var storm och det stora grann-trädet föll precis mellan våra hus..puuhh tur i oturen!!!Det kan ju som sagt hända olyckor om man sticker ut och surfar vid sjukt starka vindar.
Något extremt som har hänt någon gång?Surfing :laugh: :laugh: :laugh:
Ha’de fint
-
Knatte
Gäst27 november, 2006 vid 21:42getwet wrote:Stormen 1969 borde vara den absolut värsta. Minns den väl, satt tillsammans med mina föräldrar en hel natt i köket och såg träden utanför knäckas en efter en. Ingen vågade gå och lägga sig, stormen höll Sverige i skräck ett helt dygn. De stormar som kommit senare tycker jag personligen varit ganska mesiga.
Dagen efter när radio och TV fungerade igen så var förödelsen stor i hela landet.
Skadorna på skogen var omfattande, men inte lika stora som när Gudrun drog förbi. Men det berodde på att det “moderna” skogsbruket inte existerade 69.
Tak blåste av, lastbilar välte och hela Sverige var i princip strömlöst.Jag minns också stormen -69, ävan om jag var en liten knatte då (4 år ) Våran familj höll på att bygga hus då och vi hade målare som skulle måla huset då. Tror inte det blev så mycket målat faktiskt :shocked:
Det mesta av våran skog blåste ner, så det var mycket skogsmackel efter det. Men det absolut värsta sedan, var ju att man blev utkommenderad att plantera om skogen några år senare. Hur kul är det att sätta granplantor 😡 :blush: (Ledtråd…. jävligt tråkigt vart det)
Logga in för att svara.