Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › vågbräda
-
vågbräda
Publicerad av alexasu på 20 juli, 2006 vid 21:44ok, så nu sätter man alltså gippen på båda hållen och kan knappt komma ihåg när man sumpade en vattenstart senast. tankarna går mot vågor.
tanken är väl att försöka åka runt på lite vågspots i regionen så gott man hinner till hösten å försöka lära mig lite, för att sedan åka på en resa till våren och lära mig lite mer, förmodligen till GC bara för att det är så lättillgängligt härifrån sverige.
till frågan alltså: vafan ska jag ha för bräda?
jag väger runt väger 90 pannor å tänkte väl främst köra 5.0 å neråt på den, men här i sverige hade det ju varit najs om man kunde slänga på en 5.7:a åsså. kan man ha en sådan svensk ”endavågis” om man åker till GC åsså, eller blir de för stora? man vill ju kunna köra i alla fall ner till en 3.7 typ, eller?
har sett dom här två på köp&sälj:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9140&sort=1&cat=12&page=1
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9130&sort=1&cat=12&page=1
kan de va nåt? kanske kan man slänga på ett mindre segel än rekomenderat om man är en sån tung jävel som jag?
(såg förresten på tabous sida, att pocket wave ’05 kunde köras ner till 4.2 medan ’06 kunde köras ner till 4.0 fast den enda skillnaden i specarna var att ’05 hade en centimeter mindre (ja) standardfena, hur blir det sån skillnad? eller är det kanske ingen i praktiken?)
som det är nu tror jag att jag är mest sugen på själva ridningsmomentet å inte lika mycket hopp, även om det hade varit kul åsså.
hm.. får se om jag kommer på nån mer fråga kring ämnet.
ursäkta den eventuella röran i inlägget och hoppas nån pallar delge mig sina funderingar!
tack på förhud.
(edit: det är kanke relevant att den brädan jag har nu är en några år gammal fanatic skate på 100 liter, men den ska nog på sikt bytas mot något större)Oregistrerad svarade 18 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Pozo och en vågis som bär 5.7 är nog egentligen igen bra kombination. Självklart kan man segla mindre än minsta rekommenderade storlek, hur väl det funkar beror mest på hur stökigt vattnet är. Pocketen kommer förmodligen inte vara någon rolig upplevelse med en 3.7a i pozo(58bred, fet tail och rätt feta rails har jag för mig). Är du däremot inne på att åka till nått ställe som har bättre vågor än gc om än med mindre vind, så skulle ex. vis goyan kunna vara ett bra alternativ.
Jag tycker du skall leta efter en bräda som är ett snäpp mindre, som tar typ 5.5 som största. Hur ofta är det vettig vågsegling när det blåser mindre typ 5.0 i sverige? De dagarna kan man lika gärna plocka fram sin stora bräda (FSW eller freestyle kanske) och öva lite loopar på småvågorna.
Själv hävdar jag bestämt att det inte är lönt att ha en vågis för att segla när det blåser mindre än 5.0 och har därför en 66 litersbräda som vågbräda. Jag föredrar att det funkar riktigt bra när det verkligen pungar på så det blir vågor, typ 3.7 vind här på västkusten.
Som sagt var, hade du inte varit påväg för att ladda hopp i pozo (åk nån annanstans om du vill rida) så kunde nog goyan passat utmärkt som förstavågis. Tror jag iaf.
Vad gäller rekade segeltstorlekar så brukar dom skilja rätt kraftigt mellan tillverkare, då det i allra högsta grad är en subjektiv bedömning (klart att jag skulle kunna segla en 7.8 på min wave66, men det hade inte varit nån poäng med det). Tillverkarna stretchar gärna lite extra på rekade segelstorlekar, framförallt i nederkant av registret. själv hade jag förmodligen viljat segla mellan 5.0 och 5.7 på pocketen, även om 4.0 hade funkat, förutsatt att vattnet var platt och jag inte var ute efter att hoppa högt så hade jag viljat ha något mycket mindre.
-
Ganska stor skillnad mellan Goya 84:an och Pocket 85:an!
Goyan är ju traditionell med mindre bredd och volym i tailen samt vassare kanter, medan Pocketen är fet i häcken och på kanterna!
Skulle tro att Pocketen tar din vikt bättre och är betydligt mer lättkörd för dej som vill börja rida vågor! För sega sverigevågor i kassa vinklar är Pocketen underbar på att behålla farten på vågen och är riktigt lättsvängd trots bredden. Den har mkt rocker och tailkick för tvära svängar samt bredd i häcken för att behålla farten på vågen. Jag har en Pocket 78 ’05:a och kör den med 4.0 upp till 5.8! Väger 75 kg. Ser ingen anledning till varför inte 85:an skulle funka lika bra för dej med denna segelrange.
