Vågbrädor kan vara tröga på olika sätt. En del är liksom “snabbtröga”, dvs de känns inte tillräckligt snabba ens när man väl har full planing. Dessa brädor kan trots detta t.ex. plana tidigt. Andra vågisar kan vara “långsamtröga”, dvs de klarar nästan inga sidokrafter, tar ingen höjd och funkar egentligen inte alls i det undre planingsregistret. Dessa brädor kan trots detta funkka superbra när man bara har drag nog att få riktig fullplaning.
Många (bra) vågbrädor har någon (i värsta fall båda) av dessa trögheter, om än i mer eller mindre grad. Långsamtröghet beror i allmänhet på en saml tail med lite volym i och tunna kanter. Snabbtröghet beror i allmänhet på mycket rockerkurva och mjuka kanter.
Gillar man att försöka rida sega Sverigevågor i lätt vind är kanske brädtypen som kan kännas snabbtrög bättre. Gillar man att alltid ha maximal fart (och gärna tar så stort segel som möjligt) satsar mer på hopp än vågridning är nog brädtypen som kan vara snabbtrög bättre. Givetvis finns en hel del kompromisser, men de flesta ligger mer eller inre åt något håll. Har man ingen tröghet alls har man också tummat på manöveregenskaperna. Det är så att säga så man kommer från en riktig vågbräda till freestyle-våg (jämför t.ex. Mistral Wave-Score).
Personligen gillar jag brädtypen som tenderar att vara mer snabbtrög för Sverigebruk. Det finns inte så många utpräglade sådana här brädor på marknaden, kanske kommer RRD Wave Cult t.o.m 00 närmast (bred tail, rätt tjocka runda kanter, bra tailkick). Nya Wave Cult ser annorlunda ut och verkar vara mer av den andra typen. På samma sätt ser nya F2 255 lite mer snabbtrög ut och F2 Maui Project 8’6″ mer långsamtrög ut. Tar man snabbtrögheten till max kommer man till något som liknar Starboards Fish-brädor.
Här har jag fokuserat på olika trögheter, vilket låter lite tråkigt. Min poäng är att vågbrädor som är riktigt bra på något (säg t.ex vågridning på sega vågor i lite vind) oftast blir dåliga på något annat (t.ex. snabbtröga). Att välja bräda är att fundera ut vilka “dåligheter” man inte tål och relatera till vilka
“braheter” (nyskapat ord) man vill ha.
Ola H.