Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda storlek?

• Vågbräda storlek?

Publicerad av surfsmurfarn på 31 augusti, 2005 vid 20:02

Är en återfallssurfare som är sugen på att skaffa mig en
    vågbräda, undrar vilken storlek som kan passa?
    Väger 68kg och kommer att använda brädan i stockholm och
    ev. lite utflykter till Västkusten, Danmark.
    Tycker freestyle wavebrädor verkar intressanta, kan det vara ett bra alternativ till vågbräda?
    Tacksam för svar.

anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • herodude

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:04

runt 84 tror jag blir tok grymmt min första wave va på 84 å gick ner efter 113 liter väger runt 70 så det blir nof fina firren. 😛

• dr-masse

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:15

Om du är återfallssurfare så blir nog en freestylewave runt 80-85 liter helbra. Marginal, men ändå helt OK i mer vind. Lätta att få fart på och inte lika ”delikata” som en fullblodsvågis.

Den kan vara lite stor när det blir fylltryck i segel under fyrhalv, men det tror jag uppvägs av fördelarna när du kör större än så.

Lycka till!

• surfsmurfarn

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:24

Tackar för snabba svar.
    Har kollat in JP freestyle wave kan dom vara något att
    ha? Finns det andra som har liknande brädor?

• ola_p

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:33

jps freestylewave e ganska snabb och inte så mkt åt våghållet, funderar du på en vågbräda så kan det nog vara värt att kika in lite andra alternativ, finns flera stycken.

Själv seglar jag en Goya Freewave, som ligger klart åt våghållet. Seglat den i upp till gubbe ungefär, å då funkar den oerhört bra med tanke på hur stor den faktiskt är (min vågbräda är en wave 66). Seglar den ändå som största bräda och tycker den är helt ok även på plattvatten.

• surfsmurfarn

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:47

Var precis inne på Goya´s sida, det verkar ju finnas en hel
    del att kolla på innan man slår till.

• ola-h

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:35

Det finns mågna som älskar sinde freestylevågisar, ala JP FSW. Just den typen av brädor får dessutom ofta bra testresultat. Om du skaffar en kommer du antagligen också gilla den och tycka den funkar bra i vågor etc. Problemet, som Ola P antyder,. är dock att den typen av brädor egentligen inte är så bra i vågor. OK, de är snabba , hoppar bra, tar bar höjd (vilket är praktistk) och så vidare, men utan riktigt bra teknik så är de svåra att rida så bra. Om man skaffar en sådan bräda (och gillar den) kommer man antagligen aldrig få reda på vad man missar, förutom efter några år när man undrar varför det varar vara så svårt att få till de där riktiga svängarna i vågridningen.

Så, med denna lilla tillspetsade historia i bakhuvudet är min rekomendation att du funderad noga på om det är mer fartorienterad B&J eller vågsegling som du vill rikta in dig på. Om det är vågsegling du vill göra så skulle jag satsa på en ren vågbräda, en så kallad Stubbie eller möjligen någon av de mer vågorienterade freestylevågisarna (typ Goya FreeWave, Fanatic FreeWave, Starboard Kombat). Dessa är möjligen lite långsammare än en JP FSW, men ändå väldigt allroundmässiga brädor som funkar bra till mycket.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2005 vid 06:05

Köpte mig en 82litare våg efter att ha lärt mig på en 114litare freeride och det kändes kanon, väger för övrigt sådär 74 kg beroende på intag av olika delikatesser. Nu har jag iofs bara testat den en gång men det kändes som en vettig storlek för brukbara dagar.

• basse

Medlem
    1 september, 2005 vid 06:46

Väger du inte mer än så skulle jag inte handla en 80-85. Tycker det verkar alltför stort. Du skall satsa på en 75’a helt klart tycker jag. Skulle tro att JP RWW 76 skulle sitta som en kepa för dig. Jag väger 84 och kör RWW 83 -05. Den planar upp grymt tidigt jag uppskattar de frestyleegenskaper som den har så det blir lite hårdvinds freestyle ibland också. 76’an har en helt annan karaktär tydligen och ligger mer åt classic hållet. Men planar väldigt tidigt en med. Jag har kört 5.8 och freestyle i Apel då Andreas på SP brände förbi på en RWW 76’a med 5.4.

Det hela beror ju helt klart på vilka segelstorlekar du har också.

• dr-masse

Medlem
    1 september, 2005 vid 10:03

Håller med Basse och inser att jag glömde en sak. Min tanke om en 80-85 liter gäller om du inte seglat småbräda särskilt mycket tidigare. Är du van vid att åka småbräda kan du lugnt gå ner i storlek.

• surfsmurfarn

Medlem
    1 september, 2005 vid 14:42

Jag har en 105L freeride, kanske inte direkt en småbräda.

Tacksamför alla svar för jag var inne på ungefär en
    90L vågis, men det verkar ju vara för stort.

Har på gång ett 5,0 freeride wave segel som blir mitt
    minsta just nu. Men om man slår till på en mindre bräda
    så blir det nog ett mindre vågsegel i framtiden.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2005 vid 16:13

Hej

Min erfarenhet efter några års vågsegling är att du inte skall välja för liten bräda, särskilt de platser du anger kräver marginal och bor man i stockholm har man inte råd att missa några dagar för att man snobbat med för liten bräda, har själv börjat med kg=liter, funkar i SA och så, men åt helvete hemma. Har nu äntligen en ren vågbräda, eftersom jag inte seglar annat, som är 16 liter mer än min vikt. Nu finns både marginalerna som för mig igenom vindhålen och gör att jag orkar långa seglingsdagar + att jag kan använda ett segel mindre än jag behövt på en bräda med mindre volym. Är det ändå tokdrag – kommer du långt med byte till en mindre fena. Annars tror jag nog att en fsw är rätt så bra för dina behov. Har en JP fsw 91 liter – 03 till salu om du är intresserad. Bor i stockholm. Skriv en rad i så fall.

U

• surfsmurfarn

Medlem
    1 september, 2005 vid 17:39

Ja det låter inte helt fel, mina förvirrade tankar nu är att i första hand få tag på en vågbräda lite mindre än din 91L och behålla min 105L freeride för att senare byta 105 an mot en snäppet större freeride t.ex 115L för stockholmsvindarna. Jag har dock inte så brådis att handla vågis nu, då 105 an fungerar hyfsat som singel bräda.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 september, 2005 vid 19:21

Låter bra! 105:an, är trots allt ganska ofta som det är den perfekta storleken tillsammans med en 6.5:a och du får betydligt mycket mer segling än med enbart en vågis. Med din vikt skulle jag i så fall säga ca 75-80 l (om du har kvar en större bräda) perfekt för 5.5-4.5 vindar. ska du däremot ha vågisen som enda bräda skulle jag välja en lite större på ca 90l

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.