I Pozo är nog Pocketen dock inte den perfekta brädan. Mkt vind, stökiga vågor och cross-on. Där skulle nog en snabbare bräda med mindre rocker funka bättre, kanske istället Goyan då, eller en FSW. Men Pocketen skulle ju inte vara helt lost där heller, dock blir den lite studsig/orolig vid fullt tryck och stökiga vågor. För att rida vågor är dock Pozo inte rätt ställe…är du på GC går det nog att hitta bra och lugnare ställen att rida vågor med Pocketen, tex i Vargas. -
Ola_P wrote:Själv hävdar jag bestämt att det inte är lönt att ha en vågis för att segla när det blåser mindre än 5.0 och har därför en 66 litersbräda som vågbräda. Jag föredrar att det funkar riktigt bra när det verkligen pungar på så det blir vågor, typ 3.7 vind här på västkusten.
.. och hur många dagar är det 3.7 per år för en kille på 90 pannor då Ola. Din filosofi kan mycket väl vara anledningen till att du ofta gnäller hårt på förhållandena när du varit ute. 😀 Du kanske skall hoppa upp ett par liter och få lite fler dagar och samtidigt bli en lite gladare person!! 😀 😀
Hur länge tänker du vara på GC Alexasu? Du kanske skall börja med en bräda med lite mera volym och bredd och sedan handla på dig en hårdvindsvågis som du tar med till GC. Väger du nitti pannor och vill köra runt lite i höst på vågställena kring Skåne, Halmstad och kanske någon dag smyga dig upp mot Apelviken, så tycker jag du skall lägga på lite mera liter i din vågis. Dessutom är du ny i vågorna och kommer behöva lite extra hjälp att ta dig ut i bryten om det är lite mycket onshore ibland.
Jag väger kring 83 och har en RWW 83’a (59 bred) som jag är mycket nöjd med, till denna hör även en AB+ 77 liter (54 bred tror jag, den som vet kan rätta mig). Eftersom jag ville ha en 3 brädors kombo letade jag efter en billig bräda i 75 litersklassen och det är inte svårt att hitta på konfen. Fick AB+’n för strax över 2500. AB’n kör jag om det är bra vågor eller mycket vind. RWW’n kör jag alla andra dagar, säkert 95% av mina vågdagar, och även då jag kör hårdvind på platten ibland.Mitt råd är att du skall handla en lite större vågis som passar här hemma där du skall lära dig segla vågor, och sedan när du har råd handla en lite äldre mindre för de hårda dagarana. Kring 75 liter är kanske bra på den. Fundera på hur mycket du tror du kommer segla och var och anpassa dig efter det. De flesta är inte som Staffan som får 8 veckor vågor i utlandet och däför kan välja bräda efter det.
Av de två du nämner ovan hade jag valt Pocket 85’an mest för att jag tror den är bättre här hemma. Goyan är nog grym den också kan jag lova och går säkert bättre i större vågor (när du drar till Danmark eller Vargas).
Lycka till!
PS. Kommer släppa min RWW 83’a när min nya (som förövrigt har ett par liter till under däcket, så det så Ola!) kommer i aug. Håll utkik på Säljes!
-
Lyssna på Basse!
Jag väger som du och jag kör en RWW 83 som är 59.5 bred och den är perfekt nästan jämt. OM det är pangtryck i 5.0an så har jag även en Evo 70 men om man som du skall börja med vågbräda så kör på Pocketwaven till en börja med sedan kan du köra en mindre. Skillnaden mellan att som seglare väga 70-75 kg och att väga 85-90 är enorm och på detta forum verkar det sällan som om man tar med detta i beräkningen. Lycka till och och hoppas att du finner det du söker.Charlie
-
Japp. Komplettera senare med en vassare vågis när du bli varm i kläderna och börjar lägga mer tryck i bottensvängarna med framfoten!
Framför allt om du ska åka iväg till de riktiga vågorna!
Finns en massa billiga och bra beggade trad vågisar mellan 75-80 liter att vraka mellan.
Men börja med Pocketen, eller liknande breda vågisar (RWW, EVO etc) runt 85 liter och känn på vågorna här i sverige först! -
Jag håller med om att pocketen förmodligen blir kalas här hemma. Vad jag var ute och for efter var dels att om han skall till gc och köra så är nog pocketen lite fel koncept, en fsw eller trad passar bättre.
