Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädor, fler och fler varianter!

• Vågbrädor, fler och fler varianter!

Publicerad av anonym-anvandare på 22 september, 2004 vid 08:19

Min nästa bräda blir nå’n typ av vågbräda och jag tänkte ifall man kunde få lite tips.
    Detta ämne har ju avhandlats många gånger här på Konfen, men det känns som att varianterna av vågbrädor bara blir fler för varje år som går. Detta gör det jäkligt svårt att välja.
    Jag väger ca 80 kg och har ett 5.4 Search -04 som minsta segel just nu. Tänkte komplettera med ett 4.5 eller ett 4.7 och 4.2, några tips där förresten?

Användningsområde kommer att vara i vågor förstås och som hårdvindsbräda. Surfar mest i Stockholm (man vill ju testa Torö och Väddö t ex) och på Gotland, men nå’n tripp ner till Varberg o dyl ställen kommer det att bli också. Se’n kommer jag även att vilja ha med den när man drar till Fuerte, Teneriffa, Tarifa o s v.
    Alltså den ska vara bra för Europeiska vågförhållanden men den ska ju även funka ifall man drar till Maui nå’n gång.

Brädan bör vara lättseglad då jag inte är någon vågfantom ännu.

Det angenäma problemet är att det finns så mycket att välja på! Som jag ser det kan man kanske dela in det i fyra typer av brädor:

Freestyle Wave: ex JP Freestyle Wave
    Freewave: ex Fanatic Freewave
    Compact Wave: ex Starboard Evo, JP Real Wave
    Wave: ex Fanatic New Wave,
    JP Radical Wave, Starboard Acid

Det låter ju som om jag ska satsa på en Freewave eller det som jag kallar Compact Wave, men vad ska man tänka på när man ska välja?
    Även om bra pop vore kul att ha så är det hög fart och vågridning som premieras. Jag har en JP Freestyle 103 som minsta bräda nu så volymen på nya brädan ska väl ligga på runt 75-85 liter antar jag?
    Man har ju hört mycket gott om Starboard Evo här på Konfen men jag är jäkligt sugen på en Fanatic Freewave också.
    Som sagt, it’s a jungle out there!

Vore kanon om ni som kan nå’t om detta kunde ge era synpunkter! Detta har ju ältats många gånger men det känns som att det kommer nya varianter hela tiden så det är kanske dags att älta det en gång till?

Irie Man

lars_k svarade 20 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2004 vid 11:50

Anyone? Upp!

Irie Man

• oscar

Medlem
    22 september, 2004 vid 13:57

Tror att freewave är en höjdare om du bor i stockholm. Fanns ju lite bilder på konfen för ett tag sen när Kläppe körde freewave vid Trollskogen med succé!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2004 vid 15:52

Jo, det är väl en så’n som ligger närmast. Men blir det ändå inte så sen kanske att man vill ha en ‘ren’ vågbräda också? Speciellt om man ska köra i Varberg, Torö, Kanarieöarna o dyl? Ytterligare 12 papp m a o.

Irie Man

• anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2004 vid 16:09

“riktig” vågis eller realworld vågis mellan 75-85 liter hade jag köpt de e´ju lite bredare nu förtiden. Det blir ju å åka i en del i början men när du väl är överrens med brädan så tror jag att du kommer gilla det Så slipper du köpa nytt en gång till sedan. Du kan ju börja rida lite waves med 100L brädan för där har du lite mer volym så slipper du bada så mycket. grin.gif

• ola-h

Medlem
    22 september, 2004 vid 16:23

Jag sitter lite tight till nu, men eftersom detta är mina favoritdiskussionsområden så skall jag försöka återkomma.

• culing

Medlem
    22 september, 2004 vid 17:41

Du har glömt Mistral Syncro 82(compact) 229 X 59 82liter och Mistral Beast 76 & 84, mer radikala vågbrädor.
    Syncro 91, grym freestyle/wave.
    3_s.jpg beast.jpg 252_foto3_extra_horz.jpg

• lars_k

Medlem
    22 september, 2004 vid 21:17

Vill du gå in för vågridning är det en riktig vågis som gäller. Antingen en “compact” kort/bred för sega vågor och/eller kvicka manövrar på vågen och bra hoppning. Eller en traditionell lång/smal för vida bottomturns med bra tryck i renare vågor och sideshore. Jag har båda varianterna och tycker det är bra att kunna välja beroende på förhållandena.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2004 vid 22:05

Hmmm… det kanske blir så att man inte klarar sig med 1 vågis i alla fall alltså? En Freewave blir för mycket av ett mellanting?

Kul att tråden är igång i alla fall.

Ola H. Ser fram emot att höra dina åsikter, vet att du har mycket att säga om detta ämne.

Jag är lite inne på en Proof Wave Line också, verkar ha ungefär samma mått som en Evo. Fast kanske skiljer sig en del ändå när det gäller rocker line m m.

