De små, våginriktade frestylebrädorna (wave score, F2 255, JP freestlyle wave (2001), etc) torde fungera bra. Jag har inte testat dem, men har en egendesignad brada på samma koncept (kanske mest lik wave score, men lite mer rocker).
Det intressanta är att man i stort sett får två brädor i en när man byter fena. Men en större, rakare, djupare och styvare fena planar man lite tidigare, får bättre avstamp i plattvattenhopp och framför allt mycket bättre fart i lättvind. Med en riktig vågfena (20-22cm) med riktigt mycket flex i toppen blir det en helt annan, mycket bättre, känsla i vågridningen. Obs att det inte räckar att gå ned i storlek och ta en liten men styv fena. Det är mera den extrema flexen som gör det. Själv provade jag bland annat en Mistral cross over 21 (vågfenshape, men styv) men det fungerade inte alls. Nu har jag en superflexig Maui fin Josh Stone (21 eller 22 tror jag) som är superbra som komplement till andra fena som är en rätt rak och styv 26:a. Obs den lilla, mjuka fenan även fungerar till segel upp till 5.7. Även om det går lite långsammare och tar sämre höjd är det fortfarande bättre i dessa avseenden än en vågis med liknabde fenbestyckning.
En freestylebräde fungerar givetvis inte like bra som en vågis när det blir riktigt fina vågor, men om vi bortser från detta tycker jag nog att den största skillnaden är när det blir shoppigt bland vågorna och man kanske är lite överriggad med 5.0 eller mindre. Min freestyle bräda blir definitivt svårare att kontrollera i dessa lägen än mina vågisar.
Ola H.