Som förstabräda i sverige kan man gott köra ganska stora grejer. Och sedan välja nått annat än pozo, särskilt om man är ute efter att rida och inte hoppa i första hand.
Eller som basse säger, köp nått stort, och sedan kompletterar du med nått litet när du drar till pozo.
Jodu basse, jag går faktiskt upp 2 liter och .3cm på vågisen när den kommer i september. Och storbrädan blir 20 liter större än nuvarande, jag hoppas det skall göra gott för min freestylesegling.
-
Bra Ola, 0.3, hoppsan det var krejsy! Hörde att det kommer en FS till dig. Klart det kommer gör skillnad.
-
Att planera sin brädlinje är nog det svåraste problemen jag stött på!
I år blev det en 96 liters (225×62) som kommer fungera som freestylewave med 5.8-4.7 kanske tom med 6.2. Sen en 78 liters (234×57) för 5.3-4.2.
Och en stor freestyle såklart
-
Eftersom du bor i Skåne så är det ganska enkelt. Vågor här nere suger generellt rätt hårt i vindar över 4.7.
Det är en annan problematik längre upp längs västkusten där man kan få riktigt fina vågor när det blåser t.ex. 5.3-5.7Så du behöver bara oroa dig över att din bräda ska ta säg 5.3 och neråt tycker jag! Om du inte vill köra din vågis på plattvatten.. men det är ju inte särkskilt roligt!
Jag kör själv en freestyler på 116 och en vågis på 78 och det blir en perfekt övergång mellan freestyle och våg runt 4.7. Ibland kör jag 4.7 å freestyle, ibland 4.7 och vågis.. men jag kör i princip ALDRIG 5.3 (som är min nästa storlek upp) och vågis.
För att summera:
Du bor i Skåne –> vågisen behöver inte ta stora segel såvitt du inte planerar en massa trippar uppåt.. men ofta kör man inte upp på halvdassiga proggar ändå.. så det kan kvitta. -
Eftersom du bor i Skåne så är det ganska enkelt. Vågor här nere suger generellt rätt hårt i vindar över 4.7.
Det är en annan problematik längre upp längs västkusten där man kan få riktigt fina vågor när det blåser t.ex. 5.3-5.7Så du behöver bara oroa dig över att din bräda ska ta säg 5.3 och neråt tycker jag! Om du inte vill köra din vågis på plattvatten.. men det är ju inte särkskilt roligt!
Jag kör själv en freestyler på 116 och en vågis på 78 och det blir en perfekt övergång mellan freestyle och våg runt 4.7. Ibland kör jag 4.7 å freestyle, ibland 4.7 och vågis (självklart inte samma spot).. men jag kör i princip ALDRIG 5.3 (som är min nästa storlek upp) och vågis.
För att summera:
Du bor i Skåne –> vågisen behöver inte ta stora segel såvitt du inte planerar en massa trippar uppåt.. men ofta kör man inte upp på halvdassiga proggar ändå.. så det kan kvitta.Lycka till!
-
Ja nu ska jag försöka ge min subjektiva bedömning, även om min bräda är en i fallet.
Jag skulle lätt kunna rekommendera den till en seglare på 90kg, eftersom jag själv väger 88-89.
Det kommer alltid finnas en liten kompromiss åt något håll, kör man på som Adde skrev 3 brädor kan man lite lättare utstaka en linje.Det beror lite på vad man söker, jag har seglat både Stubby och Trad vågis i år och jag gillar lite av varje, det är lite av hur man tänkt av sin segling och bräda samt vilka förhållanden och segelspann den ska ta.
Vill du fråga om Goyan specifikt kan du skicka ett pm, jag kommer även sälja av min stubby Goya Xr84 samma volym men kortare och bredare.
Bästa vore för dig att göra ett test, som alltid.
Du är välkommen upp till Halmstad och prova vid nästa tilfälle.Xr:en
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9147 -
Då kan man ju lätt kommentera att blåser det 5.3 är det ju lätt värt att åka till Halmstad, vid bra riktning alltså. Även om jag oftast inte orka göra det….
-
Jo, men vad jag menar är att om prognosen är 8-11 t.ex. så kanske man inte kör 1½ timme enkel för det.. Men 8-11 prognos skulle mycket väl kunna leverera en fin 5.3 dag
Är proggen däremot 11-14 så kan man lätt packa in sig i bilen och dra.. men då blåser det ofta mer än 5.3…
Typ så menade jag
-
Det märkass att dt inte bara är jag som är het på attt ge råd om vågbrädor. Ett helt gäng bra svar på några timmar.
Hursomhelst, jag skulle säga att det finns tre alternativ för en nybörjare i vågor.
1. En bra freestylevågis eller crossover/freewave som de också kallas.
2. En klassisk (”smal”) vågis
3. En så kallad stubbie, dvs en kort och bred bräda.Inom alla tre kategorierna är variationen stor och speciellt inom stubbiekategorien är brädorna ibland så olika att det egentligen är meningslöst att gruppera ihop dem.
Dock, det som alla stubbies är bra på är att göra vågridning (med betoning på ridning) i den sorts förhållande vi har i Sverige klart enklare än vad både kategori 1 och 2 gör. Denna fördel betalar man för på olika sätt. En del stubbies blir oroliga när det blir bättre förhållanden menan andra klarar detta bra, men istället av en del upplevs som lite för ”dämpade” för mer bump&jump-orienterad segling.
Vill man istället satsa mer på hopp och backsideridning och kan tänka sig kämpa lite mer när det kommer till frontsideridning så är kategori 1 och 2 bra val. Egentligen är dessa två brädtyper rätt lika, speciellt hos vissa märken och då är freestylevågisen en lätt breddad klasisk vågis som vanligen också har lite bredare tail. Detta gör dem till lite mer lämpliga för nybörjare eftersom de bli mer förlåtande i lägre fart. Nackdelen blir att de snabbare når sin gräns i vågridningen om det är bra förhållanden. Med 90 kilo att domptera brädan med är dock detta ett mindre problem.
I praktiken är do dock rätt ute som kollar lite vad som finns till bra pris beggat snarare än att letar efter brömbrädan och kanske blir tvungen att köpa den dyrt. Fräscha 2005:or för 5500 gör att du senare kan byta bräda om du skulle ändra dig utan att göra några större förluster.
En anmärkning om storlekar: Alla tre brädtyperna kan justeras lite i känsla genom att man väljer den större eller mindre. Jag skulle dock säga att alla dock har en storlek (reletivt seglaren) där de ger maximalt stort användningsområde. Om du t ex väljer en bräda störer än denna ”idealstorlek” så kan du visserligen sätta på _aningens_ större segel men du tappar ofast mer i andra ändan. Eftersom du som vågnybörjare kanske just vill ha lite mer volym av andra skäl så blir det svårare att få enbräda med jätte stort segelstorleksspann.
För en seglare på 90 kg med lite vana att segla småbrädor är en grov uppskattning av idealstorlekan på bräda typ:
90 liter på klassisk vågis
85 liter på freestylevågis
85 liter på stubbieKan man tänka sig att kompomissa med lättvindsegenskaperna kan man gå ner lite. Vill man istället få fler dagar på brädan i Sverige och få ut max effektivitet den majoritet av dagar det är vågor fast inte tokbra så kan man gå upp lite. Detta är kanske den smartaste vägen att gå om man är nybörjare i vågor.
En ytterligare anmärkning är att de som inte är så vana med vågprylar och vågsegling brukar tycka att deras ofta rätt stora brädor är rätt OK även när det blåser på (fast kanske inte i Pozo vind…). Detta beror på att dessa seglare tenderar att segla långsammare ju mer det blåser ertersom det helt enkelt krävls lite träning för att våga/kunna bränna på för fullt när vattnet är så pass oroligt som det är om det blåser 15m/s eller mer. Så, +5 liter på måtten ovan kan nog vara smart…
OK, det här blev mycket att tänka på men kanske kan det vara en lite bakgrund för ditt brädval. Tänk som sagt på att det knappast handlar om livsavgörande beslut. Såtillvida man köper ungefär rätt storlek så är det mesta väldigt bra.
Om jag skall kommentera de två brädorna du tar som exempel så kommer (som andra skrivit) Goyan upplevas mindre (ta mindre segel men vara mer kontrollerbar) än Taboun. Goyan är möjligen lite liten för en vågnybörjare på 90 pannor, men om du hållar dig till jämna vindar och 5.0/5.3 och ner och ser till att ha bra drag i seglet när du kör, så kan den bli bra. Taboun blir lite mer förlåtande mot dåligt drag och jag tror du kan lätt köra den ned till 4.5 utan problem.
Jag skulle dock provsegla en eller flera brädor i denna storleksklass innan jag köper. Känns det bara svårt och instablilt är mitt råd att gå upp lite i storlek. Om du siktar på höststormarna och verkligen kommer åka till GC är nog Goyan ett bra val, dock. Efter några vekcors hårdträning kommer den plötsligt inte längre vara så liten.
Logga in för att svara.