-
våg/freestyle-linje för tjockisar
Körde sönder mitt älskade 5.7 i söndags. Blev först förtvivlad och undrade hur fan jag skulle klara mig utan min absolut mest använda storlek, men insåg sedan att jag nog har rätt gott om cash och ser det nu som en möjlighet att fixa några issues med min nuvarande linje: största seglet används nästan aldrig (lite för stort?) samt hoppet 4.2-5.0 känns aldeles för stort i vågor (helt ok på plattvatten).
bakgrundsfakta:
jag: 196 cm, 98 kg
ambition: ladda på vulcan och framåt (någon får fan bitchslappa mig, så jag skärper mig på den här fronten)
spots: mest habo ljung, men när tiden finns kör jag mer än gärna till något vågspot (vilket iofs inte blivit en enda gång det senaste året, men jag ska ta tag i det!)
brädor: goya wave 84l (2005/6?), fanatic skate 100l (2003) ska snarast bytas mot en modernare, 10l större freestyle.
master: simmer sc-rdm 370-400-430
tidigare linje: icon 3.8, crossover 4.2-5.0-5.7, compact 6.6so…..
första tanken är väl att behålla 3.8:an och bygga på med ny linje 4.2-4.7-5.3 och sedan toppa med andtingen 6.0 eller 6.2, då jag är rätt säker på att jag skulle klara mig med ett något mindre största segel.valet av modeller är dock svårare. tänkte fortsätta med simmer, då jag ju redan har master för det. icon, eller iron? eller kanske något xd? (eller är black tip det nya freestyle seglet?)
jag gillar verkligen det stabila draget i mina crossover, vilket får mig att snegla på iron, men jag gillar samtidigt den mjukare kännslan i mitt icon 3.8 och det känns som om man ändå kan rigga det väldigt bukigt om man vill. vet ju dock inte alls hur det är i större storlekar.
rent spontant känns det som om i alla fall 4.2 och 4.7 blir icon, men sedan blir det svårt. iron 5.3-6.2? eller kanske icon 5.3 och typ xd 6.0?
vilket ger tidigast planing, iron eller xd? och hur mycket tidigare kommer man egentligen igång med ett iron jämfört med ett icon?
hur är manöverbarheten i de olika modellerna i jämförelse?hör gärna vilda teoretiseringar från vem som helst, men blir extra glad som någon annan stor kille (tror inte vi har några damer över 90 kg här…) vill delge mig sina erfarenheter!
(om någon läst hela vägen ner hit, så får ni en guldstjärna i pannan!)
Logga in för att svara.