Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vädjan! Läs detta!!!!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 11:54

Det är ju ganska poänglöst att gnälla på journalisten, så fungerar media. Det är helt enkelt upp till oss att se till att de inte har något att skriva om. Det räcker med en allvarlig olycka och sen kommer TV och kvällstidningar att fråga Tomas Bodström vad han tycker om saken.

Dessutom så är det knappast helt ofarligt att få en 27 meterslina på sig som kommer i full fart.

Undvik mao att kitesurfa nära badgäster antingen för att du inte vill skada medmänniskor eller för att du även fortsättningsvis vill ha möjlighet att åka utan restriktioner. Beroende på hur du är lags, var lite pragmatisk…

• cortex

Medlem
    16 juli, 2003 vid 12:02

Visst borde badgäster fatta bättre, men även oklyftiga männsikor går på stranden och blir nyfikna ibland. smile.gif
    Jag lovar att det inte görs något IQ-test på offret vid en ny olycka så den ursäkten lär vi ju knappast kunna använda.
    Sedan är det ju så också att om du aldrig hållit på med vind-relaterade sporter så har du nog inte en susning om vart det är farligt att stå och inte, fanken, de flesta landkrabbor vet inte vilket håll det blåser från om man frågar dem.
    Vår sport är och ser verkligen annorlunda ut och väcker mycket nyfikenhet, det är en av dess stora attraktioner men också en del av dess problem.
    Så vi får nog så lov att försöka få nyfikna att hålla sig undan. Vråla till ordentligt om så behövs så att vederbörande flyttar på sig, landa kiten och gå fram och förklara varför det var så viktigt att de flyttade på sig snabbt (och be om ursäkt om de tyckte att du var otrevlig).
    Kan kännas lite “oschysst” att folk kommer fram och nästan ber om att få en kite i skallen (enligt oss som vet riskerna) och sedan gnäller om de får det; men vi måste inse att folk är nyfikna och att de aldrig hade ställt sig “ivägen” om de visste hur de skulle stå på ett säkert sätt.
    Vi får väl se det som ytterligare än utmaning med vår sport att informera nyfiken publik så att de håller sig på säkert avstånd. 🙂

/Kaj

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 12:55

Bra formulerat Kaj.
    Jag håller helt med dig.
    Jag var kanske inte så pedagogisk i min inlägg.
    Men jag ville bara ge en liten annan vinkling/aspekt på samtalet, och så kommer du och fixar det 🙂

Självklart så är frågan om säkerhet vid kieing helt upp till den som kör. Ansvaret ligger hos denna och se till att ingen annan skadas när han/hon kör.
    Ganska enkelt, det är som när du kör bil, du är ansvarig.
    Det jag ville påskina var det som du bla tog upp, folk förstår inte men är nyfikna. vilket är en bra sak.

Men det är fortfarande inte speciellt smart att ställa sig 20 meter ifrån och under en kite i farten.
    Men vissa har ju som sagt lite problem med tänkandet och självbevarelsedriften……

Henke Btw, har du blivit pappa än Kaj???

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:03

har faktiskt råkat ut för det starka bandet mellan föräldrar och barn, surfade vid en surfstrand och folk badade vid stranden, höll avstånd, och hade uppsikt men från stranden
    såg det ut som om jag seglade nära.
    Morsan plumsade ut i vattnet och skrek på ungarna.
    20 meters avstånd ser säker väldigt kort ut från stranden.
    Själv tänker jag att badfolket är idioter så man får akta sig. Intelligensen saknas och respekten för windsurfare och kitare saknas också.
    Själv kan jag bli lite irriterad om det är en flera kilometer lång strand och inte ens 100meter är åt surfare.
    //arctic surf

• cortex

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:14

Henke, jodå vi fick en jättesöt liten dotter 23.13 i måndags. Så nu är jag farsa också! 🙂
    Både dotter och mor mår jättebra och vi åkte hem bara 18 h efter vi åkt in till förlossningen.

Så nu är jag LYYYYYCKLIG!!! 🙂 🙂

/Kaj

(Nu förstår jag också helt klart hur besyddande man blir över sina barn, jag skulle dräpa den som gör min lilla dotter illa)

• toto

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:14

Jag tror ju inte att badfolket är ett särskilt släkte med brist på respekt för kite/vindsurfare. Jag tycker det är olämpligt att surfa när badgäster är i närheten, men jag är ganska ny på det..

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:25

GRATTIS KAJ skit kul att höra, du skrev sådär stolt som bara en nybliven pappa gör laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
    18tim då var det snabba ryck…..

Henke

TOTO:

badsläktet är absoult inget dumt släkt. Men bland denna skara så är det någon enstaka som inte är så braight.

Henke

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:27

Ej braight = ej använda sunt furnuft.

• henc

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:48

Det aer vaeldigt laett att vaenta till efter den stoersta ruschen.. vid 17-18-19 aer bara 10% av badgaesterna kvar. Dessutom aer vindarna starkare paa kvaellen.

h

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 15:15

Så vad tycker ni då om de kitekurser SP håller på ett minst sagt fullpackat Tylösand? Jag blev skitskraj när jag såg det igår. Inte för min egen skull då man som kitare har vett nog att hålla sig på avstånd utan för alla de nyfikna badarnas skull som säkert har noll koll. Visst, SP killarna är säkert grymt duktiga men det var Julie P oxå, innan hon dog! Händer rätt alvarliga olyckor även när folk är skitduktiga, verkar bara så j-a onödigt att utsätta hela sporten för potentiellt skitrykte för lite kosing.

tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 17:11

det är väl fan ingen sensationsjournalistik, de skrev ju bara vad som hände.
    inte konstigt killen blev rädd, det hade jag med blivit.

använd sunt förnuft!

//staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 18:22

för övrigt är inte 20m avstånd nog och kajta så nära stranden att kajten flyger över den är dumdristigt.
    klarar man inte komma ut så kör man inte där…
    och att köra där det är mycket badare är bara dummedumt.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 18:46

jag som körde minst 20 meter ifrån kör windsurfinggrejor

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2003 vid 19:30

Jag tycker inte vi skall förorda egna lagar/regler som gjordes i artikeln (Kurs innan Kiteköp). Jag tycker du motsäger dig själv lite grann. Vi är många som lärt oss utan kurs på bra folktomma stränder med kompisars, tidningars och videons hjälp. Man skall inte försöka göra en redan dyr sport dyrare. Bort med alla förbud och skicka med en skopa sunt förnuft vid Kiteköpet istället.

Jag skulle dock inte velat vara i din sits när reportern ringde….

• styret

Medlem
    16 juli, 2003 vid 21:20

Tydligen finns det fer rötägg än det jag såg idag.
    mitt inne bland badarna på haga parks badplats låg en newbie och försökte resa sin kite. och idag var det nordliga vindar så det var knappast så att han hade drivit tid ifrån sandbergen…

sånt blir man förbannad på. (och inte bara för att jag är windsurfare grin.gif) Det händer ju uppenbarligen olyckor.
    sönt att dom flesta här iallafall verkar förorda avhållsamhet från badstränderna och annat ickesurfande folk…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vädjan! Läs detta!!!!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.