Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?
-
Gålö visade sin bästa sida 17.30-19.00 shorts och perfekt drag i 7.6 🙂
-
Jag avvaktade till kvällen (mindre åskrisk o tendens till att vinden skulle komma) och gav mig ut på Värtan.
Var litet osäker på om jag skulle välja 8,5an eller 9,5an. Valde 9,5an tyvärr, då den blev litet stor i långvariga byar på 12 m/s. Hade lätt planat med 7,2an i ett par timmar.Jag kroknade tyvärr med 9,5an, ena armen tog helt slut så jag orkade inte skota in så jag kunde höjda hem.
Då blåste det fortfarande ca 10-12 m/s i ganska långa byar. Så jag tog hjälp av en båt som drog in mig.
Det var litet fel förhållanden att testa en ny mast i 9,5an i kombination med en freeride-fena. Jag tycker race-fenorna är bättre. Valde den större fenan, men jag tror att den mindre race-fenan höjdar bättre.Det var röriga vindar närmast land vid Näsa äng, låg på N-NV och som vanligt ingen vind i själva badviken.
-
zurfman, jobbigt med armen .. kör imorgon med?
Såg att man faktiskt kan gå ut norr om badplatsen med(enl. spotguiden) stämmer detta fortfarande?-johan
-
Tjena Johan. Det går nog fortfarande. Man kan köra dit med bilen också, är en vändplan där nere. Skönare spot när det är lite väst i vinden.
-
Japp det underlättar en del. Då slipper man udden som stökar till det närmast land. Men det var nog inte enbart det som gav problemet för mig, var nog helt enkelt aningen för mycket överriggad.
Får se prognosen imorrn, beroende på vindar o val av segel o bräda så väljer jag iläggsplats, det är ju så bra med plats att rigga vid badplatsen. Och hittar jag bara någorlunda rätt i val av segel så kan man segla flera timmar längre ut (får kanske simma en liten bit när man skall in)
-
Tidigare valde jag segel efter max byvind (säkrast),
det jag skall försöka ta hänsyn till nu är hur långa byarna i maxvind är…finns ju inte prognos på, måste observeras. Dvs om det endast är 5-10% max byvind så kanske man kan tillåta sig att vara litet överriggad då.
(Idag låg det väl på 50% av tiden som det drog på nära max byvind, den tiden jag var ute) -
LÖRDAG HORSFÄRDEN – En fantastisk dag med vind, sol och 23-gradig vatten. Underbart att slippa våtdräkten. Efter 19 sjömil på vattnet från ca 11.30 är man rätt mör. Vind som pendlade mellan nord och ost. Körde kort stund på 6.5 men mest hela dagen på 9.0 och mestadels planing utom då vinden stundtals vred. Den kom dock alltid tillbaka! Flera sådana dagar, tack!
-
What? Plana med 7.2 i 10-12 m/s? Jag hade lätt planat med 4.4 om det verkligen hade blåst 10-12.
-
Jag menade bara att jag var överriggad 2 storlekar för stort i lördags… 7,2 hade varit lagom (av mina segel).
Idag söndag hade nog 8,5 varit lagom. Jag körde med 7,2 o var rätt nöjd med det (hann o plana en hel del innan det lade sig på em, även om vinden kom o gick också i längre perioder). Inte årets bästa dag men okej stundvis.
-
SÖNDAG – På Horsfjärden gick det att köra på ned till 6.0 med planing, inte hela tiden men som i går kom vinden alltid tillbaka. Riktigt choppiga vågor presterade nordan. Åter en bra dag med drag i seglen!
-
Jag å cv åkte till rullsand och seglade 5.7/5.4 och vågis 🙂 Rak onshore men ändå årets bästa dag.
-
trimmarn;661070 wrote:Jag å cv åkte till rullsand och seglade 5.7/5.4 och vågis 🙂 Rak onshore men ändå årets bästa dag.
Helt klart bra dag, skönt att inte vara ensam på vattnet 🙂
-
ja näsa funkar det med. Även om man knappt kom ut och hem.. men väl ute så vart det ruskigt stabilt drag och länge.. valde 8.0 och tur var det 🙂 tack till formula åkaren som fick mig att välja rätt vs 6.0!
Fick öva selen och enligt gopron så hade jag nog planing när jag trodde oxå =D men sjabblade till det både innan och efter så det vart kortvarigt .. sen vart det nära flera gånger men.. falla av..
Bra att se sig själv sådär, mkt vågor som spolades över brädan hela tiden.
syns vad jag behöver jobba på.. mer sele och inte vara rädd att falla av / vikt på frambenet…
Ser även ut som att bommen faktiskt sitter kanske 1dm för högt och skapar konstig ställning, he! känns definitivt inte så utan sele..-johan
-
jr555se;661022 wrote:hmm.. bestämmer ni segel efter byarna eller ngt mittemellan?
Borde disskuteras mer, typ viktigaste valet om man surfar I Sthlm (dvs inte i utkant).
Funtat och testat en del olika och kommit fram till att för mig funkar det bäst att rigga hyfsat stort. Inte tillräckligt för att plana hela tiden, vindhålen på värtan är så pass lama att man inte planar vad man än riggar (nästan). Oftast ligger jag ca 1 kvm över snittet (väger 83) mer planing än snittet men lite mindre kontroll i dom hårdaste byarna. Om jag får alldelles för mycket vind brukar jag segla väldigt högt, lättare att hålla + att man kan passa på att plocka höjd.
Det är väldigt stor skillnad på utrustningen, min personliga åsikt är att man bör ha rigg som har stora register och köra stort. Min 9a (fluido) går exempelvis att hålla lika länge som min 8a (zero5) som bli riktigt obehaglig rätt fort. En annan grej (personligt, vet inte om det stämmer på alla) är att jag har lättare att köra överriggat på mina större brädor (kastar på samma rigg på min 75cm breda freeride kan jag utan problem
köra riggen som kändes alldeles för tung för min 65cm freestyle, skulle tippa på att
jag kan hålla ca 1kvm extra).
En grej till som är viktig när man kör byigt och stort är att allt är crisp i riggningen, se till att dra tillräckligt med nedhal mm, jag riggar enl Guy b
Cribbs, funkar för mig.
Om du vill kan du testa min setup, brukar köra näsa.
/H
Logga in för att svara.