• highflyer

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 14:50

Men det kvitter hur bra en bräda är gustav om den ser ut att vara köpt på BR leksaker 😉

• haze

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 14:52

Har testat en UG och min 5,8 Xcelator är sjukt mycket lättare än den och skönare.

Men som sagt allt är em smak sak.Jag ser framemot att min bräda jag beställde i vintras snart är klar.En custombyggd split Board från Canda. 6,1 med två olika möjligheter till fen set uppsättningar. Sen att det är en Eco bräda är dessutom bättre oxå.

• gurra_g

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 14:58
    highflyer;566544 wrote:
    Men det kvitter hur bra en bräda är gustav om den ser ut att vara köpt på BR leksaker 😉

Du! Nu ska du va tyst:-)

Jag har en ny UG nu och den är riktigt snygg, vit såklart 🙂

• gurra_g

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 15:02
    Haze;566545 wrote:
    Har testat en UG och min 5,8 Xcelator är sjukt mycket lättare än den och skönare.

Smaksak som sagt.. Har kört Xcelator flera gånger och gillade den inte alls, dock bara kört den stroppat vilket kanske förstört mitt intryck av den.. Men vet många som gillar den men de kör den oftast stroppat också.. Och stroppat e inte nice!

• haze

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 15:55

Jag kör ostroppat så länge jag klarar det på den. Och vattnet tillåter det.

Det som är bäst i alla fall tycker jag personligen det är att kunna sätta på stroppar om det behövs. Finns ett gäng surfare här som kör på brädor som inte ens har inserts för stroppar och det är respekt.

• skotten

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 17:25

get something like 6’1″… we only get onshore stuff that closes out fast, you will need the volume….. unless you intend ripping the big shit near a potato farm somewhere secret on the westcoast…

nice to see so many experts on waveriding that cant ride flatwater without bindings…

• henkish

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 20:44
    Neven;566468 wrote:
    Jag jobbar också…

Det fanns några klipp på kitefilm.com men kommer inte ihåg om dom var nåt bra.
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part1.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part2.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part3.wmv
    http://www.kitefilm.com/video/waveriding_part4.wmv

Det är klart lättare med stroppar, speciellt om du vill köra rätt så powered, men jag tycker att det blir mer friare och surfigare känsla utan så jag har tänkt att det är lika bra att lära sig köra utan direkt.

Vart kiten skall vara beror helt på hur vindriktningen är i förhållande till vågorna. Jag har inte optimerat det där själv än…

Får inte dessa länkar att funka..fel hos mig??

Har även en ug..återkommer när jag testat den rejält!!

• yann

Medlem
    14 augusti, 2009 vid 21:27

Jag tycker (som vanligt) att ni hänger upp er på fel saker. Volym är av väldigt liten betydelse när man inte ska paddla på den. Det är inte volymen i sig som ger planing utan ytan. Titta istället på rocker, rails, flex och outline. Det har mycket större betydelse. I slutändan så funkar det mesta att köra på. Körde gubbhögt+ i Danmark igår på min 52 tum skimboard 😀 Det handlar bara om hur man vill köra vågen.

• lasurf

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 06:38
    blizzard30;566407 wrote:
    Har kört plattvatten i några år men är sugen på att köpa en vågbräda.
    Är det någon som har några tips på en kul bräda eller vad man ska ha för längd, bredd, märke m.m.

Väger runt 100 kg och kommer köra i svenska förhållanden.

Kolla in dessa 5.5 Wave http://www.crazy-fly.com/cf2009/kb_wave.php

2900 kr så länge dom går att beställa
    obs det finns bara 5.5

• above_the_law

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 08:53

Hallå,
    håller faktiskt med Yann mest men Jesper vet också vad han talar om.

