• alexasu

Medlem
    25 juli, 2006 vid 11:46

e de bra beggatpriser på GC då? fast det hade ju varit trevligt att ha brädan redan till hösten, så att man hinner lära sig brädan här hemma, å sedan kan gå rakt på dom ballare grejjerna där nere.
    shit asså, vad prylbudgeten skenar iväg med allt man behöver, ny bräda, två nya segel, 370 mast, kortare bom, eventuellt ny förlängare. där rök sommarjobbspengen.
    en relaterad fråga: jag har nu 6.6-5.7-5.0, dom två största lämnar man ju hemma, åsså tänkte jag komplettera med två mindre segel. ska man sattsa på typ 4.2 å 3.7, eller kanske 4.5 å 4.0?
    5.0-4.2-3.7 täcker blir ju ett större register, men får man så många 3.7-dagar som 90-kilosklump ens på GC? om vi bara snackar ett fåtal kan det kanske vara bättre att ta de som vilodagar, eller hyra segel de dagarna?
    5.0-4.5-4.0 blir ju smoothare transitions lixom, men som sagt inte lika brett register…
    vad tycks?

• _alexander

Medlem
    25 juli, 2006 vid 12:04
    alexasu wrote:
    e de bra beggatpriser på GC då? fast det hade ju varit trevligt att ha brädan redan till hösten, så att man hinner lära sig brädan här hemma, å sedan kan gå rakt på dom ballare grejjerna där nere.

köpa beggat på gc skulle jag aldrig göra, sakerna som säljs där är helt sönderkörda, och priserna är inget att hurra över heller

• ola_p

Medlem
    25 juli, 2006 vid 13:09

På frågan om segelval…
    Jag har en linje med 5.7 5.0 4.4 3.7, där alla hopp fungerar rätt bra, det enda som är långt är 4.4 till 3.7. Vilket kanske egentligen beror på att skillnaden i känsla är så stor, för när 4.4an börjar bli för stor så funkar 3.7 bra, känslan i 3.7an skiljer rätt mycket mot de övriga (kanske ett tecken på att jag borde investera i en 340 botten till 3.7an).
    Nästa år kommer det bli 5.7 4.7 4.1, ev. kompletterat med en 3.4 om jag reser till någe blåsigt ställe eller om någon skulle vilja köpa 3.7an. :p Resonemanget är att jag täcker nästan lika stort vindregister på 4.7 4.1 som på 5.0 4.4 3.7, och det är rätt slimmat kit att ha om man skall ut å resa (särskilt om man kan köra 4.7 med en 370 botten, skall bli intressant att testa).
    I ditt fall, eftersom du har några kilon att sätta emot så borde en 3.7a räcka som minstasegel på gc… Jag hade om jag var du kikat på typ 5.0 4.2-4.4 3.6-3.8, och försökt undvika att hamna på en 340a på minstaseglet, det borde funka bra med ett segel sytt för 370 om man väger såpass. Har du dessutom en stor bräda så kommer det inte ge så jättemycket att gå ner på riktigt små segel typ 3.3-3.5.

Hoppas jag gjorde dig än mer förvirrad.. 😉

• adde

Medlem
    25 juli, 2006 vid 14:33

4.2, 3.7 hade jag också valt.

Är du där i juni-augusti lär du få plocka fram 3.7 endel. Kolla bara på PWAtävlingarna – inte ovanligt med 3.0! (kanske inte för 90 kg killarna dock). Både 3.7 och 4.2 går ju oftast bäst på 370.

4.2 är också ett bra sverigesegel.

Finns ju några fina på säljes nu också… humpf!

• alexasu

Medlem
    27 juli, 2006 vid 13:52

nu tänkte jag dock vara hemma till i alla fall mitten på juni, eftersom jag är rätt behövd på mitt sommarjobb. är det lika mycket 3.7 i april/maj?

• Oregistrerad

Gäst
    27 juli, 2006 vid 20:41

Skulle jag stuckit till GranCan och kört pungdrag med runt 4.0 segel hade jag lätt köpt en av de många vågisarna som är till salu på säljes. Runt 80 liter blir säkert bra och med tanke på utbudet kan du får ruggigt mkt bräda för pengarna.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.