Irie Man

• voodoo

Medlem
    22 september, 2004 vid 22:14

testade en proof waveline 73 som jag lånade av orjan och måste säga att den rekommenderas varmt!
    kommer att beställa en själv till nästa säsong som komplement till min freestyleline 64 wink.gif

• lars_k

Medlem
    23 september, 2004 vid 06:44

Jag har inte testat en “freewave”. Har snabbare rocker än en ren vågis och det är inte lika bra när man ska rida. Svänger inte lika bra och kan bli för snabb på vågen.
    Har du redan en 100 l freestyle så tycker jag bästa komplementet är en ren vågis. Och man behöver inte 2 vågisar. Hade jag valt bara en så hade det blivit kort/breda brädan. Täcker in de flesta förhållandena i Sverige. Bara när det är “klockrent” kanske man hellre vill ha en traditionell vågis. Men det blir det ju rätt sällan…

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2004 vid 09:04

Bra synpunkter, Lars_K. Det är egentligen rockern som är skillnaden m a o? När det gäller bredden och volymen så är ju Fanatic Freewave 86 (243 lång, 57 bred, 86 liter) t ex väldigt lik Starboard Evo 80 (234 lång, 58 bred, 80 liter). 9 cm skillnad på längden men den spelar väl inte så stor roll?

Voodoo, blir också mer och mer inne på Proof, ska förhoppningsvis till Grancan i November så då kanske man kan testa en Proof vid Dunkerbeck-centret. Nackdelen är ju priset, ligger ju lite över andra brädor.
    En annan sak är volym och bredd, jag väger runt 80 kg och frågan är om man ska satsa på en 81 liters som är 57 bred eller en 73 liters som är 54,5 bred?

Irie Man

• endy

Medlem
    23 september, 2004 vid 09:10

Min input ang storlek är att _inte_ köpa för litet, ska man “bara” ha en vågis köp en med lite mer volym, har själv lidit av problem då jag gick upp i vikt blush.gif väger 86kg och har en 77 liters vågis, blir jobbigt om det är byigt och onshore, är det ju iofs inte så ofta i hstad men ändå wink.gif

Kommer nu köra en 84-85 liters med lite mer bredd, jag tror stenhårt på det nya konceptet med breda och kortare brädor, de dagar då du har riktig användning av en liten vågis i Sverige är lätträknade och en sådan ny typ av bräda ger mycket roligare segling i sega Sverige vågor.
    Försök testa är det bästa tipset, desto fler desto bättre, och var inte märkeslåst tongue.gif

• voodoo

Medlem
    23 september, 2004 vid 09:31

Nja dyrare blir det ju om du ska ha den levererad hem till dörren, men det är ju helt andra priser som gäller om du hämtar den själv i butiken, tror butikspriset ligger på 1375 euro!
    Och om du ändå ska dit så släpar du väl med dig grejer ner?
    Skicka ett mail till Örjan och fråga vad han tycker du bör välja, skriv vad du väger vilka segelstl du använder och i vilka förhållanden du ska anv brädan i så får du bästa möjliga råd till brädval!
    info@proofboard.com märk mailen till orjan så kan du skriva på svenska wink.gif

• lars_k

Medlem
    23 september, 2004 vid 10:24

Ja, rockern är det som har mest betydelse för eganskaperna på en vågis, framför allt svängegenskaperna. En freewave har en rakare rocker än en ren vågis för att plana tidigare.
    Outlinen, dvs längd och bredd, har mindre betydelse för svängen. Dock bra med bredd för tidig planing, hålla fart i sega vågor etc. Längden på nosen har inte så stor betydelse. Fint dock med de nya brädornas korta nosar, vinden tar inte tag i nosen i hoppen och brädan blir livligare med massan mer koncentrerad till mitten.
    Jag tror att det är rätt stor skillnad mellan en EVO 80 och en Freewave 86. Båda brädorna är såklart “svinbra”, men har lite olika användningsområden. Beror på vad man är ute efter vad man väljer.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2004 vid 15:16

S220: Ok, låter som att det är det jag ska satsa på, inte för lite volym. Det där med ‘try before you buy’ är ju idealiskt men det existerar ju inte här i Sverige vad jag vet. Man får lita på andras ord helt enkelt. Men jag ska ju som sagt förhoppningsvis till Grancan snart så då ska jag i alla fall försöka få testat Proof, förhoppningsvis nå’ra brädor till om det finns.

Voodoo: Nja, jag tror inte att jag släpar med mig grejjer ner i o m att jag åker i November, risken finns ju att det inte är nå’n vind alls veckan man är där. Dock så ska det ju vara ganska mycket vindsäkrare än t ex Fuerteventura vid samma tid. Såg däremot nå’nting om att man kunde bo på Dunkerbeck-centret under en s k testvecka och då ingick hyra av Proof-bräda i totala priset. Om man se’n slog till och köpte brädan så drog dom av hyrpriset för veckan och då tror jag priset skulle hamna under 10000:- SEK.

Lars_K: Tack för input, låter som det ska vara kort och brett alltså.

Irie Man

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädor, fler och fler varianter!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.