-
Vågfrälst! Vad behöver jag?
Var nere i Vilshärad förra helgen (lördagen!) och insåg vad vindsurf egentligen handlar om. Första gången för mig i större vågor, och döm om min förvåning, men jag lyckades faktiskt rätt OK! Spolad? Visst! Walk of shame? Visst! Men det var bara upp och ut igen – jag har sällan haft så kul.
Har precis köpt “from winner to waverider” och tänkte utnyttja årets mörka årstid till lite dvd-pluggande. Och så fort det ges möjlighet – bege mig till Torö och öva mer.
Men nu till min fråga/mina frågor:
Jag kör en Fanatic Eagle 113l idag. Den är väl inte optimal i vågor, men får duga tills vidare. Men från tid till annan dyker det ju upp lite vågisar till bra pris härinne. Vad är bra stl/volym att köpa för en vågnybörjare som jag? Jag väger 75 kg. Och är det något speciellt jag ska tänka på?Mitt minsta segel idag är 4.4 (gammalt som gatan). Nästa är 5.0. Båda riggas på 430-mast. Tänkte komplettera med en 3.7:a. Är det rätt tänkt? Vilket i så fall innebär att jag behöver komplettera med kortare mast. Är det bra att välja en 370 och använda lång förlängare om man behöver 400 i framtiden? Och är det välinvesterade pengar att köpa carbon, eller kan man nöja sig med enklare grejor? Detsamma gäller bom – funkar det att köra alu-grejor?
Vore grymt tacksam för lite tips!
Logga in för att svara.