-
Vågbräda
Vet att detta ämne har diskuterats i det oändliga men jag kan ändå inte låta bli att slänga iväg lite frågor.
Tänkte köpa vågbräda i år, efter 3 veckor på Maui nyligen så bli man ju riktigt sugen på att ha en hemma också!På Maui fick jag tillfälle att testa ett gäng olika vågbrädor, Quatro Wave 83, Starboard Evo 74, Goya Wave 78 och 83, Goya Freewave 85, RRD FSW 90 och RRD Hardcore Wave M 81. Alla var riktigt bra!
Quatron tyckte jag var lättkörd och trygg, likaså RRD FSW. Evon fattade jag ingenting av första rundorna, tyckte den bara svängde upp mot vind vad jag än gjorde, fick dock lite tips på stranden vad jag skulle tänka på se’n gick det mycket bättre. Rolig bräda som nog kan vara hur kul som helst när man har vant sig.
Goya Freewave 85 tyckte jag var en livlig bräda med en direkt känsla, förmodligen en utmärkt Sverige-bräda.
RRD Hardcore Wave M var en av favoriterna, riktigt rolig bräda, gick mjukt i vattnet.
Största favoriten var dock Goya Wave 78, livlig, rolig, snabb och lätt att få upp i planing (kändes som att den var lättare en Freewaven att få upp i planing t o m).
Om jag bodde på Maui så är det en Goya Wave jag skulle köpa, helt klart!Men….. nu bor jag ju inte där……..
Alltså, behöver en vågbräda och hårdvindsbräda som är rolig för Sverige förhållanden, kör mest i Stockholms-området och på Gotland och tänkte att det skulle bli en del Torö och Väddö i år + vågställen på Gotland. Minsta bräda jag har nu är en JP Freestyle 103 03:a.
Som jag fattar det så skulle jag förmodligen må bäst av en bräda med mycket våg i sig fast med en ganska rak tail rocker (det som Boards Magazine kallar fast tails), detta för att den även ska vara rolig när det inte är några vågor. En bräda som passar väldigt bra in på denna beskrivning är ju Fanatic Freewave 86, den kunde jag tyvärr inte testa på Maui så jag tar gärna emot synpunkter på denna bräda, har hört att den är mångas favorit som enda vågbräda. En annan mycket intressant bräda som jag inte heller hann testa är JP RWW 76, lite mera våg än Fanaticen, tar gärna emot synpunkter på denna också.
Goya Freewave är ju ett alternativ också, är tydligen väldigt lik förra årets Fanatic Freewave.
Mistral Beast 76, Fanatic New Wave 78 verkar väldigt intressanta också, men dessa har jag inte provat.Kommentarer, tips, råd tas tacksamt emot.
Irie Man
Logga in för att svara.