OBS! Mitt bästa tips är att börja med endast EN stropp fram på brädan!
    Det blir lättare att komma upp när du ska starta (särskilt om du bailar på djupt vatten), MEN du får en mycket naturligare och friare positon/åkstil på brädan (än med två), eftersom du kan flytta bakfoten efter behov, förhållanden och brädstorlek mm.
    När du kör tåsida och vill hålla höjd så kan du med fördel flytta fram bakre foten ganska långt och ut mot lovart-kanten på brädan, vilket gör att du får lättare att hålla höjd och inte måste ”gippa/byta stans” om du inte absolut vill det…

Kom också ihåg att du bör ha mycket mer tryck/vikt på främre foten än de flesta tror/har, särskilt om du ska köra ostroppat (tyngdpunkten mitt på brädan), förutom när du verkligen vill svänga hårt på vågläppen eller göra skarpa cutbacks, aerials mm.

Och en sak till; Quad fin set upp är bra down-the-line och ger mindre drag, MEN det är både snyggare och roligare att köra så vertikalt som möjligt på vågen och då är det thrusters som gäller! Twin om du är ostroppad och vill köra loose eller tri om mer tryck och behöver stabiliteten. Bäst är ju en bräda där du kan välja alla olika typer av set-up. Fenornas placering, storlek och flex påverkar brädans egenskaper riktigt mycket!

Lycka till och välkommen in i en ny, enl mig mer ”soulful” dimension av kitesurfing som kommer att utveckla även din freestyle/wakestyle.

Kör hårt:-)!

• gurra_g

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:27

Ett bra sätt o lära sig köra ostroppat är att börja öva på plattvatten eller små vågor där det inte är chopp.. Öva på att gå runt på brädan, vända mm. Perfekt som lättvinds alternativ istället för att tråkköra med en lättvinds tt. Men om du ska ha det som lättvinds alternativ o träna vill du ha en vågis som planar tidigt tex de större UG brädorna. Många ”vanliga” vågisar kräver mer vind men finns de som planar tidigare osså och många ”kitevågisar” kräver också mer vind..

• above_the_law

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 04:56

Har Pat Rawson shapat LF:s vågis/ar?
    (Och ja, det har stor betydelse…)
    Antar att dom kommer i polyesterplast då va eller?
    Kan man få lite synpunkter på dom plankorna av någon som har erfarenhet kanske?
    Möjlighet att köra dom både twin, tri, quad (och five)?
    Storlekar (alla mått)?

• dannep

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 09:12
    Lasurf;566729 wrote:
    Kolla in dessa 5.5 Wave http://www.crazy-fly.com/cf2009/kb_wave.php

2900 kr så länge dom går att beställa
    obs det finns bara 5.5

Är inte 5.5 för liten om man väger lite mer? Om man vill kunna surfa i vågen utan att ha fullt drag i draken alltid?

Mvh

Daniel

• neven

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 09:13
    above_the_law;567021 wrote:
    Har Pat Rawson shapat LF:s vågis/ar?
    (Och ja, det har stor betydelse…)
    Antar att dom kommer i polyesterplast då va eller?
    Kan man få lite synpunkter på dom plankorna av någon som har erfarenhet kanske?
    Möjlighet att köra dom både twin, tri, quad (och five)?
    Storlekar (alla mått)?

Ja, Pat Rawson har shapat LFs vågbrädor. Finns en del om dom här: http://www.flat3.se/produkter/brador/surfboards

och här:
    http://www.liquidforcekites.com/gear/board/surfboard

Skate:en har 5 fenboxar så man kan köra den som thruster eller quad. Jag har en 6,0 Quad som du kan testa vid tillfälle.

Jag kan nog också gräva fram alla måtten ikväll. Nu skall det surfas!

• pepa

Medlem
    16 augusti, 2009 vid 13:36

Jag pratar aldrig allmänt utan bara ur egen synvinkel, därför vill jag ha volym. Vill helst slänga iväg kiten när jag är på en våg, och med de slöa rackarna vi har i sverige behöver man då VOOOOLYYYYYYM. Men inte bara såklart.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

16 av 86 svar augusti 2009
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA