• alexasu

Medlem
    21 juli, 2006 vid 12:18

hm, det blir ju knappt lättare att välja trots all respons.
    ok, jag tycker det är stencoolt att rida snyggt, men risken är väl att, eftersom jag ju bor där jag bor, att det blir rätt mycket ”bump&jump” utanför revet i habo åsså. om jag fattat det rätt är de mer traditionella vågisarna lite mer lämpade för detta än stubbiesara?
    om det nu är så att goyan även skulle fungera på en eventuell resa så känns det mer som man lutar åt det hållet, det hade ju varit skönt å slippa leta ny bräda redan till våren. men gör den verkligen det, även om jag väger som jkag gör?
    sedan är ju det där med tidig planing och förlåtande egenskaper jävligt lockande åsså.
    blä.

• alexasu

Medlem
    21 juli, 2006 vid 16:28

kollade lite längre bak i tiden å hittade några lite billigare alternativ:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=7908&sort=1&cat=12&page=8
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8682&sort=1&cat=500&page=1
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8998&sort=1&cat=12&page=3
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8134&sort=1&cat=12&page=8
    tankar om dessa?
    exocet å ahd hör man inte mycket om, håller de inte samma klass som andra märken eller synns de bara inte lika mycket?
    hur mycket ha hänt med utvecklingen på de mer traditionella vågisarna den senaste tiden?

• ola_p

Medlem
    21 juli, 2006 vid 20:31

Om du inte har så bråttom med att handla så blir min goya Frewave 85 (våg orienterad fsw) till salu i september, så den kan du ju lägga till bland tänkbara alternativ i så fall. Komplettera den sedan med en mindre klassisk bräda när du drar till pozo.

Av dom du länkade in där så tror jag att naishen blir lite liten, kaulin är ju ser ju rätt speciell ut i shapen, men jag har ingen koll på dom så nån annan får utala sig. Exocet brädorna ligger nog ganska rätt storleksmässigt, om inte universal waven är lite bred, har inte koll på måtten på 04an.

• Oregistrerad

Gäst
    21 juli, 2006 vid 21:39

Till din vikt och din kunskapsnivå och med tanke på att du mestadels ska segla bump/jump i Habo (där är ju inga direkta vågor att tala om) skulle jag utan tvekan välja en FSW på minst samma liter som din vikt. Väger själv närmare 90 och tyckte min klassiska vågis på 85 liter var på tok för liten för all körning förutom med fullt drag i 5.0. Köp inte för liten bräda! Det är lätt att falla för coolhetsfaktorn i en grym vågis men jag påstår att det definitivt är fel bräda för Habo!

Lycka till i ditt val!

• alexasu

Medlem
    22 juli, 2006 vid 01:47

men det är ju inte så att jag ska ha bara en vågis. jag har ju min skate kvar för plattvatten, tills jag pallar byta den till nåt i 110-115 litersklassen. naturligtvis köper jag inte vågis med prio att den ska funka i habo, utan den ska väl mer funka där dom dagarna det blåser pung å man inte pallar/hinner dra nån annan stans.

• _alexander

Medlem
    22 juli, 2006 vid 08:04
    alexasu wrote:
    utan den ska väl mer funka där dom dagarna det blåser pung å man inte pallar/hinner dra nån annan stans.
    ska du ha en vågis som är är kul när det blåser pung ska du köpa den en klassisk, om du tänker göra något annat än att mjölka småvågor. en klassisk hanterar stökiga förhållanden mycket bättre och är rolig rakt fram! och om du ska till pozo är ju valet ganska givet…
    Men om du nu vill fokusera på vågridning i sverige så är nog en stubby att föredra
  • alexasu

Medlem
    22 juli, 2006 vid 10:10

så, hur många hävdar att en mer klassisk bräda runt 85 liter skulle funka för en 90 kilos grabb på en eventuell gc-resa?
    folk verkar inte helt överens.

• ola_p

Medlem
    22 juli, 2006 vid 10:12

Klart det kommer fungera, men inte helt optimalt. Ska den även funka som sverigevågis så kan det nog vara ett schysst alternativ.

• ola-h

Medlem
    22 juli, 2006 vid 11:25
    alexasu wrote:
    så, hur många hävdar att en mer klassisk bräda runt 85 liter skulle funka för en 90 kilos grabb på en eventuell gc-resa?

Det skulle funka och det är ett faktum att tunga seglare kör mindre brädor i volum relativt sin vikt än lätta – vet dock inte om detta beror på utbud, psykologi ellre fysik. Så, alltetersom du får mer koll i vågor kommer denna bräda att bli allt mer rätt rent storleksmässigt.

Däremot blir den inte idealisk i Sverige eftersom den dels är en typ av bräda som helst vill ha lite mer driv och fart i svängen (vilket ofta inte vågnybörjare har) och dessutom inte heller har storleken nog för att kompensera lite felsteg (i vågridningen). Dessa problem är dock klart mindre uttalade om det gäller mer B&J inriktad segling i stabil vind i Sverige.

Jag tror inte steget ner till denna från en Skate 100 är ohemult stort heller. Det gäller snarare att lära sig fippla lite mindre och rent generellt driva på lite mer i seglingen.

Så, OM du åker till GC är detta troligen ett bra val och den kan funka OK hemma med. Skall du bara segla hemma skule jag som flera andra rekomendera något som _uppför sig_ större.

• lars_k

Medlem
    22 juli, 2006 vid 11:28
    alexasu wrote:

Tror också en klassisk på 85 funkar bra på GC.
    Men ska du gå in för att lära dej vågridning här hemma (som du ursprungligen skrev), blir allt mkt enklare med en stubby runt 85 liter eller en större, klassisk runt 90 liter.
    Men en klassisk runt 85 liter kanske blir en bra kompromiss som funkar både på GC och när det är bra tryck här hemma, med backup av en större freestyle när det sunkar ur. Och de flesta bränner faktiskt mest omkring och hoppar i vågorna här hemma. För dessa funkar nog en klassisk vågis eller allra helst en FSW bäst med mer fart och kontroll när det pungar på.

• el_duderino

Medlem
    22 juli, 2006 vid 13:46

Jag tycker inte du ska tänka för mycket på att du är nybörjare i vågor och därför behöver ha en stor vågis. Personligen tycker jag det SKA vara stor skillnad på ens stora bräda och ens lilla bräda. T.ex. så började jag min vågkarriär med en 78L (väger runt 77) utan problem.

Man ska inte underskatta sin förmåga att lära sig och hålla på å dalta med ”halvvågisar” med för mycket volym! Hur länge har man roligt på en sådan bräda? Visst, det går väl snabbare att lära sig, men har man bara lite tålamod så reder det sig ändå!

Bara lite tips….

• Oregistrerad

Gäst
    24 juli, 2006 vid 08:51

Tjena
    Det var jag som skrev inlägget som att du inte ska köpa för liten bräda. Jag läste nog inte inläggen ordentligt och tänkte att du skulle ha en bräda för svenska förhållanden.

För Sverigeförhållanden tycker jag du ska köpa din volym + några liter och du ska ha en allroundbräda.

Ska du ha en för pungdrag så kan du gå ner några liter. Körde 85 liter traditional tidigare och blev aldrig det minsta överriggad med 4.5. Mindre än så lär du ju sällan köra, med tanke på din vikt.

För utlandet kan jag egentligen inte uttala mig om. Pozo är ju en sak, men ska du till ställen med feta vågor och lite vind kan det bli ganska trixigt att hantera en bräda på mindre än din vikt iom taskiga planingsförhållanden. Är vågorna feta och vinden klen är risken för att bli spolad rätt stor.

Runt 75-80 liter verkar vara en ”idealstorlek” på många vågisar. Tänk bara på att många som kör denna storleken väger runt 75-80 kilo och inte 90 som du.

Har man bara bra drag löser ju sig det mesta och då är du inte så beroende av volymen, då kan du nog köra på nästan vadsomhelst. Det är när förhållanden inte är så gynnsamma som brädvalet blir svårt – anser åtminstone jag.

Lycka till!

• doc

Medlem
    24 juli, 2006 vid 14:47

Hur många dagar per år har du tänkt segla i Pozo kontra i Sverige?
    Pozo sliter som fan på materialet.

Köp en bräda som passar bra här hemma, där du seglar allra mest, och hyr grejor i Pozo, som funkar optimalt där. Inte mycket dyrare än frakten och så ser inte dina egna prylar ut som kriget när du kommer hem…

• alexasu

Medlem
    24 juli, 2006 vid 15:51

tja, jag hade väl tänkt vara borta ett tag, 1-2 månader i alla fall, så man hinner lära sig något vettigt. och på den tiden lär den ju anvädas rätt mycket mer än här i sverige på hösten. sen vet jag inte varför alla hakar upp sig på pozo hela tiden, det finns väl fler schyssta spots på GC?

• Oregistrerad

Gäst
    25 juli, 2006 vid 06:16

Ska du vara nerer på GC (kanske inte Pozo :)) så köp en ny eller beggad bräda där nere. Du slipper frakta den dit och då du kommer att använda den en hel del blir den ju värd sina pengar. Vet du att får köra i pungdrag så kan du ju gå ner lite i storlek. Är dock skeptiskt till riktigt små storlekar med tanke på din vikt.

Jag hade nog köpt en beggad, kört som fan på den där nere och sen försökt sälja den igen före du drar hem. Kanske kan den iofs bli din minsta bräda. Du lär bli riktigt duktig på 2 månaders surf där nere så då kanske du kan hantera en lite mindre bräda även här hemma i lite mindre gynnsamma förhållanden.

Jag har själv en Proof. Ingen vågis dock. Gillar den skarpt och måste säga att den är snäppet vassare både i shape och konstruktion jämfört med andra produktionsbrädor jag kört (fanatic, f2, mistral). Proof görs väl på GC så du bör ha en rimlig chans att hitta en vettig planka.

Oavsett vad du köper så kommer du att blir riktigt vass efter 2 månader i riktiga förhållanden!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.