Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vågbrädor, fler och fler varianter!
-
Det ska inte vara så lätt att välja.
Du har glömt RRD Hardcore wave, RRD Wave Swallow och RRD Freestyle Wave.Ska du satsa på vågridning kan du dock välja bort freestyle/wave brädorna.
Vill också påpeka att alla nyare vågbrädor är bra. Det skiljer lite i egenskaper, men det är svårt att misslyckas i ett brädköp.Det jag tycker du ska tänka på är att det inte blir vågor om det inte blåser i Sverige. (Några dagar undantaget.) Köp därför inte en för stor vågbräda utan använd din Freestyle när 5.4:an börjar kännas tun. Med det menar jag att eftersom du har en freestylebräda behöver du ingen vågbräda för att köra 6.0 segel.
Är du utomlands så åker du också till blåsiga ställen.För mig föll valet på en RRD Wave Swallow 78 (Wave Compact som du kallar den). Jag väger 80 kg precis som du.
Lycka till.
/Larry
-
Jag går i vågistankar men har en rätt begränsad plånbok. Jag hittade en F2 Maui Project 8’4 81 liter 255 lång 55 bred från 2001. Vad förlorar/vinner jag om jag skulle köpa en sån istället för att lägga 7000 på en beggad EVO
-
Har inte testat exakt dessa brädor men jag har kört mkt vågridning på min förra bräda, en Fanatic Goya 255 (83 liter och 55 bred). Bör vara ganska lik F2:n från 01. Jämfört med min AHD AW55 (235, 55, 75 liter – ganska lik EVO 74 måttmässigt…) så låg Goyan mer stabilt i skäret, man behövde inte “trycka till” den lika hårt i svängen. Var dock något stampigare (nästan plan undersida…). Planade lika lätt. Kändes dock betydligt “större”, framför allt i hoppen. Vinden tog tag mer i nosen, mer fladdrig i hoppen.
AW55:an känns “liten” men ändå “stor”…hmm. Dvs den känns som en liten bräda men planar lika lätt som en större. Samt “slashigare” för kvicka manövrar på vågen med bakfotstyrning. Något mer “instabil” med framfoten i en vid snabb bottensväng. Grym i hoppen, bra avstamp pga bredare häck, kort nos etc.
Ganska olika brädor, men båda är bra på sitt sätt.
Om det är din första vågis ser jag ingen anledning till att punga ut 7000 på det “senaste”. Köp F2:n och börja rida vågor och lattja runt. Du kommer att ha skitkul. Senare kan du testa lite olika vågisar för att hitta vad du gillar bäst. Jag har inte bestämt mej än…därför släpar jag jämt omkring på 2 vågbrädor i samma storlek (volymmässigt…). -
Med tanke på att vinden tar tag i nosen på “äldre = längre” vågbrädor samt att nosen ofta är lite dingad på begagnade sådana, vad tror ni om att kapa 10- 15 cm i nosen istället för att försöka laga? Det bör ju dessutom vara lite vänligare för seglet än den vassa spets som äldre brädor ofta har. Har man nån nytta av sista biten i nosen?
/Håkan -
Beror nog på hur “scoopet” ser ut. De nya brädorna lever nog mkt på att nosen är ganska bred och “uppnosig” så att man ändå tar sej över vitvattnet utan att skära fast. Kapar man av en vanlig nos sänker man scoopet en del, plus att det ju fortfarande är smalt. Och andrahandsvärdet i brädan blir väl obefintligt
Men vågisarnas “bananscoop” på mitten 90-tal var nog mkt en designgrej. Har själv tryckt nosen genom segel med den spetsiga nosen på min gamla seatrend 97…jävligt kass design faktiskt. Lika bra att “runda av” den. =)
Logga in för att svara.