Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda i sverige?

• Vågbräda i sverige?

Posted by cavalli on 23 januari, 2001 at 13:30

Har seglat en del och börjar sakta men säkert få lite koll på vågsegling (bor nu i Halmstad). Har för tillfället en 254:a på 76 liter, men anser att den är lite för trög för svenka onshore förhållander. Nu skall jag under våren byta utrustning och undrar nu vad jag skall köpa för något. Funderar på F2 254 eller senare 256. Nash 8´5″ är också en bräda som jag funderat på. Tanken är att jag skall klara mig med två brädor: 1 vågbräda och 1 freestylebräda (typ F2 Air 265 eller misrtal score 111) Kom med förslag till vad jag bör köpa för bräda, jag väger 85kg och vill ha mycket tid på vattnet (brädan bör ligga runt 5000kr). Har även funderat på att köpa karbonbom. Är skillnaden värd pengarna?

anonym-anvandare replied 23 years, 11 months ago 4 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • dr-masse

Member
    23 januari, 2001 at 13:44

Kolbom tycker jag är värt pengarna först när de börjar bli lite längre (över två meter), annars är det mest lyx. En skön lyx, men ändå lyx. Eftersom du, som de flesta av oss, inte verkar ha en obegränsad flod av pengar att håva ur – spara pengarna och lägg på segel eller din nya vågis istället, tror att det är en bättre investering. Till och med några extra fenor är bättre investerade pengar enligt mig. (nu kommer väl kolbomsmaffian här…)

Vad gäller vågis för dig så tror jag att du är inne på rätt spår vad gäller bräda som komplement till en fristajlsak. När det är lite vind men vågor kan du lajja runt med din lite större bräda. Mer vind = vågis. Jag förstår att du tycker att din 254 är lite liten med den volymen, satsa på en som är snäppet större och, framförallt, mer lättplanad så lär du bli supernöjd!

En bräda som jag själv kört en del och var väldigt nöjd med är Fanatic Rip 258 (gamla modellen) som du säkert kan hitta begagnad. RRD 255 tror jag skulle passa dig fint oxå. Det finns folk som kan vågbrädor bra mycket bättre än mig här, prata gärna med lite folk som seglar i Halmstad oxå!

Lycka till!

• anonym-anvandare

Member
    23 januari, 2001 at 14:30

Har en F2 256 som jag är jävligt nöjd med, kan starkt rekomendera den brädan.
    Seglar allt ifrån 4,2 – 5,8.

Jocke

• anonym-anvandare

Member
    23 januari, 2001 at 15:17

Har en Fanatic rip 258(84 l) från 98, väldigt skön o lättplanad vågis(väger 83kg). Kör upp till 6.2m2(simmer onshore oxå 98) med den. RRD:n ska ochså vara väldigt bra. Fanatic rip 258 från 99 är samma bräda men med lite anorlunda grafik.
    Joce

• ola-h

Member
    24 januari, 2001 at 08:43

Vågbrädor kan vara tröga på olika sätt. En del är liksom “snabbtröga”, dvs de känns inte tillräckligt snabba ens när man väl har full planing. Dessa brädor kan trots detta t.ex. plana tidigt. Andra vågisar kan vara “långsamtröga”, dvs de klarar nästan inga sidokrafter, tar ingen höjd och funkar egentligen inte alls i det undre planingsregistret. Dessa brädor kan trots detta funkka superbra när man bara har drag nog att få riktig fullplaning.

Många (bra) vågbrädor har någon (i värsta fall båda) av dessa trögheter, om än i mer eller mindre grad. Långsamtröghet beror i allmänhet på en saml tail med lite volym i och tunna kanter. Snabbtröghet beror i allmänhet på mycket rockerkurva och mjuka kanter.

Gillar man att försöka rida sega Sverigevågor i lätt vind är kanske brädtypen som kan kännas snabbtrög bättre. Gillar man att alltid ha maximal fart (och gärna tar så stort segel som möjligt) satsar mer på hopp än vågridning är nog brädtypen som kan vara snabbtrög bättre. Givetvis finns en hel del kompromisser, men de flesta ligger mer eller inre åt något håll. Har man ingen tröghet alls har man också tummat på manöveregenskaperna. Det är så att säga så man kommer från en riktig vågbräda till freestyle-våg (jämför t.ex. Mistral Wave-Score).

Personligen gillar jag brädtypen som tenderar att vara mer snabbtrög för Sverigebruk. Det finns inte så många utpräglade sådana här brädor på marknaden, kanske kommer RRD Wave Cult t.o.m 00 närmast (bred tail, rätt tjocka runda kanter, bra tailkick). Nya Wave Cult ser annorlunda ut och verkar vara mer av den andra typen. På samma sätt ser nya F2 255 lite mer snabbtrög ut och F2 Maui Project 8’6″ mer långsamtrög ut. Tar man snabbtrögheten till max kommer man till något som liknar Starboards Fish-brädor.

Här har jag fokuserat på olika trögheter, vilket låter lite tråkigt. Min poäng är att vågbrädor som är riktigt bra på något (säg t.ex vågridning på sega vågor i lite vind) oftast blir dåliga på något annat (t.ex. snabbtröga). Att välja bräda är att fundera ut vilka “dåligheter” man inte tål och relatera till vilka
    “braheter” (nyskapat ord) man vill ha.

Ola H.

• anonym-anvandare

Member
    25 januari, 2001 at 11:35

Hej!

Baserat på ovanstående inlägg så kan jag bara konstatera att:

med min RRD255:a så är den “snabbtrög” från 5,7 och upp till ca:6,7 , men med
    allt under 5,7 så är den “xtremtsnabbochintetrögalls”.

Funkar ypperligt i både ostkustbranta chop och ringenäs, hur snäll som helst
    och protesterar inget över den omilda behandling jag utsätter den för.

Köp en, jag har en själv…..

MVH///J.S.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda i sverige?

You must be logged in to create new discussions.