Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis som freeride?

• Vågis som freeride?

Publicerad av rasmus_w på 16 september, 2007 vid 10:21

En sak som slog mig i nån tråd om vågistrim är att jag i huvudsak har använt min vågis som freeride. Vågisen är den enda bräda jag har som funkar bra med mindre segel än 6.0 (nåja, helst vill den ha 4.5 eller mindre) och därför blir det alltid den så fort det blåser. Dessutom har jag för det mesta ganska små möjligheter att ta mig till nåt vågställe så det brukar bli segling där jag råkar ha brädan.

Hur är det med er andra? Kör ni nånsin era vågisar på plattvatten? Har ni annat trim än när ni vågseglar? Jag inbillar mig att man skulle vilja segla med större segel och kanske också fena i på plattvatten i samma vind, när man bränner fram är det skönt att kunna pressa med bakfoten. Eller kanske det extra draget och farten räcker för att en liten vågfena ska ge rejält tryck.

Behövs det? När jag snackar med folket på Skidsport säger de att en freewave funkar utmärkt ihop med 4.0 och eftersom jag i princip bestämt mig för att nästa bräda ska bli en Fanatic freewave 86 så kanske en eventuell vågis bara kommer fram i riktiga vågförhållanden, eller är en vågis på straxt under kroppsvikten i liter fortfarande det som funkar bäst när det verkligen blåser tokmycket?

oaxen svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dane

Medlem
    16 september, 2007 vid 19:43

Jag kör en Freride/Wave-bräda; SB Kombat 86l. Den är nog inte lika mjuk i svängarna som en riktig vågis men duger bra de få gånger jag får möjlighet till vågsegling. Nu ligger min kunskapsnivå i vågsegling inte på loophöjd ska väl tilläggas. Jag har bl a testat Fanatic Allwave 85 liter (?) och de upplevde jag som lite svårare att få upp i planing än min Kombat. Kombat har liksom även Fanatic Freewave (tror jag) flera bakre stroppositioner så man kan skifta mellan enkel stropp i mitten eller två kantsroppar, så tillsammans med olika fentyper blir det en rätt så anpassningbar bräda.

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:43

Tack, men nu berättade du det jag redan vet: att en FSW funkar i vågor.

Men håller folk på och kör rena vågisar fast det inte är vågor, om det bara är tillräckligt blåsigt?

• ola-h

Medlem
    16 september, 2007 vid 22:52

Jag har ju rätt mycker brädor, men då och då rycker jag fram en vågis eller fsw även på insjö. Senast igår faktiskt. Jag har en Kombat 79 som är grymt kul som insjöbräda också och t ex en Pure Acid i lämplig storlek är i princip lika kul men kräver aningens mer vind (det är samma rocker och rails på Pure Acid och små Kombat).

Jg kör oftast samam trim som i vågor. Någon enstaka gång skruvar jag om stropparna, men det är inte ofta. Jag kör som du antyder oftast lite större segel för en viss vindstyrka på insjö. Ibland kör jag andra fenor (crossover, freestyle), men oftast inte så mycket större. Undantaget är om jag är underriggad. Då tar jag på plattvatten lite mer fena medan jag i vågor oftast inte gör det eftersom jag fortfarande vill ha bra känsla på vågen.

Igår gick det i drygt 29 knop med Kombatten och standard vågfena, så blåser det bara så kan den här sortens bräda går rätt fort (liksom en modern ren vågis).

• rasmus_w

Medlem
    16 september, 2007 vid 23:14

Hur funkar den biten med fenan? I min “vinkla bräda”-tråd verkade det som vågseglarna kantar brädan åt lovart för att ta höjd eftersom fenan inte ger tryck. Gäller det fårtfarande med ditt insjötrim eller gör den extra kraften i seglet att du kan pressa med bakfoten och köra “på fenan”?

Har testat en Fanatic Freewave 86 på Haga och det verkade som att det funkade rätt bra att segla den som om det var en gammaldags slalombräda. Jag fick lite spinouts, men det var lätt att hantera, fenan påminde om de gamla blade-fenorna under tidigt 90-tal, som spann ut och återfick greppet så distinkt och tydligt att jag nästan väntade mig att det skulle höras ett klick-ljud när det hände. Härlig känsla, med de flesta fenor kommer spinouten gradvis, man känner plötsligt att brädan inte rör sig lika effektivt längre, och så kasar tailen sakta iväg. Sen tar det en evighet innan man har grepp igen, om man inte kliver ur stropparna, krokar ur och skotar ut helt såklart.

• oaxen

Medlem
    17 september, 2007 vid 10:50

Jag kör vågbräda 3.7 – 6.2 m2 på Roxen. Enda skillnaden mot di riktiga vågtripperna är att jag hänger på lite större fena. Annars skiljer ingentíng.
    “Dä bar å åk”

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågis som freeride?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.