Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vågbräda? synpunkter o nördnoga detaljdiskussion tack.
-
vågbräda? synpunkter o nördnoga detaljdiskussion tack.
Publicerad av wiken på 28 juli, 2008 vid 16:09Tjena. mannen e sugen på att köpa vågbräda. propsa gärna era begagnade här eller diskutera allmänt vilka modeller o märken som e tungast. erfarenheter i svebska förhållanden osv. kanske finns nån mkt lyckad budgetmodell…
nå..väd sägs?
pjoter svarade 16 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 47 Svar -
47 Svar
-
Jag skulle undvika att köra med en riktig shortboard i Sverige. Undantag: nybörjarbräda i plast eller är sliten bräda som du inte bryr dig om.
En shortboard som inte är fabrikstillverkad (dvs handgjord av en shaper) är ganska ömtålig och det är lätt att skada den mot stenar etc. Har själv lyckats få ett antal smällar på min tidigare 6,3″ shortboard när jag kört i Skåne och på Gotland. Även fenorna tar mer stryk när man kitar pga att man kör på ställen där man inte åker utan kite. Så utbytbara fenor är en fördel.
När du vågsurfar hinner man skydda brädan mer än när man kitar – skiter det sig så tenderar man att vilja fokusera på att rädda kiten…och då får brädan ta mer stryck.
Vågbrädor är inte heller gjorda att tåla landningar från 5 meter…risken ökar att du knäcker den…
Sedan behöver man inte heller lika lång bräda när man kitar pga att du kan köra snabbare och behöver inte samma volym pga att kiten ger lyftkraft
Om man monterar inserts: sätt dem brevid träkärnan, borrar man ner i träet så försämrar man hållbarheten.
Så min rekommendation:
alt a) skaffa en mer stryktålig o begagnad vågsurfbräda, så kort som möjligt. Montera inserts så du kan köra med eller utan bindningar. Välj modell med utbytbara fenor
alt b) Best, Naish mfl vågbrädor anpassade för kite
alt c) OR Mako Wide. Har precis köpt den och har inte kört vågor med den än…men den har fått mycket bra feedback på kiteforum. -
Och min OR Mako Wide är just nu i Lerberget…gångavstånd från Viken. Stannar i 2 veckor…så du kan testa den när det börjar blåsa igen
-
Är du intresserad av min xcelerator 5’3” så är mitt tips att du skickar mig ett pm eller ringer på 0738476445.
-
Om du är ute efter en riktigt kul bräda som är skoj även i svenska ”standard-förhållanden” (dvs stökigt och choppigt mellan vågorna) och tål en jäkla massa stryk så ta en titt på Spleene Zone (*inte* BiDi’n dock… den suger). Snabb som fanken är den också, så den passar inte för alla smaker.
Sedan jag började köra den så har det inte blivit många minuter twintip för min del. 😀
(Den tål dessutom att landa hårt med från rätt hög höjd… och är lätt att få med på semestern)
/Kaj(Tech)
-
goa svar. tack. lbg jonas – ja e tyvärr, lr nej, d e najs här men för bra väder för oss kitevänner, i tylösand. kuriosa: kommer wakeboarda varje dag :D..
och efter en vecka här fortsätter jag bädda sängar o plocka kroppshår från lastbilschaffisar på ms skåne mellan trelleborg -rostock. jobbar städet en vecka i taget. tyvärr missar jag ditt erbjudande. vi har blitt ett litet localsgäng vid golfbanan om du ser drakar så kom ner…om vi inte redan hälsat that is.ni andra. ska googla era brädor på mitt 56k o svara. tacksam.
-
Min erfarenhet av många vågbrädor avsedda för kite är att de är för korta och smala för svenska vågor. När du är på vågen måste du hela tiden använda draken för att få tillräckligt med fart, annars åker vågen ifrån dig. (är väl iof en fråga om teknik, men är du inte gammal (våg)surfare kommer du inte kunna hålla farten uppe och vågen åker ifrån dig. )
Skulle jag köpa en vågbräda skulle jag nog satsa på en av typen Fish som har lite mer volym och en längd runt 6 fot eller längre.
Ställ dig frågan om du vill vågsurfa eller vågsegla…
-
Jag håller med bohm. En större bräde ger mycket mer surfkänsla, mer driv i bottomturns och bättre flow i vågridningen. Du kan använde brädan till att surfa, utan för mycket hjälp från kiten. Jag kör en ostroppad 6’2 fish med mycket volym i de flesta förhållande. Funkar skitbra och ger bättre driv genom bottomturns än vad min 6’0 Rocketfish gör. Kör bara stroppat när det blåser för 7:an med bra drag och när vågorna är så stora att det går okontrollerat fort (som här i Guincho). Hade definitivt rekommenderat att köra minst 6’0, annars blir det inte surf.
/Chrille -
chrilles right… anything above 6′
look at the rocketfish or the Naish CR ignore the rest.. they are only wannabes.
-
Hur långt är ett snöre? Stirra er inte blinda på längden på brädan för det är bara en parameter av dom alla. Jämför man inte med sin egen längd och vikt säger det ingenting. Ännu ointressantare blir det om man inte tittar på var man ska köra mest? Guincho eller Läjet? Det skiljer otroligt mycket på olika bredder, outlines, rails, rockers och shapes. Senaste åren har det gått inflation i fishar och det begreppet täcker in allt från retro fishar med keel fins till (synes) shortboards med swallow tail och en gnutta mer volym. Volymen är förresten hyfast ointressant eftersom man inte paddlar in på vågorna. Däremot påverkar det hållfastheten beroende på kontruktion. Blandas kanske ihop med yta/area och lite fetare rails som ibland går hand i hand med mer volym.
Har man möjlighet så kör två olika brädor. En ostroppad utdömd shortboard kommer man långt med och går att få billigt begagnat. En kortare bräda med möjlighet för stroppar att köra när det blåser riktigt mycket (som det i regel gör här hemma när det är vågor värda namnet). Själv väger jag ca 80kg och kör 6’3″ shortboard ostroppad och en 5’3″ kitevågis stroppad/ostroppad.
Jag har även provat att köra min 6’0″ fish som jag vågsurfar i Sverige men gillar inte alls att kajta med den. Har provat en fish avsedd för kite och gillade inte den heller. Min uppfattning är att de är svårare hålla under kontroll och det blir lätt att de skenar iväg eller suger fast när man inte kan få ner hela vikten i fötterna. Kör shortboard och lär er pumpa fart på vågorna istället. Det är både roligare och skönare så slipper ni köra fishar som har långt mycket sämre egenskaper än en shortboard. Dessutom så utvecklas man åt rätt håll om man nån gång vill gå över till att surfa shortboard utan kite.
Edit: Bör väl nämnas att de fishar jag utalar mig om är hyfsat stabila pjäser, snarare åt retro fish-hållet än åt shortboardhållet. 20″ breda.
-
you bastard…. BASTARD…. promise you will let me lick it when it comes…
Logga in för att svara.