-
Vågis som freeride?
En sak som slog mig i nån tråd om vågistrim är att jag i huvudsak har använt min vågis som freeride. Vågisen är den enda bräda jag har som funkar bra med mindre segel än 6.0 (nåja, helst vill den ha 4.5 eller mindre) och därför blir det alltid den så fort det blåser. Dessutom har jag för det mesta ganska små möjligheter att ta mig till nåt vågställe så det brukar bli segling där jag råkar ha brädan.
Hur är det med er andra? Kör ni nånsin era vågisar på plattvatten? Har ni annat trim än när ni vågseglar? Jag inbillar mig att man skulle vilja segla med större segel och kanske också fena i på plattvatten i samma vind, när man bränner fram är det skönt att kunna pressa med bakfoten. Eller kanske det extra draget och farten räcker för att en liten vågfena ska ge rejält tryck.
Behövs det? När jag snackar med folket på Skidsport säger de att en freewave funkar utmärkt ihop med 4.0 och eftersom jag i princip bestämt mig för att nästa bräda ska bli en Fanatic freewave 86 så kanske en eventuell vågis bara kommer fram i riktiga vågförhållanden, eller är en vågis på straxt under kroppsvikten i liter fortfarande det som funkar bäst när det verkligen blåser tokmycket?
Logga in för att svara.