Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågar jag reparera själv?

• Vågar jag reparera själv?

Publicerad av blueboard på 7 juli, 2009 vid 12:27

Har fått lite sprickor fram på nosen på brädan, inget djupt utan främst färgen som har försvunnit och man ser kolfibern därunder.
    Men jag har ingen erfarenhet av att reparera dock har jag läst lite på forumet om att man kan slipa på skadorna och sedan fylla med epoxy men jag är något osäker på om jag kommer att göra mer skada än nytta. Så är det en relativt riskfri operation, vad ska jag tänka på? Och vad är det man ska slipa med, sandpapper eller slipmaskin?

Om jag inte ska reparera själv vad ligger närmsta reparatör i GBG området?

svenne svarade 15 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jopi

Medlem
    7 juli, 2009 vid 15:09

Är det bara färgen så kan du strunta i det. Annars slipa ner lite för hand (maskin blir nog alldeles för häftigt) och spacka till med lite biltema epoxyspackel eller liknande.
    CLS i varberg är ju inte allt för långt borta annars i brist på Boardercorner för tillfället om du nu vill laga proffsigt.

• blueboard

Medlem
    8 juli, 2009 vid 09:23

Har fixat lite bilder nu om någon kankse skulle kunna hjälpa mig att bedömma hur alvarliga skada det är och hur stor reparation som behövs, är som sagt helt novis på området.

DSCN2267.jpg

DSCN2258.jpg

DSCN2259.jpg

• jopi

Medlem
    8 juli, 2009 vid 09:49

Hmm, sprickan på ovansidan ser inte så bra ut, den kan nog vara igenom laminatet helt. Ska du inte försöka dig på en seriös lagning själv (slipa, väv och epoxi, lack etc.) så hade nog jag tätat till allt med epoxi spackel (DrDing, Biltema, etc.) och kört vidare, och eventuellt lämnat den till Svenne senare i höst.

• tias76

Medlem
    8 juli, 2009 vid 10:57

http://www.boardlady.com/

här hittar man lite lösningar..
    slipa ner, spackla (glasfiberspackel a´la biltema), slipa igen och måla…

• svenne

Medlem
    8 juli, 2009 vid 11:24

Sprickan på ovansidan är definitivt en spricka i laminatet. Och med tanke på hur sprickan på själva nosen ser ut så lär det vara trasigt ordentligt även där, använd inte brädan förrän du har lagat den.
    Ska du laga den seriöst så behöver du förmodligen slipa ner till bottenlagret i sandwichen och även laga där. Nosen är i behov av nytt material. Om du vill göra det enkelt så slipa ner färgen till första fiberlagret. All färg ska bort, men inte fibrerna. Slipa rent minst 3 cm åt alla håll, helst 5 cm. Lägg på två lager tunn glasfiber (125 gr) ovanpå och laminera fast med epoxi. Använd inte maskin, du slipar för mycket då. Slipa bara för hand.
    Notera att det här är inte en lämplig långvarig reparation, det gör att du kan komma ut snabbt igen. En så här lagning håller inte för ett nytt kastfall, men det håller tätt.

EDIT: Köp inte Biltema-epoxi. Det finns bättre alternativ. SeaSea, Watski, Erlandsons, epoxibutiken.se har tusen gånger bättre produkter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågar jag reparera själv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.