Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågar man hoppas på helgen i Sthlm?
-
Körde Resarö i lördags med ok drag i 5.7. Stundvis överriggad i de sedvanliga byarna. Återigen har Windfinder gett en fantastisk träffsäker prognos.
-
Nachoman: Vilken spot använder du för Resarö i Windfinder? Hittar inte Resarö.
-
Finns inget för Resarö. Däremot finns Brevik som ligger tvärs över Trälhavet. Brevik funkar finfint för att förutsäga vädret på Resarö.
-
Till alla er som loggat tid på vattnet:
I will gather the collection for the wind gods på stranden nästa gång 😉Det känns skönt med trasiga kontorshänder…
-
Henke – Jag tycker det låter vettigt det Du skriver, d v s att hellre kanske ha lite för stort segel än att stå och plöja och bara plana i de värsta byarna med ett mindre. Att vara överriggad hela tiden är ju dock inget att rekommendera men det var ju inte så Du menade. När det drar på och man är lite överriggad så upplever jag också att det är lättare att gå på höjd och sänka farten på så sätt så att man inte far fram okontrollerat på mellan slör och halvvind.
Man kan ju också skrota, dvs köra slackt skotat med lite längre hängseletampar. Då måste man istället försöka pressa ned brädan så att den inte går upp i vindögat eftersom den gärna vill lova.
Liten bräda och för stort segel är nog bara något för speed-proffsen och inget för vanliga dödliga. Man måste vara mycket rutinerad för att klara ett par kvadrats för stort segel på liten bräda. Man måste ju samtidigt se det så att man ska ha kul på vattnet inte bara pressa sig till det yttersta för att hela tiden se var gränserna går. Det är ju lätt hänt att man tar helt slut och får svårt att ta sig tillbaka. Det är ju busenkelt på en lång sandstrand med öppen kuststräcka men vädligt komplicerat i Stockholms skärgård där man så gott som alltid måste ta hänsyn till byig vind, att kunna ta höjd, att kunna balansera i usel vind, att vindarna kan vrida 180 grader inne i en vik osv osv.
-
MacA – du var modig och det höll. Tack!
Gör om det snart igen. Eller inte. 😀
-
Det kunde vara intressant att under juli föra noteringar över vilka dagar som medger planing och vilken minsta segelstorlek som krävdes. Jag tänkte föra bok för södra skärgården.
-
dr Masse;661120 wrote:MacA – du var modig och det höll. Tack!
Gör om det snart igen. Eller inte. 😀
Kan inte lova något dr Masse…
Men har du några goa bilder från dagen så kanske jag siar i spåkulan igen. -
ONSDAG – Härlig dag på Horsan. Fin planing med 9.0 i långa och ganska jämna byar. Återigen skönt att segla i sol och värme utan våtdräkt.
-
HORSFJÄRDEN – Det blev några till repor senare på eftermiddagen och då hade vinden ökat något. Härligt med kilometerlånga vändor utan att vinden dör. Det måste varit fler som haft en perfekt dag på vattnet under onsdagen? Riktigt jämt drag hela tiden!
-
Det måste vara fel på min bräda och seglet med tror jag.. se bara hur duktig jag är och ändå ingen fart 😀
Nä, finns lite att träna på helt klart.. Film från helgen. Helt ointressant och ingen action alls.[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=fiGsq2jLUmM&hd=1″]YouTube – Näsa äng windsurfing[/ame]
-
jr555se;661381 wrote:Helt ointressant och ingen action alls.
Trots varningen kollade jag och duckade ofrivilligt för masten vid 2.45. Det var då du insåg att kameran satt lite risigt till eller ;-)?
Fram med mastfoten, upp med bommen och bak med tamparna brukar alltid kunnas ges som tips för mer drag även om jag inte riktigt ser hur det ligger till.
-
Din film fr helgen:
Har du ett för litet segel, verkar inte ge något tryck ? Eller var vinden alltför svag?
Med stort segel o en del pumpande borde det gått att plana, ser det ut som?!
-
@svennebanan, ja mastfoten ska nog fram. intressant att du tipsade om det. den var nämligen ganska långt bak.
Efter att ha plockat bort centerbordet så verkar brädan dyka mer, därav fotflytten.. Men tror på att flytta fram och stå längre bak istället.Bommen har jag flyttat ner lite(ca5cm) för att kunna haka i lättare, gillar annars utan sele att ha den så högt det går(svag vind iaf). då jag är 2m lång..
Tycker dock på filmen att det ibland ser ut som att den är för högt upp(?) och jag blir för upprätt stående.
Kameran sitter finfint där, lite tråkig vinkel bara. har varit med om värre(sonen körde på den med sin 4kg monstertruck) =) Sitter med sugkopp från undersidan(har ju motorsport versionen)@tsss, hade dragit uthalet så det vart nästan platt, körde i princip mot vinden jämt. råkade falla av lite och då fick jag fart och tryck. Så fort jag står på brädan vill min hjärna tro att det är en segelbåt eller nåt.. Känns som klassiskt nybörjarfel när man läser lite runtom på olika forum.
Att inte våga falla av ordentligt dvs.Absolut planingsförhållanden. Alla andra lyckades minsann men inte jag(försökte väl eg. inte helhjärtat heller). Men så har de andra brädor oxå, måste ju vara det som är felet 😀
mera vattentid..
MacA, gör gärna en beställning på liknande vindstyrka nästa vecka.. har inget emot SV.. eller varför inte rakt Ostlig
-
Du är snart i planing. Inför första fallet var Du på gång och hade fallit av i vind, vilket uppenbarligen var nödvändigt i den relativt svaga vind Du körde i. Kastfall kan lätt undvikas. Titta på Guy Cribbs där Du ser:
Främre foten ska peka framåt!
Missing Link!
Dropp Your Guts!Fall av, placera främre foten längre bak och se till att den pekar rakt framåt, luta ut riggen mot lovart, häng rejät nedåt bakåt (överdriv gärna rörelsen) och tryck brädan framåt så kommer Du att plananförutsatt att Du inte lovar under rörelsen! Det är ungefär som att starta på vattenskidor eller wakeboard. Testa gärna första gångerna utan att kroka i före planing.
Logga in för att svara.