Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väderstation för 2000 kr

• Väderstation för 2000 kr

Publicerad av robin på 9 maj, 2006 vid 10:58

Kan det finnas någon här som känner sig intresserad av väder? Fick reklam om den här:

Väderstation WM918 med PC-utgång

Art.nr: 61850

En komplett väderstation, som även kan anslutas till en PC

Fabrikat: Oregon.

Displayenheten visar:
    Tid Ute- och inomhustemperatur
    Lufttryck Relativ fuktighet ute och inne
    Daggpunkt Vindstyrka
    Vindriktning Kyleffekt
    Nederbörd Väderprognos

Max/minfunktion för temperatur, relativ fuktighet, daggpunkt, kyleffekt och vindstyrka.
    Väderprognos beräknas från aktuella värden och från befintlig databas i displayenheten.

Scanfunktion: Displayenheten kan bläddra
    mellan mätvärdena för de olika storheterna med
    5 sekunders mellanrum. Praktiskt om man
    placerar enheten där alla kan se den.
    Belysning finns.

Allt ingår: Displayenhet – sensorer för ute/innetemperatur, lufttryck, relativ fuktighet ute/inne, vindhastighet och vindriktning – regnmätare – batterieliminator – kopplingsbox med 3m kabel – 3 st anslutningskablar för yttre sensorer, längd 9,1m – svensk bruksanvisning.
    Tillbehör: Vi tillverkar kablar av önskad längd
    Dataprogram och Data-Pak beställs separat, se nedan.
    Garanti: 1 år.

Pris 1985 SEK Beställ st

Sedan tillkommer några hundra för program och sladdar. Mer info finns här:
    http://www.sagitta.se

vinta_kestrel svarade 18 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • royn

Medlem
    9 maj, 2006 vid 14:05

Hmmmmmmm……mycket intressant. Vore king om man kunde koppla telefonsvar till den så att säga. Funkar det? Någon som är lite el och tele kunnig?

• vinta_kestrel

Medlem
    11 maj, 2006 vid 21:07

Själv har jag en LaCrosse 2315. Trådlös (upp till 100 meter – sanning med modifikation). Har haft den på bryggan i höst/vinter men det var lite för långt dit (~70 meter, plus då yttervägg/fönster) så den tappade förbindelsen lite titt som tätt med basstationen/displayen. Monterade den närmre huset för en månad sen och då vart det bättre, men anemometern dog i samband med uppsättningen. Ska hämta en ny i morrn och kan väl egentligen först då uttala mig om den är bra eller ej.

Temp inne/ute, barometer och hygrometer verkar schyssta, men just anemometern verkar inte helt bra vad gäller vindhastigheten (riktningen är no problemos). Regnmätaren har jag inte fått ordning på, men det ska visst bara vara att fippla lite med reed-kontakten.

Till väderstationen ovan så medföljer serie-kabel som man drar från basstationen/displayen som sitter inomhus och tar emot signalerna från tempmätaren utomhhus. I tempmätaren kopplar man anemometer och regnmätare med var sin 10 meter lång kabel. Programvara medföljer också så man kan publicera sin data ute på nätet. Men man använder sig istället av en applikation som heter WuHu – Weather Underground Heavyweather Uploader, som man kan låta skicka data till Weather Underground.

Exempel på hur det kan se ut (taget från en period när jag hade allt igång): http://www.wunderground.com/weatherstation/WXDailyHistory.asp?ID=IRONNEBY1&day=11&year=2006&month=2

Det finns även kommersiella programvaror som man kan använda som använder sig av all data för att kalkylera fram andra väderdata baserat på regn, vind, lufttryck, vindriktning etc.

Hela härligheten går på 2995:- utpris vilket ju är en del billigare än Davis-stationerna. Å andra sidan är Davis-stationerna av bättre kvalitet.

När jag väl ser att allt lirar som det ska och vindhastigheten verkar stämma någorlunda överens med Utklippan/Hanö (jag bor mittemellan) så återkommer jag och kan då rekommendera/dissa den.

btw, det finns en LaCrosse vädergrupp på Yahoo om ni vill veta mer eller har problem med ovan produkt.

Mvh
    Niclas

• vinta_kestrel

Medlem
    14 maj, 2006 vid 06:47

Så, nu är den uppe. P.g.a. dess placering är inte riktningar från VNV->S riktigt tillförlitliga, men å andra sidan är det bara de andra riktningarna som är intressanta för oss här nere.

http://www.wunderground.com/cgi-bin/wxStationGraphAll?ID=IRONNEBY1&type=3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väderstation för 2000 kr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.